۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۳۰۷۶۰۵
کارشناس مذهبی:

ایستادگی و اقتدار در برابر دشمنان از صفات مؤمنان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جعفری با اشاره به آیه 54 سوره مائده و صفات مؤمنینی که خداوند به آن ها افتخار می کند، گفت: یکی از صفات مؤمنان ایستادگی و اقتدار در برابر دشمنان است، یعنی در برابر دشمنان متکبرانه و مقتدرانه می‌ایستند و از خواسته‌ها و عقاید خود کوتاه نمی‌آیند و از چیزی که حق خودشان است دفاع می‌کنند.
مقاومت و ايستادگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام جعفری، کارشناس مذهبی حوزه علمیه، امشب در مسجد پناهی خیابان فروغی اصفهان گفت: خداوند در آیه 54 سوره مائده خطاب به مؤمنین می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید مراقب باشید هر کس از شما از آئین خود باز گردد خداوند در آینده جمعیتی را می آورد که آن ها را دوست دارد و آن ها نیز او را دوست دارند، در برابر مؤمنان خاضع و در برابر کافران نیرومندند، در راه خدا جهاد می کنند و از سرزنش کنندگان هراسی ندارند.

 

وی ادامه داد: خداوند در این آیه شریفه ایمان آورندگان را مورد خطاب خود قرار می دهد، یعنی مؤمنین باید خیلی مراقب باشند که در دام شیطان نیفتند و از گروه خوبان جدا نشوند، ممکن است مورد امتحان الهی قرار بگیرند و خدای ناکرده در این امتحان ناموفق و سرافکنده شوند و از آئین خود باز گردند، پس در حقیقت در این آیه شریفه، یک هشدار به مؤمنین داده شده است.

 

کارشناس مذهبی افزود: وقتی کسی کار خیری انجام داد مهم نگه داشتن و حفظ آن کار خیر است و یکی از راه های حفظ کار خیر این است که کار خیر پنهان باشد و بدون منت و ریا باشد، در این آیه خداوند می فرماید من جمعیتی را می آورم که آن ها را دوست دارم و آن ها نیز مرا دوست دارند، در واقع خداوند به این گروه افتخار می کند.

 

حجت الاسلام جعفری بیان داشت: صفت دومی که خداوند برای این گروه از مؤمنین بیان می کند صفت تواضع است، مؤمنین وقتی به هم می رسند تواضع دارند و دچار تکبر و خود بزرگ بینی نمی شود.

 

 وی در ادامه اظهار داشت: صفت دیگر صفت ایستادگی و اقتدار در برابر دشمنان است، یعنی در برابر دشمنان متکبرانه و مقتدرانه می ایستند و از خواسته ها و عقاید خود کوتاه نمی آیند و از چیزی که حق خودشان است دفاع می کنند.

 

کارشناس مذهبی ابراز داشت: صفات دیگری که خداوند برای آنان بر می شمارد این است که اهل جهاد در راه خدا هستند، از سرزنش کنندگان هراسی ندارند و در برابر سرزنش های مردم ایستادگی می کنند، بسیاری از ما اهل نماز اول وقت در مساجد هستیم ولی اگر در حال مسافرت باشیم از راننده نمی خواهیم که هنگام نماز توقف کند و از سرزنش مردم می ترسیم.

 

حجت الاسلام جعفری تصریح کرد: امیر مؤمنان(ع) تمام صفات مذکور را داشتند و خداوند به حضرت علی(ع) افتخار می کند که در مقابل ناکثین و قاسطین و مارقین و خوارج آن چنان شهامت و بی باکی از خود نشان می دهد و در راه خدا جهاد می کند و از سرزنش هیچ کسی نمی هراسد.

 

وی توضیح داد: روزی پیامبر اکرم(ص) دست روی شانه سلمان فارسی گذاشتند و فرمودند: «تو و یاران تو و هموطنان تو جزء همین افراد هستید»، یعنی افرادی که خداوند در  آیه 54 مائده از آن ها نام برده است، در روایت دیگری آمده که اگر دین و دانش در آسمان ها باشد و کسی دستش به آن نرسد مردمی از سرزمین فارس به آن دست پیدا خواهند کرد.

 

کارشناس مذهبی در پایان گفت: در برخی کتب گفته شده منظور پیامبر اکرم(ص) ابوموسی اشعری بوده ولی واضح است که چنین چیزی غلط است و ابوموسی فردی ساده لوح بوده و ضربه ای که ابوموسی به امیر المؤمنین(ع)  زده، کسی نزده است، پس این آیه یقیناً در مورد حضرت علی(ع) و سلمان و کسانی است که صفات آمده در این آیه را دارا هستند . /869/202/ب2

ارسال نظرات