۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۰
کد خبر: ۳۰۸۸۱۰
منتجب نیا:

برگزاری انتخابات از بروز فساد در حکومت جلوگیری می کند

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: لزوم وجود حکومت از سوی هیچ یک از عقلا، مورد تردید قرار نگرفته و حتی در بسیاری از متون دینی نیز بر لزوم استقرار آن به عنوان ضامن بقای جامعه، تأکید شده است.
حکومت ديني حجت الاسلام رسول منتجب نيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، شب گذشته (یکشنبه) در جمع تعدادی از معلمان و مردم شهرستان شهرضا با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) عنوان کرد: حکومت اسلامی، یکی از عالی ترین انواع حکومت است که در سایه استقرار آن ، زمینه فعالیت افراد صالح ایجاد و از رواج فساد جلوگیری می شود.

 

وی تصریح کرد: نبود حکومت ارکان جامعه را متزلزل می کند، مبانی فکری و اعتقادی نیز با نبود حکومت به خطر می افتند و از همین جهت، در زمان مبارزات ضد ستم شاهی و در دوره ای که بسیاری از افراد معتقد به بر اندازی مظاهر فساد در جامعه بودند، امام راحل (ره) بر لزوم براندازی حکومت فاسد پهلوی و استقرار حکومت اسلامی تأکید داشتند زیرا با استقرار حکومت اسلامی امکان ترویج کامل مبانی دینی وجود دارد.

 

قائم مقام حزب اعتماد ملی، موازین دینی را معیار اصلی حکومت اسلامی برشمرد و تأکید کرد: در این حکومت تمامی مسؤولان و مجریان باید خود را با موازین دینی و شرعی منطبق کرده و از آن پیروی کنند، در حکومت دینی هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند خارج از آنچه که خداوند برای بندگان مقرر کرده انجام دهد زیرا این مسأله کاملاً به صلاح آن ها است.

 

منتجب نیا گفت: حتی پیامبر اکرم (ص) نیز گاهی سخنی می گفتند و اصحاب از ایشان می پرسیدند که این سخن شما وحی است یا قول شما، زیرا اگر آن سخن وحی الهی بود همه بدون چون و چرا می پذیرفتند اما اگر قول پیامبر(ص) بود، حکم مشورت را داشت و دیگران نیز اجازه اظهار نظر در مورد آن را داشتند و از همین جهت آیه«وَ شَاوِرهُم فِی الأمر» مطرح شده است، زیرا عقل جمعی بر عقل فردی ترجیح دارد.

 

قائم مقام حزب اعتماد ملی عنوان کرد: برخی به اشتباه اینگونه مطرح می کنند که فلان مسئله یا فرمان در کجای قرآن یا روایت آمده است و اگر دلیلی ارائه نشد به خود حق نافرمانی می دهند، در حالی که طبق اصل چهارم قانون اساسی، قوانین حکومتی نباید مخالف شرع باشد یعنی باید در بسیاری از امور به عقل خود رجوع کنیم؛ اسلامیت نظام، به این معنا نیست که تمامی امور باید و قواعد باید در دین بیان شده باشد،  احترام به نظر عقلا از قواعد شرع مقدس اسلام است و دین اسلام بر است مسئله تأکید دارد.

 

منتجب نیا تأکید کرد: البته حکومت به همان اندازه که ضروری است ممکن است فساد پذیر هم باشد، قرآن می فرماید«اِنَّ الاِنسانَ لَیطغی اَن رَآهُ الستَغنی» بنابراین برای جلوگیری از بروز فساد در حکومت باید راهی انتخاب شود که مهم ترین و اساسی ترین آن ها برگزاری انتخابات و مشارکت آراء مردم در اداره امور جامعه است.

 

وی گفت:  قانون گرایی از جمله مهم ترین و اساسی ترین ارکان ایجاد ابزار نظارتی از سوی مردم بر مسؤولان و جلوگیری از ایجاد استبداد در جوامع است، فردی مانند رضاخان بدون توجه به قانون هر چه خواست انجام داد و خواسته های نامشروع خود را به مردم تحمیل کرد.

 

قائم مقام حزب اعتماد ملی، عنوان کرد: آزادی بیان و قلم، پاسخگو بودن مسؤولان و حضور گسترده رسانه های جمعی  از جمله دیگر لوزام نظارت مردم بر مسؤولان است، در هر حکومتی حتی حکومت دینی مسؤولان نماینده مردم هستند و باید در برابر آن ها پاسخگو باشند، اما راحل(ره) فرمودند انتقاد و بلکه تخطئه از مواهب الهی است.

 

حجت الاسلام منتجب نیا استقلال قوه قضائیه را یکی از بزرگ ترین افتخارات دین اسلام برشمرد و افزود: حضرت علی (ع) در طول دوران زمامداری خود، بارها بر لزوم استقلال قوه قضاییه تأکید و سفارش داشتند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم حضور گسترده تمامی افراد و اقشار جامعه و انتخابات اسفند 94 عنوان کرد: انتخابات مظهر ظهور اراده ملی و تجلی خواسته مردم است، همه افراد وظیفه دارند با احساس مسؤولیت در انتخابات شرکت کنند  زیرا به فرموده امام راحل (ره) مردم ولی نعمتان انقلاب و مسؤولان هستند و رأی و نظر آن ها سرنوشت امور را تعیین می کند.

 

قائم مقام حزب اعتماد ملی در پایان، گفت: لزوم وجود حکومت از سوی هیچ یک از عقلا، مورد تردید قرار نگرفته و حتی در بسیاری از متون دینی نیز بر لزوم استقرار آن به عنوان ضامن بقای جامعه، تأکید شده است./868/پ202/ج1

ارسال نظرات