۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۳۱۳۶۹۱
آیت الله تحریری در گفت وگو با رسا:

خط اصیل امام را بشناسیم «بیت» موضوعیت ندارد/ نفوذ را جدی نمی‌گیریم چون مبانی مان را شوخی گرفته‌ایم

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تاکید بر شناخت خط اصیل حضرت امام، انتساب و وابستگی ها را اساسا فاقد موضوعیت توصیف و تاکید کرد که حتی به طور کلی انتساب به معصوم(ع) هم موضوعیت ندارد.
آيت الله تحريري
آیت‌الله تحریری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره ضرورت شناخت حق و دشمنان آن گفت: در تعالیم قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام به شناخت «دشمن»، «حق، و لوازم آن» و «چرایی و چگونگی دشمنیِ دشمن با حق» تأکید زیادی شده است.
 
وی بیان داشت: زندگی دینی، در پرتو همه ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شکل می‌گیرد. این زندگی انسانی دارای چارچوبی است که خدای متعال ترسیم فرموده و از طریق اهل بیت علیهم‌السلام به دست بشر رسیده است. این چارچوب می‌گوید که باید به تعالیم عالی دینی توجه داشت و هم‌زمان دشمن‌شناس هم بود؛ دشمنی که نمی‌خواهد مسلمانان در زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی، به مقصد عالی بندگی و شکوفایی مادی و معنوی برسند.
 
استاد حوزه علمیه قم گفت: حاکمان ظالم و وابسته‌ای در ایران بودند و دشمنان خارجی به‌ویژه انگلیس در این حکام نفوذ داشتند. آن‌ها می‌خواستند اساسا در ایران حاکمیت دینی شکل نگیرد و تا حدی در طول سال‌ها و قرن‌ها موفق بودند، اما علیرغم خواست آن‌ها حاکمیت دینی در ایران شکل گرفت به خاطر همین نقشه‌های دشمنان نیز برای نفوذ تغییر کرد.
 
وی در مورد روش‌های مختلف دشمن برای نفوذ و نابودی جبهه حق گفت: در یک مقطع دشمن در مقابل حق مقابله ظاهری می‌کند، اما اگر موفق نشد روش را تغییر می‌دهد و از طریق ایجاد نفاق نفوذ می‌کند؛ همان‌طور که در صدر اسلام بعد از این‌که مشرکین نتوانستند با مقابله مستقیم به‌نتیجه برسند، از راه ایجاد نفاق در درون امت اسلامی وارد شدند.
 
استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم به واکاوی واژه نفاق پرداخت و گفت: نفاق ارتباط دقیقی با کفر دارد و از جهت ماهیت مانند هم هستند. نفاق، همان دیدگاه کفر را با نقشه و با برنامه اجرایی می‌کند. منافقین در هر زمانی و با توجه به شرایط زمانی و مکانی، با نقشه‌های نفاق‌گونه وارد شده‌اند و در امت اسلامی ایجاد رخنه کردند و بین شیعیان و محبین اهل بیت شکاف انداختند.
 
وی با بیان این‌که ورود گسترده منافقین بعد از تحقق حاکمیت دینی است، ابراز داشت: بعد از تشکیل حکومت جمهوری اسلامی در ایران، ورود منافقین نمی‌توانست خیلی علنی باشد لذا با توطئه‌های مختلفی در نظام اسلامی وارد شدند؛ حتی در میان کسانی که اطراف امام(ره) بودند هم نفوذ کردند البته امام(ره) با آن تیزبینی‌شان هیچ‌گاه آن‌ها را نپذیرفتند. نفوذ در همه ابعاد ممکن است و دشمن در هر کسی متناسب با رفتارش طمع می‌کند. «بیت امام» عنوان مقدسی است اما هر کس که به آنجا انتساب دارد را قبول نداریم.
 
وی افزود: آیا مقام معظم رهبری برای بیت و فرزندانشان امتیازی قائل شده است؟ نه؛ آن شاخص است. امام نسبت به آسیداحمدآقا چه فرمود؟ آن سفارشات را توجه داشته باشید. این‌ها را باید بگویید تا مردم آگاه بشوند.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: باید خط امام را بشناسیم، بیت موضوعیت ندارد؛ حتی به طور کلی انتساب به معصوم هم موضوعیت ندارد خودشان به بعضی از دوستانشان فرمودند کار بد از همه بد است از تو بدتر، و همین‌طور کار خوب از همه خوب است و از تو خوب‌تر؛ چون به ما نسبت دارید.
 
آیت‌الله تحریری افزود: اگر امام(ره) به صورت موقت سکوت می‌کردند برای این بود که چهره منافقین برای مردم روشن شود چون گاهی نفاق به‌قدری مخفی و سنگین است که لازم است صبر کرد تا پرده از چهره ظاهری آن‌ها کنار برود. امام(ره) قطعا در همان مرحله‌ای که در پاریس است نمی‌توانست بگوید که بنی صدر این‌چنین است یا قطب‌زاده آن طور است. این‌ها باید ببینند خودشان را نشان بدهند.
 
وی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی برخی منافقین زود چهره خودشان را نشان دادند و دیدیم که چگونه به زباله‌دان تاریخ افتادند، اما دشمن قوی است و با سوخته‌شدن چهره‌های «نفاقِ ساده»، چهره‌های جدیدی را اجیر می‌کند که از جهت دینی و سیاسی موجه باشند.
 
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید دقت کنیم که نفوذ، دائما رقیق و نامحسوس‌تر می‌شود و به خاطر همین جایگاه شورای نگهبان خیلی حساس است و باید هم حساسیت نشان بدهد. فقها و حقوق‌دان‌های شورای نگهبان که مقام معظم رهبری آن‌ها را منصوب کرده‌اند، هیچ منفعت شخصی جز رضای خدای متعال ندارند و باید این شاخصه‌ها را احراز بکنند که ثبت نام‌کنندگان طرفدار انقلاب اسلامی و حاکمیت دینی و با بصیرت بالا باشند یعنی اهل مقابله با دشمنان دین و انقلاب باشند و نه اهل سازش با دشمنان.
 
وی با بیان این‌که «ما نفوذ را جدی نمی‌گیریم چون مبانی خودمان را شوخی گرفته‌ایم»، گفت: قطعا شورای نگهبان تا این شاخص‌ها را در افراد احراز نکند، صلاحیت را احراز نمی‌کند. یکی از دلایلی که دشمن این‌قدر به شورای نگهبان هجمه می‌آورد، به‌خاطر همین نگهبانی او از مقابله با ورود نامحرمان به جایگاهی است که  جای نا اهلان انقلاب نیست.
 
آیت‌الله تحریری با اشاره به ویژگی‌های بصیرت، تعهد، دلسوزی، شجاعت، خداترسی، منفعتِ شخصی نداشتن، فقاهت و جامعیتِ رهبری، خاطرنشان کرد: با الگوگیری از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و عملکردشان باید در همه عرصه‌ها نقشه‌های گوناگون و احتمالیِ دشمن را رصد کنیم و تا این مسأله برای مسئولان ما حل نشود، قضیه ریشه‌ای حل نمی‌شود.
 
وی در پایان با تأکید بر این‌که هجوم دشمن منحصر به حمله نظامی نیست و در عرصه‌های مختلف علیه ما حمله می‌کند، خاطرنشان کرد: اگرچه در بعد نظامی جهاد ابتدایی بر ما واجب نیست، اما در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باید با الگوگیری از مقام معظم رهبری طرح‌هایی ارائه دهیم که فراتر از حمله‌های دشمن باشد و همه نقشه‌های آنها را خنثی کند؛ این وظیفه هر کسی است که در هر پست و مقام و جایگاهی، خود را تابع ولی فقیه می‌داند./845/ت301/ج
ارسال نظرات