۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۳۰۷۹۴۴

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری همایش «سبک زندگی اسلامی و شیرین سازی زندگی»، راه اندازی دفتر مطالعات فرهنگ عامه و تأکید بر شفاف سازی در زمینه موقوفات عناوین برخی از اخبار کوتاه استان خراسان شمالی هستند.
خبر کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حسین ثابت قدم وحید، دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی از برگزاری همایش سه روزه «طرح سبک زندگی اسلامی و شیرین سازی زندگی» از ٢٨ تا ٣٠ آذرماه سال جاری در این استان خبر داد.

 

وی با اشاره به اینکه «طرح شیرین سازی زندگی» از جمله طرح های مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور است، افزود: مبتکر و مجری این طرح حجت الاسلام امرالله گیوی نهاوندی است که این همایش با حضور وی در استان برگزار خواهد شد.

 

ثابت قدم وحید با اشاره به سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب و مطرح شدن موضوعیت سبک زندگی در این استان و پیرو آن راه اندازی دبیرخانه جشنواره سراسری فرهنگی و هنری سبک زندگی با محوریت خراسان شمالی گفت: در همین راستا «طرح سبک زندگی اسلامی و شیرین سازی زندگی» در خراسان شمالی برگزار می شود.

 

وی نخستین روز همایش را در ٢٨آذرماه سال جاری اعلام کرد و گفت: این همایش همزمان با نماز مغرب و عشاء در محل مسجد امام رضا(ع) بجنورد و با حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی استان، اعضای کانونهای فرهنگی وهنری مساجد، فعالان فرهنگی، هنری و مذهبی و عموم مردم برگزار خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: دومین روز همایش ٢٩ آذرماه ساعت ٩ تا ١١ و ٣٠ دقیقه صبح با حضور بانوان در فرهنگسرای شهروند برگزار می شود.

 

راه اندازی دفتر مطالعات فرهنگ عامه در خراسان شمالی

رضا لنگری، مسؤول دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان شمالی از راه اندازی دفتر مطالعات فرهنگ عامه در این استان خبرداد.

 

وی گفت: این دفتر با هدف پژوهش در فرهنگ عامه با توجه به وجود تنوع فرهنگی منطقه و اجرای فعالیت های فرهنگی وهنری توسط اقوام مختلف راه اندازی می شود.

 

لنگری تصریح کرد: برگزاری کارگروه های مختلف فرهنگی و هنری، تشکیل انجمن های فرهنگی، ادبی و پژوهشی، اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی وهنری متنوع توسط قومیت های مختلف و تهیه و انتشار فصلنامه و دوفصلنامه فرهنگ عامه از اهم فعالیت هایی است که در این دفتر انجام خواهد شد.

 

شفاف سازی موقوفات برای گسترش وقف های جدید ضروری است

حجت الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج گفت: متاسفانه گرایش مردم به وقف نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است و متولیان باید با شفاف سازی در خصوص موقوفات برای وقف جدید رغبت ایجاد کنید.

 

وی اظهار کرد: وقف سنت رایج بین مسلمانان است و متأسفانه نسبت به گذشته گرایش مردم به وقف کاهش پیدا کرده است که در آسیب شناسی این امر به تاثیر نوع رفتار متولیان با موقوفات در گذشته می رسیم که مراقبت ها ونظارت های لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

 

حجت الاسلام قلیزاده گفت: اوقاف ضمن تبلیغ برای وقف، وظیفه احیا و نیز حفاظت از موقافات را نیز بر عهده دارد که باید به ویژه در احیای موقوفات اهتمام خاصی داشته باشد.

 

وی بد عمل کردن بعضی کارکنان این حوزه در گذشته را زمینه ساز ایجاد بدبینی مردم عنوان کرد و گفت: مردم خیلی خوشبین نیستند و کارکنان اوقاف باید با عملکردهای خوب این نگاه را عوض کنید.

 

حجت الاسلام قلیزاده افزود: باید همه موقوفات و در آمد امامزاده ها برای مردم شفاف سازی شود و وقتی مردم ثمرات خوب اقدامات انجام شده را ببینند استقبال بیشتری می کنند.

 

برپایی نماز جماعت در 218 آموزشگاه شیروان

یحیی عباسی، کارشناس مسؤول اقامه نماز و معارف آموزش و پرورش شیروان گفت: هم اکنون در 218 آموزشگاه شهری و روستایی این شهرستان در مقاطع مختلف تحصیلی نماز جماعت با ائمه جماعت فرهنگی برگزار می شود.

 

وی اظهار کرد: همچنین در 38 آموزشگاه این شهرستان نماز جماعت با روحانیون برگزار می شود که در این خصوص 9 روحانی آقا و 29 روحانی هم خانم اند که از روحانیون مستقر هستند.

 

عباسی گفت: هم اکنون 47 نمازخانه مستقل به متراژ چهار هزار و 244 متر مربع در سطح آموزشگاه های شیروان داریم که مابقی آموزشگاه ها هم برای برپایی نماز از فضای آموزشی یا سالن چند منظوره استفاده می کنند.

 

وی افزود: هم اکنون سرانه نماز در شیروان به ازای هر فرد 28 سانتی متر مربع است./9314/101/ب3

 

ارسال نظرات