۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۳۱۵۳۸۵
در نشستی؛

کتاب «اولویت های پژوهشی ادبیات داستانی در حوزه دین» نقد و بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست نقد و بررسی کتاب «اولویت های پژوهشی ادبیات داستانی در حوزه دین» عصر امروز با حضور نویسنده این اثر در قم برگزار شد.
حجت الاسلام مجتبي عليزاده نويسنده کتاب کتاب «اولويت هاي پژوهشي ادبيات داستاني در حوزه دين»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی علیزاده، نویسنده کتاب «اولویت های پژوهشی ادبیات داستانی در حوزه دین» عصر امروز در نشست نقد و بررسی این کتاب که در ساختمان انجمن های علمی برگزار شد، درباره دلیل تولید این اثر اظهار داشت: این کتاب با توجه به نیاز سنجی های معاونت پژوهشی حوزه به رشته تحریر در آمده است و در این کتاب استادان و پژوهشگران بزرگی  کمک کرده اند.

 

وی ادامه داد: درباره شیوه کار نیاز سنجی پژوهشی ادبیات داستانی باید گفت که این عمل برای نشان دادن جایگاه ادبیات داستانی در بخش تبلیغی شکل گرفته است و چون پشتوانه پژوهشی ندارد برای پر کردن خلأ‌های پژوهشی روی به این اثر آوردیم.

 

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که در این اثر هشت منبع واکاوی شده است، تصریح کرد: بخش نخست مطالعات تطبیقی بود برای این که بببنیم دین داران مسیحیت و یهودیت چگونه از این امر استفاده کرده اند و بخش دوم منابع علمی و پژوهشی ادبیات داستانی بود، سوم اسناد و مدارک، چهارم ساختار و شرح وظایف مراکز فرهنگی، پنجم مسائل جاری، ششم مطالعات آینده نگرانه و هفتم نظریه های مطرح فرهنگی و هشتم چالش های پیش رو که همه را بررسی کردیم و بیش از هزار خلأ پژوهشی به دست آمد و تبدیل به عنوان پژوهشی شد و پانصد عنوان پژوهشی در نهایت به دست آمد و اولویت یابی شد.

 

وی ادامه داد: این اثر در چهار سطح و در چهار قالب پژوهشی پیشنهاد شد که ادبیات داستانی در مقالات سطح دکترای حوزه، کارشناسی ارشد، مقالات علمی و پژوهشی  و مقالات تحقیقاتی نوشته شود.

 

نویسنده کتاب های ادبیات داستانی با اشاره به آسیب شناسی های موجود در این کتاب افزود: این که چرا در حوزه به سمت ادبیات نرفته ایم واین بحث را رها کرده ایم هم در این کتاب رسیدگی شده است و به شبهاتی هم که به داستان وارد می شود، به عنوان نمونه دروغ بودن قصه ها پاسخ داده شده است.

 

وی با اشاره به کمبود قصه در ادبیات داستانی اضافه کرد: چرا جومونگ استقبال می شود؟ دلیل آن فن قصه گویی است در قرآن بالای صد قصه وجود دارد و این وظیفه شرعی همه ما است که این مطلب را بررسی کنیم و امروزه اگر سینمای دفاع مقدس از رونق افتاده است علت آن داستان نداشتن است که قمسمتی از این کار  با پژوهش حل می وشد و بخش دیگر هم که نقص های موجود است که باید حل شود./1330/202/ب2

ارسال نظرات