۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۳۱۷۰۲۴
مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام:

فقه حوزه علمیه تمدن ساز نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام دعایی گفت: اگر عزم جدی در کشور برای مقابله با نظام سازی غربی و دیدگاههای جامعه شناسی غربی در کشور وجود نداشته باشد در دهه های آینده مشکلات جدی برای کشور به وجود خواهد آمد
حجت الاسلام دعايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام، عصر امروز در بازدید مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه و همکاران این اداره کل از موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام، درباره اهداف راهبردی این موسسه گفت: تولید نقشه مسائل تمدنی، تولید منطق طراحی سیستم‌های دینی و تولید سیستم‌های دینی از جمله اهداف این موسسه است.


حجت الاسلام دعایی در این دیدار درباره سیاست‌های موسسه مطالعات راهبردی تصریح کرد: دوره‌های پژوهش‌محورِ تربیت محقق طراح تمدنی، تدوین درس‌نامه‌های حوزوی، بازسازی منابع درسی حوزوی با دید موضوع‌شناسی و مدل‌‌شناسی، ارائه مفاهیم دین در مدل‌های عملیاتی، تولید بسته‌های برنامه‌ای برای تصمیم‌گیران، تولید منابع و بسته‌های آموزشی برای اساتید و اعضاء هیئت علمی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها از مهم ترین سیاست های این موسسه است.


وی با بیان اینکه امروزه فقه موجود در حوزه علمیه فقه تمدن ساز نیست؛ افزود: اسلام امروزه با این فقه نمی تواند گفتمان خود را پیش ببرد.


مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام همچنین درباره وضع علوم در دانشگاههای کشور خاطرنشان کرد: در دانشگاه ها نیز اراده قوی ومنسجم برای مقابله با هیمنه علوم غربی وجود ندارد وعلوم غربی موجود متعلق به چند دهه گذشته است وعلوم به روز وجدید غربی نیست.


حجت الاسلام دعایی تاکیدکرد: یکی از وظایف اصلی رسانه های امروزه شکستن انفعال موجود در دانشگاه‌ها است تا این نهاد بزرگ علمی کشور از بردگی علمی غرب رهایی پیدا کند.


وی افزود: رسانه ملی باید با نشان دادن پیشرفت ها در عرصه های مختلف گفتمان ما می توانیم در کشور را به یک گفتمان غالب وفراگیر تبدیل کند.


مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام بابیان اینکه اگر عزم جدی در کشور برای مقابله با نظام سازی غربی ودیدگاههای جامعه شناسی غربی در کشور وجود نداشته باشد در دهه های آینده مشکلات جدی برای کشور به وجود خواهد آمد.


در ادامه این دیدار مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه با بیان اینکه یکی از اهداف دفتر نمایندگی خراسان آشنا کردن طلاب حوزه علمیه با کارکردهای رسانه های مختلف است: افزود: در همین راستا دورهای آموزشی وپژوهشی مختلفی تاکنون برگزار شده است.


احمد عارفخانی تصریح کرد: بسیاری از برنامه های رسانه های دیداری وشنیداری امروزه در خدمت ترویج اموزه های غربی در سطح جهان می باشند که این امر رسالت رسانه ملی را در مقابله با اهداف پیدا وپنهان  این رسانه ها را دو چندان کرده است.


وی در پایان با اعلام آمادگی دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه برای افزایش همکاری وتعامل با نهادهای حوزوی فعال در مشهد خاطر نشان کرد: امروزه نهادهای پژوهشی حوزوی می توانند نقش به سزایی در تولید محتوای علمی ،مذهبی وفرهنگی رسانه ملی داشته باشند./859/202/ب3

ارسال نظرات