۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۳۱۳۸۱۲
سردبیر روزنامه رای الیوم:

معارضان سوریه به حضور «بشار اسد» راضی شده‌اند

خبرگزاری رسا ـ سردبیر روزنامه رای الیوم گفت: معارضان پس از ۵ سال تلاش بیهوده، اکنون پشت درهای بسته، حتی به حضور بشار اسد در قدرت نیز راضی شده‌اند، اما در رسانه‌ها به زبان نمی‌آورند.
عطوان

 

به گزارش خبرگزای رسا، دور اول گفت‌وگوهای ژنو با تأخیر چهار روزه با حضور بیشتر گروه ها و احزاب معارضان و هیأت دولت سوریه به سرپرستی «بشار الجعفری» آغاز شد.

 

گنادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرده است که مذاکرات مستقیم نخواهد بود و «دی میستورا» صحبت‌های دو طرف را به یکدیگر منتقل خواهد کرد و اینکه هیچ پیش شرطی در گفت‌و‌گوها وجود ندارد.

 

شب گذشته هیأت عالی معارضان مورد حمایت عربستان به سرپرستی «ریاض حجاب» به ژنو رسیدند، هیأتی که با تأخیر سه روزه تصمیم به شرکت گرفت. معارضانی که در نهایت با فشارهای شدید کشورهای مختلف و سازمان ملل مجبور شدند پا به میز مذاکرات بگذارند، از جمله اینکه سازمان ملل تهدید کرده بود که گفت‌وگوها در موعد خود آغاز خواهد شد و منتظر باقی شرکت کنندگان نخواهد شد.

 

به نوشته عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم معارضان مورد حمایت عربستان چاره‌ای جز شرکت در مذاکرات را نداشتند؛ چرا که عدم شرکت در این نشست به این معنی بود که از این پس معارضان باید قید حمایت‌های دو قدرت بزرگ جهانی یعنی روسیه و آمریکا را بزنند.  مخصوصا اینکه پیش از این «جان کری» ریاض حجاب را تهدید کرده بود که در صورت کناره‌گیری معارضان از شرکت در مذاکرات، حمایت‌های آمریکا نیز از آن‌ها متوقف خواهد شد؛ این تهدید سهم بسزایی در کشاندن معارضان به پای میز مذاکرات داشت.

 

عطوان در ادامه می‌نویسد: دیدار «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان با هیأت عالی مذاکره کنندگان در جمعه شب، به خوبی نشان داد که بدون فوت وقت باید در مذاکرات شرکت کرد، چرا که گزینه‌های دیگر در سایه توافق روسیه و آمریکا برای معارضان ترسناک خواهد بود.

 

وزارت خارجه عربستان نیز جمعه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد موضع عربستان در قبال سوریه بر حمایت دائم از معارضان و رسیدن به یک راه‌حل سیاسی بر اساس اعلامیه ژنو1 است، اعلامیه‌ای که قطعنامه 2254 شورای امنیت را نیز در بر دارد و خواستار تشکیل هیأت انتقالی، قانون اساسی جدید، نظارت بر انتخابات برای رسیدن به یک سوریه جدید بدون حضور بشار اسد است.

 

به نوشته عطوان: عبارت «سوریه جدید بدون حضور بشار اسد» نیاز به صدها تحلیلگر سیاسی دارد تا تفسیر شود. کدام سوریه جدید؟ سوریه جدیدی که عربستان می‌خواهد چگونه است؟ چه هویتی دارد؟ آیا با نظام سعودی مطابق و همراه خواهد بود؟

 

سردبیر رأی الیوم ادامه می‌دهد: مطلقا درباره اینکه باید سوریه دچار تحولات و تغییراتی شود بحثی نداریم، بله، در سوریه باید دیکتاتوری، فساد اداری و قضایی و حکومت پلیسی از بیین برود، اما منظور عربستان از سوریه جدید چیست؟ اگر منظور این‌هاست چرا پس هیچ کدام در کشورهای عربی به خصوص عربستان رعایت نمی‌شود؟.

 

عبارت سوریه جدید ما را یاد «عراق جدید » می‌اندازد، عراقی که غرق در فساد و ظلم و دیکتاتوری بود و می‌خواستند عراق جدید بسازند، اما در حال حاضر اوضاع بدتر شده و کشور به سمت تجزیه می‌رود.

 

مسأله بقای بشار اسد یا رفتنش نیست، مسأله بقای سوریه است و این همان نکته‌ای که از ذهن تمامی طرف‌های درگیر پاک شده، است.

 

این نویسنده معروف دنیای عرب می‌نویسد: در ابتدا تمام حکومت سوریه را نفی می‌کردند، اما بعد از پنج سال که به دستاوردی نرسیدند، گفتند که مؤسسات و نهادهای دولتی سوریه باقی بماند و صرفا بشار اسد کنار رود، اکنون نیز در پشت درهای بسته به باقی ماندن بشار اسد نیز راضی شده‌اند اما علنا در رسانه‌ها به زبان نمی‌آورند.

 

عطوان در انتها تأکید می‌کند که تا زمانی که عربستان جدید، مصر جدید، الجزائر جدید و کشورهای خلیج فارسی جدید نباشد«سوریه جدید» نیز نخواهد بود، وگرنه جز بدبختی و خونریزی چیز دیگر حاصل نمی‌شود، مذاکرات ژنو صرفا تلاشی است برای مدریت بحران سوریه و نه حل و فصل آن، مگر در فلسطین و لیبی و یمن اتفاقی افتاده است که در سوریه بیفتد؟/994/ب102/د

ارسال نظرات