۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۳۱۲۸۴۸
استاد حوزه علمیه:

قول و عمل مؤمن باید در چارچوب موازین شرعی و اسلامی باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر مدیریت بر خویشتن، گفت: قول و عمل مؤمن باید در چارچوب موازین شرعی و اسلامی باشد، قول محکمی داشته باشد که برمبنای آگاهی ژرف نگری و ژرف اندیشی، معرفت، حکمت و فقه باشد.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ضیایی استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان صبح امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم، در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، با تأکید از اجتناب از محیط فاسد، گفت: برای اجتناب از فسادهای اجتماعی از دید و بازدیدهای غیر ضروری اجتماعی پرهیز کنید.

 

وی خاطرنشان کرد: دید و بازدید زیاد از اجتماع و بازارها موجب فسادهای اجتماعی از قبیل تجمل گرایی، مدگرایی، غیبت و فساد می شود اما افراط گرایی درست نیست و نباید اجتماع را رها کرد بلکه  مومن باید اجتماع را به سوی خوبی ها هدایت کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی با حضور مومن در اجتماع از نظر اسلام اشاره و ابراز کرد: مؤمن نسبت به امور مسلمین بی اعتنا نیست اما حضور در اجتماع فاسد و بدون هدف اشتباه است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان به شرایط حضور مومن در اجتماع اشاره و بیان کرد: مومن برای حضور در اجتماع باید مواظب خود باشد و غیبت نکند و در زمان ما که زمان تقیه است غیبت اهل تسنن هم نباید انجام شود، دروغ نگویید، حسود، ریا کار نباشد، کار و مسؤولیت خود در اجتماع را به درستی انجام دهید.


وی در ادامه به شرایطی که حضرت علی(ع) در خصوص معین اهل بیت بر می شمارد اشاره و اظهار کرد: ایشان می فرماید: «برای این که معین اهل بیت باشید من را به ترک گناه کمک کنید، تلاش مستمر بر خوبی ها عفت و محکم کاری در حرف ها و عمل ها  داشته باشید.»

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی افزود: قول و عمل مومن باید در چارچوب موازین شرعی و اسلامی باشد، قول محکمی داشته باشد که برمبنای آگاهی ژرف نگری و ژرف اندیشی، معرفت، حکمت و فقه باشد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان به جایگاه مومن نزد خداوند اشاره و بیان کرد: جایگاه مومن در نزد خدا محفوظ است حال غرب و شرق هرچه بی راه گوید، کنترل خود را از دست ندهید و دچار افسردگی نشوید.

 

وی در ادامه  راهکارهای دستیابی به مقام محمود را برشمرد و گفت: در روایات شیعه مواردی برای رسیدن به مقام محمود بیان شده است از جمله شب زنده داری(نورانی کردن شب) که از طریق تحصیل علم، تلاوت قرآن، نماز شب و شرکت در عروسی که در آن محرمات انجام نشود، این مقام حاصل می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی با بیان این که سستی در انجام وطیفه حرام است، تصریح کرد: انجام وطیفه به نحو احسن یکی از کارهایی که در اجتماع باید به آن توجه شود.

 


وی به ویژگی‌های مومن در خانه اشاره و اظهار کرد: خانه مومن باید خانه ذکر، رفتار مثبت، اخلاق حسنه و نیز احیاگر سنت رسول الله باشد در این صورت خانه تو نورانی خواهد شد.

 

لزوم مدیریت بر خویشتن

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر مدیریت بر خویشتن، ابراز کرد: در فتنه های آخر الزمان با توجه به این رسانه های جمعی مدیریت بر خویشتن داشته باشید تا از ملک به ملکوت راه یابید و اگر نداشته باشید فقط به ظواهر توجه و محب دنیا می شود و از خوبی ها به بدی های سوق می یابد و این بیت لانه فساد می شود.


وی خاطرنشان کرد: کسی که می خواهد مدیریت بر خویشتن داشته باشد باید از ظاهر به باطن بیاید خود را ظاهر بینی و حب دنیا به ملکوت برساند و هر گناهی که انجام دهد ملکوت آن را در یابد.

 


حجت الاسلام والمسلمین ضیایی به رسانه های غربی و آسیب های آن شاره و اظهار کرد: هالیود، صهیونیست و ماهواره های مبتذل با وسوسه های شیطانی در فضای حقیقی و مجازی موجب می شود، چشم چرانی زیاد شده، فرد سخن چین بد دهان می شود و نیز جایگاه لفاظی، غیبت و دروغ و جهنم می شود که مومن باید به این امر توجه داشته باشد و از آن ها پرهیز کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به عوامل که موجب زندگی سعادتمندانه و دارا شدن حیات طیبه می شود اشاره و بیان کرد: فکر خوب، ذکر خدا و تقوای عملی از جمله تقوای سیاسی از  عوامل است که موجب زندگی سعادتمندانه می شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ضیایی افزود: فکر مرگ یکی از افکار خوب است، مرگ و موت محدودیت نیست بلکه انتقال تکاملی است و  استمرار وجود در قالب دیگر  مانند از عالم جنین با تکامل به  عالم برزخ وارد و یا از برزخ به قیامت است. چون حساب و کتاب می کنید و از طریق انس با اهل بیت به انس با خدا می رسیم. 

 

وی با تأکید به «ورع» خاطرنشان کرد: زیرساخت تقوای عملی «ورع» است که پرهیز از محرمانت و هرچه شبهه ناک است.

 

فرمانبردار ولایت حقه از ویژگی های کاندیداهای اصلح

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی با تأکید بر بصیرت در انتخاب کاندیدای اصلح در انتخابات پیش رو گفت: یکی از اثرات بصیرت تحلیل درست مسائل است، برای شناخت کاندیداهای انتخابات باید تحقیق شود و برای تبعیت احسن فرد باید صاحب بصیرت باشد که یکی از آثار آن تحلیل درست مسائل است.


ستاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان افزود: اگر فرد شر و مهره دشمن نباشد گرچه سلیقه ای عمل کردن درست نیست اما اگر مطابق با سلایق ما نیست و فرمانبردار ولایت حقه باشد، کفایت می کند./1310/202/ب1

ارسال نظرات