۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۳۰۶۶۹۸
قائم مقام موسسه تخصصی امیر بیان قم:

دستگاه‌های فرهنگی، حقیقت سبک زندگی اسلامی را برای جوانان تبیین کنند

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام موسسه تخصصی امیر بیان قم با اشاره به عملکرد ناموفق دستگاه‌های فرهنگی در جذب جوانان به سمت فرهنگ اسلامی، گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید حقیقت سبک زندگی اسلامی را برای جوانان تبیین کنند.
دستگاه‌های فرهنگی، حقیقت سبک زندگی اسلامی را برای جوانان تبیین کنند

حجت الاسلام رمضانعلی کلاته در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، گفت: برخی جوانان به سمت و سوی فرهنگ غربی گرایش دارند بنابراین ضروری است تا جوانان، فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی را آنالیز کرده تا به علل و عوامل گرایش آنان به سمت فرهنگ مبتذل غرب دست یافته و در جهت رفع آن بکوشند.

 

وی با بیان اینکه اگر بگوییم همه جوانان ایرانی به سمت فرهنگ غربی گرایش دارند صحت ندارد افزود: جوانان، برگزار ‌کننده مراسمات عزادرای ائمه اطهار هستند و با‌حضور پرشور خود در مراسمات ملی مذهبی نقش آفرینی می‌کنند، پس اگر بگوییم که همه جوانان ما، فرهنگ خودی را فراموش کرده و به سوی فرهنگ غرب گرایش دارند منفی تلقی کردن است.


استاد حوزه و دانشگاه در ادامه ضمن تعریفی از فرهنگ غرب، هسته درونی این فرهنگ را پوچ و همانند طبل توخالی دانست و بیان‌کرد: متاسفانه در فضای مجازی و با استفاده از امکانات در اختیار همچون؛ واتساپ، وایبر، تلگرام و ... هسته خارجی و پوسته بیرونی فرهنگ غربی را در اذهان عمومی بسیار جذاب، علمی و به روز نشان می‌دهند.


وی با بیان اینکه جوان ویژگی های خاص خود را دارد تصریح‌کرد: بر اساس مخاطب شناسی و روان شناختی، جوان به دنبال جذابیت و به روز بودن است.


قائم مقام موسسه تخصصی امیربیان قم ابراز داشت: از آنجایی که جوان به دنبال جذابیت و نوگرایی بوده و هسته خارجی فرهنگ غربی نیز جذاب نشان می دهند بنابراین جذابیت دروغین فرهنگ غربی، دلیل گرایش برخی جوانان به این فرهنگ توخالی است.


حجت الاسلام کلاته تصریح کرد: در موشکافی گرایش جوانان و فرهنگ غربی به این نتیجه می رسیم که دستگاه‌های فرهنگی به خوبی نتوانستند سبک زندگی ایرانی اسلامی را ترویج دهند.


وی در ادامه با اشاره به نوآوری و غنی بودن هسته درونی فرهنگ اسلامی تاکید کرد: متاسفانه همه دستگاه‌های فرهنگی آن طور که باید نتوانستند فرهنگ غنی اسلامی و حقیقت سبک زندگی اسلامی را برای جوانان تبیین کنند.


استاد گفتمان‌های دینی با تاکید بر اینکه فرهنگ اسلامی نه تنها عقب مانده و پوچ نیست بلکه غنی و پویاست ابراز‌ داشت: دستگاه‌های فرهنگی باید با برنامه ریزی مناسب به جوانان کمک کنند تا به این باور برسد که سبک زندگی اسلامی از جذابیت و نوآوری برخوردار است.


حجت الاسلام کلاته با اشاره به اینکه عصر کنونی، عصر تکنولوژی است گفت: تکنولوژی نه تنها مانع از رسیدن به خدا نمی شود بلکه بهترین و تنهاترین راه رسیدن به معبود است.


قائم مقام موسسه تخصصی امیر بیان قم گفت: برخی معتقدند که با پیشرفت تکنولوژی، دین کنار گذاشته شده است که این یک عقیده ای نادرست و نابجاست.


وی با اشاره به معضل بدحجابی در جامعه کنونی تاکید کرد: عدم شناسایی و بیان نکردن حقیقت حجاب برای دختران سبب شده تا برخی از آنان به بدحجابی گرایش داشته باشند.


استاد گفتمان‌های دینی، با اظهار تاسف از اینکه فرهنگ حجاب برای دختران به خوبی تبیین نشده است بیان‌ داشت: برخی از دختران به دلیل نشناختن حقیقت پوشش، حجاب را در ذهن خود نوعی ممنوعیت و محدودیت معنا می‌کنند در صورتی‌که رعایت حجاب نوعی مدیریت بوده که در نوع خود از جذابیت خاصی برخوردار است./851/302/ب1

ارسال نظرات