۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۳۱۴۷۷۸
استاد حوزه علمیه:

غضب بی جا باورهای صحیح را فاسد می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: غضب بی جا یک نقمت و عذاب الهی است که پیامبر(ص) آن را سبب فساد باورهای صحیح معرفی کردند که عقل، علم و شرع آن را مذمت می کند.
ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه مباحثه تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه که پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی برگزار شد، اظهار کرد: غضب بجا یک نعمت الهی که اعمال آن باید در چارچوب اسلام ولایی باشد نیز واجب است که غضب بیجا را تسکین دهم و در این حالت فعل حرامی از شخص سر نزند.

 

وی افزود: غضب و تسکین دو نوع، گاهی غضب بجا که ممدوح و ثواب دارد و یا غضب بی جا که مذموم و عقاب دارد؛ تسکین غضب یعنی به غضبت آرامش دهی و اعمال نکنی و این تسکین نیز یا بد که حرام یا مکروه و اکراه شدید دارد و یا این که خوب که ثواب دارد یا مستحب است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این آیه "جعل الله لکل شی حدا" بیان کرد: هر عمل و فعلی باید در چارچوب صحیح خود صورت گیرد که غضب بر دشمن محارب، غضب بر منکر و اهل منکر به طوری که نهی از منکر انذاری باشد از جمله غضب های به جایی است که رجحان فعلی، شرعی و عقلی و علمی دارد.

 

غضب بی جا باورهای صحیح را فاسد می کند

حجت الاسلام ضیایی غضب بی جا را یک نقمت و عذاب الهی دانست که پیامبر(ص) آن را سبب فساد باورهای صحیح معرفی کردند و تصریح کرد: غضب بی جا یا غضب مرجوح را عقل، علم و شرع مذمت می کنند به عبارتی غضب مذموم است و در غضب بی جا شخص غضب کننده اشیاء و سایر آن را به صورت حقیقی و واقعی نمی بیند و نمی فهمد یعنی آینه درک انسان موّاج می شود و دیگر قدرت تشخیص صحیح را ندارد و نمی داند.

 

وی به راه های کنترل خشم و غضب، اشاره و اظهار کرد: در روایات شیعه داریم که اگر شخصی غضب بی جا دارد با تغییر حالت و یا تغییر مکان دادن، غضب بی جای او فروکش می کند و یا این که به یاد خدا بیفتد و این که در محضر خدا قرار دارد  و خداوند در آیه 14سوره علق می فرماید «الم یعلم بانّ الله یری».

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این حدیث از پیامبر(ص) که فرمودند «نیست برای ابلیس لعین لشگری بزرگ تر از زنان بد و غضب» بیان کرد: هدف صهیونیست جنایت کار در فیلم های هالیوودی و شبکه های اجتماعی تحقق و تقویت این دو موضوع است که ضربه های اساسی به امت اسلامی بزند و جوانان مملکت را شیطان زده و نامرد کند و نه، آزاد مرد که بنده خدا باشند.

 

مؤمن واقعی کنترل خشم و غضب دارد

حجت الاسلام ضیایی با بیان این که مؤمن واقعی کنترل خشم و غضب دارد، افزود: در روایات شیعی داریم که یک مؤمن واقعی زمانی که غضب می کند حتی اگر غضب اش بی جا هم باشد، کنترل نفس و مدیریت برخویشتن دارد و این اعمال غضب، او را از موازین حق و چارچوب اسلام ولایی بیرون نمی کند و وقتی از کسی و چیزی راضی است باز هم از چارچوب اسلام ولایی خارج نمی شود و همچنین هنگامی که این مؤمن مظلوم قدرت پیدا کرد، بیشتر از حق خود برنمی دارد بلکه آن چه دارد را در راه خدا انفاق یا وقف می کند.

 

وی با یادآور شدن این که انسان غافل چهار تا علامت دارد و اگر نداشت نباید سوء ظن به خود داشته باشد چرا که مؤمن و محبّ اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: در کتاب تحفه العقول روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است که فرمودند «انسان غافل چهار علامت دارد؛ کوردلی و تقلید کورکورانه از اجانب، اشتباه کاری متعدد ناشی از مدیریت نامطلوب یا عدم مدیریت مطلوب، لهو و لعب یعنی سرگرمی های حرام و نیز فراموشی از نعمت هایی که خداوند در اختیار ما قرار داده است».

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که حیا سبب می شود که شخص از تصویر عمل زشت متنفر شده و درنتیجه آن عمل زشت را مرتکب نشود،گفت: امام جواد(ع) فرمودند «بدان که از دید خداوند پنهان نیستی، پس بنگر که چگونه هستی» پسدبه خودت، گفتار، اعمال و اخلاقت نگاه کن که در محضر خدا چگونه است و در روایتی دیگر امام علی(ع) فرمودند «گشاده رویی و خوش زبانی و دیگران را تحویل گرفتن برای خدا، خصلت خوب ماندگار انسان آزاد مرد است»./844/202/ب1

ارسال نظرات