۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۳۲۲۴۵۵
معاون حوزه علمیه مازندران:

عید نوروز بهترین فرصت برای ترویج سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ معاون حوزه علمیه مازندران با بیان این که نوروز سنتی است که با اصول اسلامی سازگاری خوبی دارد و منجر به احیای یک سنت صله ارحام می شود، گفت: این ایام بهترین فرصت برای تمرین سبک زندگی اسلامی است.
معاون آموزش حوزه علميه مازندران

حجت الاسلام حمزه علی اکبری، معاون حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به در پیش بودن آغاز سال جدید پیرامون بررسی نوروز از دیدگاه اسلام و تشیع، اظهار داشت: در اسلام و به ویژه آیین تشیع به نوروز به عنوان روز خجسته نگاه شده است و بر گرامی داشتن آن تأکید شده است.

 

وی افزود: از دیدگاه شیعه نوروز روز ظهور امام زمان(عج) است و در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است روز نوروز همان روزی است که خداوند در آن از بندگانش پیمان گرفت که او را پرستش کنند و هیچ چیزی را شریک او ندانند و این که به پیامبران و اولیایش ایمان بیاورند و آن نخستین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده و بادهای باردار کننده در آن وزیده است و گل‌ها و شکوفه‌های زمین آفریده شده است.

 

حجت الاسلام اکبری با تأکید بر بحث صله رحم که در مکتب الهی اسلام به آن توجه شده است، گفت: صله رحم در قالب دید و بازدید عید یا عید دینی یکی از سنت‌های نوروز است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با بیان این که روزی که از ظلم و ستم خبری نباشد و گناه و معصیت و نافرمانی خداوند در آن انجام نگیرد، روز عید است، ادامه داد: از اجزای اصلی آیین‌های سال نو، گذاشتن هفت شئ که با حرف س شروع می‌شود بر روی سفره است که پیشینه تاریخی دارد و در کنار آن قرار دادن قرآن به‌عنوان کتاب مقدس در آیین ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

حجت الاسلام اکبری درباره صله رحم در دین اسلام، اظهار داشت: در لغت صله به معنی احسان و دوستی است و مراد از رحم، خویشاوندان و بستگان است و در اصطلاح به معنای محبت داشتن با خویشاوندان و نزدیکان است.

 

معاون حوزه علمیه مازندران افزود: در اسلام صله رحم و رسیدگی به بستگان به عنوان یک ارزش الهی واجب خطاب شده و خداوند در آیه 36 سوره نساء پرستش خداوند و شریک قرار ندادن برای خداوند، در کنار آن به نیکی با پدر و مادر و خویشان را توصیه کرده است.

 

حجت الاسلام اکبری با بیان این که دین اسلام به‌ عنوان دین کامل، جامع و جهانی توجه ویژه‌ای به روابط اجتماعی دارد، بیان کرد: البته باید گفت تفاوت اساسی بین دستورات اسلام و زندگی با الگوی اسلامی و زندگی غربی وجود دارد و آن اینکه روابط یاد شده در غرب تابعی از مقرارات و قوانین موضوعه است در حالی که اسلام آن را مبتنی بر عطوفت، مهربانی و محبت می‌داند.

 

وی خاطرنشان کرد: از دقت در آفرینش و نظم موجودات می‌توان به یاد خداوند افتاد و همچنین تغییر فصل و مردن درختان و دوباره زنده شدن آن‌ها می‌توان در کنار به یاد خداوند بودن، جلوه‌های قیامت و رستاخیز را مشاهده کرد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران دعا برای فرج امام زمان(عج) را از همگان خواستار شد و افزود: دعا برای فرج امام زمان(عج) می‌تواند راهگشا و حلال همه مشکلات باشد.

 

وی نوروز را سنتی دانست که با اصول اسلامی سازگاری خوبی دارد و منجر به احیای یک سنت صله ارحام نیز می شود، سنتی که در دین مبین اسلام به آن بسیار تأکید و انجام آن موجب طولانی شدن عمر انسان شمرده شده است.

 

حجت الاسلام اکبری همچنین رعایت آداب در سخن گفتن، احترام به والدین و بزرگتر ها، گوش فرا دادن به قصه ها، داستان ها و تجارب زندگی آن ها، پیشی نگرفتن در کلام و وسط کلام والدین صحبت نکردن و درست نشستن در حضور بزرگترها را از جمله نکاتی معرفی کرد که رعایت آن ها می تواند از مصادیق سبک زندگی ایرانی و اسلامی تلقی شود./950/302/ب2

ارسال نظرات