۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۳۱۲۷۶۴
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

راهکارهای تقویت خردورزی در کودکان و نوجوانان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه باید فرآیند تفکر از همان دوران خردسالی در کودکان برانگیخته و تقویت شود، گفت: گفت و گو، دادن ایده، مَحبت کردن، داستان خوانی و اجازه دادن به کودک برای اظهار نظر از مهم‌ترین راهکاری تقویت خردورزی در کودکان است.
تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون شامگاه امروز در برنامه پرسمان کودک و نوجوان از رادیو معارف با بیان اینکه والدین باید از همان دوران خردسالی قدرت تفکرزایی را در فرزند خود تحریک و تقویت کنند، گفت: داستان گویی، ارائه موضوع برای تفکر، برنامه ریزی، کتابخوانی، گفت و گو با کودک و اجازه دادن به او برای اظهار نظر و جهت دادن به تفکرات او از مهم‌ترین روش‌های تقویت خردورزی و انگیزش تفکر در کودکان و نوجوانان است.

 

وی افزود: والدین برای اینکه قدرت تفکر را در فرزندان خود تقویت کنند باید از آن‌ها درباره موضوعات مختلف نظر خواهی کنند و اجازه بدهند کودکشان در مورد رفتار دیگران اظهار نظر کرده و بهترین رفتار را انتخاب کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: والدین باید با سؤال کردن از فرزندان خود به ذهنشان جهت بدهند و می‌توانند این کار را با داستان گویی و خواندن کتاب برای کودکان انجام داده یا با یک پرسش درست ذهن آن‌ها را به فکر وادارند.

 

حجت الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه والدین زمانی که کودکشان در مورد موضوعات مختلف فکر کرده و پرسش می‌کند باید او را مورد تشویق قرار دهند، گفت: لازم نیست این تشویق حتماً مادی باشد، بلکه والدین می‌توانند با گفتن یک آفرین هیجان کودک خود را در مورد تفکر تحریک کنند.

 

وی افزود: یکی دیگر از روش‌هایی که والدین برای تحریک قوه تفکر در فرزندان خود می‌توانند به کار گیرند، این است که فرزندان خود را به تفکر در مورد خواسته هایشان دعوت کنند و از آن‌ها بخواهند در مورد خواسته هایی که دارند فکر کنند و بیندیشند که آیا خواسته آن‌ها در شرایط کنونی لازم است و اولویت آن‌ها چیست.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آرام کردن محیط و آرامش در تقویت قوای تفکر بسیار مهم است، ادامه داد: یکی از دلایلی که حواس انسان در نماز مشغول فکر می‌شود این است که نماز یکی از مصداق‌های آرامش است، بنابراین هر چه در یک محیط آرامش بیشتر باشد به همان میزان قدرت تفکر و خلاقیت کودکان نیز به تبع آن بیشتر می شود.

 

حجت الاسلام تراشیون یادآور شد: اگر والدین به زور بخواهند کودک را به کاری امر کنند قطع به مروز زمان با افزایش مقاومت کودک روبه رو خواهند شد، به همین دلیل بهتر است با یک پرسش خوب کودک خود را به کارهای مختلف از جمله تفکر دعوت کنند./968/202/ب2

ارسال نظرات