۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۳۲۳۵۸۱

اتهام عقب‌ماندگی سیاسی به شهرستانی‌ها از سوی اصلاح‌طلبان

خبرگزاری رسا ـ اصلاح‌طلبان در حالی می‌کوشند اکثریت 69 کرسی باقیمانده مجلس دهم را تصاحب کنند که پس از دور اول و به دلیل شکست در اغلب حوزه‌ها، شهرستانی‌ها را به عقب‌ماندگی سیاسی متهم کرده بودند.
انتخابات اصلاح‌طلبان

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، انتخابات هفتم اسفند سال گذشته برای تعیین وکلای ملت در مجلس دهم، همچون انتخابات‌های گذشته در تاریخ جمهوری اسلامی با شور و حدت فراوان انجام شد و برگ زرین دیگری برای نظام اسلامی رقم زد. در این انتخابات دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا با یکدیگر برای کسب کرسی‌های پارلمان رقابت کردند.

 

اصولگرایان از ابتدای کار تکلیف خود را مشخص کرده و لیستی واحد را برای تهران ارائه کردند اما اصلاح‌طلبان با چند لیست که البته با تغییراتی تا روزهای پایانی منتهی به برگزاری انتخابات مواجه شد پا به گود انتخابات مجلس گذاشتند و با سروصدای زیاد و مظلوم‌نمایی‌های رسانه‌ای در خصوص رد صلاحیت‌های کاندیداهای اصلاح‌طلب و همچنین به کار گیری استراتژی «یاران قرضی» توانستند در عرصه سیاسی کشور عرض‌اندام کنند.

 

عرض‌اندام انتخاباتی اصلاح‌طلبان نتوانست آن گونه که باید اهداف سران اصلاحات را محقق کند چرا که لیست اصلاح‌طلبان تنها در تهران اکثریت قاطع را کسب کرد و در سایر شهرستان‌ها این جناح دستاوردی نداشت و میدان را به اصولگرایان واگذار کرد. البته پیروزی اصولگرایان در شهرستان‌های کشور موجبات عصبانیت برخی از اصلاح‌طلبان را فراهم کرده تا جایی که برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب شهروندان شهرستانی را به خاطر رای دادن به کاندیداهای اصولگرا به عقب‌ماندگی سیاسی متهم کردند!

 

شکست جریان اصلاح‌طلب در دور نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم باعث شد تا سنسورهای این جریان برای پیروزی در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم (در مناطقی که انتخابات به مرحله دوم کشانده شد) حساسیت بیشتری نشان دهد تا از روزنه پیروزی در این مرحله اصلاح‌طلبان بتوانند به آرزوی خود در راستای کسب حداکثر کرسی‌های مجلس جامه عمل بپوشانند

 

رقابت 138 نفر برای کسب 69 کرسی مجلس در دور دوم انتخابات

به گزارش فارس، محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور، اظهار داشت: مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دهم اردیبهشت ماه در 56 حوزه برای انتخاب 69 نماینده برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه وزارت کشور دو تاریخ دهم اردیبهشت و 27 فروردین را برای برگزاری مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان پیشنهاد کرده بود و این شورا با تاریخ دهم اردیبهشت ماه موافقت کرده است، تصریح کرد: در مرحله اول انتخابات 221 نماینده از 207 حوزه انتخاب شدند و مرحله دوم انتخابات در 56 حوزه برای انتخاب 69 نماینده برگزار خواهد شد.

 

این مقام مسئول در وزارت کشور با تاکید بر اینکه در جریان این انتخابات 138 نفر با هم رقابت می‌کنند و 15 هزار و 800 صندوق رای در این انتخابات خواهیم داشت، ادامه داد: انتخابات در مرحله دوم در 21 استان برگزار می‌شود و از نظر تهیه تعرفه و امکانات برای برگزاری انتخابات تدابیر و اقدامات لازم انجام شده است.

 

خیز اصلاح‌طلبان برای کسب 40 کرسی در دور دوم

در واقع تلاش مضاعف این روزهای اصلاح‌طلبان برای جذب نیمی از 69 نماینده‌ای است که در دور دوم انتخابات وارد مجلس دهم خواهند شد. به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مراسم تقدیر از اعضای ستاد ائتلاف امید در همین ارتباط افزود: ما در شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفتیم فعالیت‌های سیاسی به گونه‌ای نباشد که مرحله دوم انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد. من از اعضای ستاد هم می‌خواهم کار خود را تمام کنند و مردم را توجیه کنند تا آنها در مرحله دوم حضور یابند. نباید به خاطر موفقیت در مرحله اول، در اصلاحات سستی انجام شود. ما از 69 کرسی باقیمانده حداقل باید 40 کرسی را به دست آوریم و در دیدگاه خوشبینانه ما می‌توانیم حتی تا 50 کرسی را هم به دست آوریم.

 

عارف تأکید کرد: وعده‌های ما به مردم در شرایطی محقق می‌شود که ما اکثریت مجلس دهم را به دست آوریم. بنابراین اعضای ستاد باید بپذیرند که در سه هفته آینده، مسئولیت اصلی آنها کسب موفقیت در مرحله دوم انتخابات است.

 

وی خاطرنشان کرد: شعار اصلی ما همدلی و همبستگی است. ما باید در اداره مجلس سهم همه فراکسیون‌ها را در نظر بگیریم. زیرا انحصارطلبی در ذات اصلاحات نیست. ما دنبال شریک در مجلس هستیم و می‌خواهیم مجلس را شریک دولت کنیم البته شاید اختلاف نظر هم داشته باشیم اما نباید این اختلافات را اولویت دهیم تا بتوانیم وعده‌ها و شعارهای خود را محقق کنیم.

 

صحبت‌های بزرگان اصلاحات حاوی نوعی بیم و امید است چرا که عارف در سخنان خود قید کرده «وعده‌های ما به مردم در شرایطی محقق می‌شود که ما اکثریت مجلس دهم را به دست آوریم» و این نشان از نوعی نگرانی برای کسب اکثریت پارلمان محسوب می‌شود و اینکه حتی خود اصلاح‌طلبان نیز امید زیادی به کسب اکثریت ندارند و به همین دلیل عارف اظهار می‌دارد: «ما دنبال شریک در مجلس هستیم و می‌خواهیم مجلس را شریک دولت کنیم». با این اظهار نظر استراتژی اصلاح‌طلبان برای کسب اکثریت قاطع در مجلس دهم آشکار می‌شود چرا که آنها برنامه دارند تا با شراکت دادن منتخبین مستقل و همچنین اعتدال‌گرایان طرفدار دولت یازدهم سهم خود را در مجلس افزایش داده و در عین حال حمایت دولتی‌ها را نیز با این بیان که «می‌خواهیم مجلس را شریک دولت کنیم» دولت یازدهم را نیز به عنوان یک نیروی تعیین‌کننده به خود بیفزایند.

 

به گزارش مهر، براساس مستندات موجود از میان تعداد کاندیداهای انتخاباتی در مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 54 اصولگرا، 39 اصلاح‌طلب و 45 مستقل وارد عرصه رقابت خواهند شد. بر این اساس در 16 حوزه انتخاباتی در سراسر کشور رقابت بین جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب خواهد بود. همچنین در 13 حوزه انتخاباتی اصولگراها با مستقلین رقابت کرده و در 9 حوزه انتخاباتی نیز اصلاح‌طلبان با مستقلین رقابت خواهند کرد.

 

اما براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور، اصولگرایان در 4 حوزه انتخاباتی بدون رقیب از جناح اصلاح‌طلب و یا مستقلین وارد مرحله دوم انتخابات شده و مستقلین هم در 7 حوزه انتخاباتی در سراسر کشور به تنهایی بدون حضور اصولگرایان و اصلاح‌طلبان رقابت می‌کنند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان در هیچ حوزه انتخاباتی به تنهایی پیشتاز نبوده و چاره‌ای جز رقابت با اصولگرایان یا مستقلین ندارند. از این رو با بررسی این آمارها دلیل نگرانی و تشویش روزافزون اصلاح‌طلبان و تلاش آنها برای شراکت با دیگر جناح‌ها مشخص می‌شود.

 

باید دو سوم از نمایندگان دور دوم اصلاح‌طلب باشند

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای مرحله دوم انتخابات در برخی حوزه‌های انتخابیه که به مرحله دوم کشیده‌اند، گفت: اکثریت کاندیداهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در استان‌ها شناسایی شده‌اند البته در جاهایی دو گرایش اعتدالی و اصلاح‌طلبی وجود دارد که مسأله در حال پیگیری است که بر روی یک نفر متفق شوند.

 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به اینکه نتایج انتخابات در دوره دوم در ترکیب مجلس هم تاثیرگذار خواهد بود، گفت:‌ برآورد این است که حداقل دو سوم از کاندیداهایی که خود را در معرض رای مردم برای مرحله دوم انتخابات قرار می‌دهند از اردوگاه اصلاح‌طلبان باشند.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: اگر این امر محقق شود قطعا در مجلس آینده فراکسیون پرتعدادی از اصلاح‌طلبان را خواهیم داشت.

 

پیگیری ستاد اصولگرایان برای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم

جناح اصولگرا نیز با اعتماد به نفس در حال پیگیری اوضاع مرحله دوم انتخابات مجلس دهم است. پیرامون این موضوع حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت‌و‌گو با فارس، درباره برنامه‌های این حزب برای دور دوم انتخابات مجلس اظهار داشت: اولین برنامه حزب موتلفه برگزاری جلسات انتخاباتی برای مرحله دوم انتخابات با حضور نمایندگان استانی این حزب است.

 

ترقی از ادامه پیگیری‌های ستاد انتخابات اصولگرایان برای مرحله دوم انتخابات خبر داد و افزود: ستاد انتخابات اصولگرایان کار خود را در رابطه با شهرهایی که نتیجه نهایی آنها مشخص نشده آغاز کرده است.

 

اصولگرایان در مجلس دهم فراکسیون واحد تشکیل می‌دهند

همچنین احمد امیرآبادی در گفتگو با مهر گفت: اعضای کمیته هفت نفره در جلسه روز دوشنبه اعلام کردند که باید خطوط سیاسی نمایندگان در مجلس دهم مشخص شود و دو فراکسیون اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تشکیل شود.

 

نماینده مردم قم ادامه داد: در جلسه با لاریجانی در مورد تشکیل فراکسیون واحد اصولگرایی در مجلس دهم رایزنی می‌کنیم.

 

وی تصریح کرد: تاکید ما بر این است که در مجلس دهم باید فقط یک فراکسیون اصولگرایان وجود داشته باشد و ایجاد فراکسیون دیگری به نام معتدلین معنایی ندارد.

 

وی اظهارداشت: مقرر شد که کمیته 7 نفره جلسه‌ای با ائتلاف اصولگرایان در خصوص مرحله دوم انتخابات و حمایت از نامزدهای اصولگرا برگزار کند.

 

نماینده قم از برگزاری جلسات منتخبین مجلس دهم در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: مقرر شد تمام تصمیماتی که برای تشکیل شورای مرکزی فراکسیون، هیئت رئیسه مجلس، هیئت رئیسه کمیسیون‌ها و روسای شعب رسیدگی به اعتبارنامه‌ها اخذ می‌شود با رای و نظر همه اعضای فراکسیون اصولگرایان باشد و فقط وظیفه کمیته 7 نفره ایجاد هماهنگی و فراهم آوردن مقدمات کار باشد.

 

وی ادامه داد: اعضای هیئت رئیسه مجلس هم اگر رای اصولگرایان را می‌خواهند باید در مجمع اصولگرایان حضور یابند و براساس رای نمایندگان انتخاب خواهند شد.

 

امیرآبادی گفت: در مورد نام فراکسیون واحد نیز مقرر شد پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات بلافاصله همایش منتخبین اصولگرای مجلس دهم تشکیل شده و در مورد نام فراکسیون واحد اصولگرایان نیز رای گیری کنیم./998/102/ب2

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات