۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۳۰۶۲۷۸
استاد حوزه و دانشگاه:

بی‌هویتی و اضمحلال فکری مخرب‌ترین آثار جنگ نرم است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام میرزایی ورود فرهنگ غرب حتی در قالب ایجاد رستوران و ورود غذاهای معروف یک کشور را از خمپاره های دشمن در جنگ نرم برشمرد و گفت: تمام ابزارها و روش‌های دشمن در جنگ نرم در جهت بی هویتی و اضمحلال فکری مردم به ویژه قشر جوان است و این بی هویتی سبب احساس پوچی و بی هدفی به ویژه برای جوانان است.
جنگ نرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام مجید میرزایی، استاد حوزه و دانشگاه و از کارشناسان مسائل مذهبی پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه فاطمیه نجف آباد، ضرورت اصلی در بحث شبهات و اصول و روش های پاسخگویی به آن گفت: طلاب به عنوان یکی از اقشار تأثیرگذار در بحث های فرهنگی مهم‌ترین نقش و مسؤولیت را در این زمینه به عهده دارند. 

 

حجت الاسلام میرزایی درباره جایگاه و اهمیت طلبگی افزود: طلبه سکان‌دار هدایت تکوینی و تشریعی جامعه است و تنها راه پیمودن مسیر زندگی، وارد شدن در مسیر طلبگی است.

 

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین وظیفه هر طلبه در هر مقطع تحصیلی که باشد، در دو بعد پاسخ به احکام و مسائل شرعی و بعد دیگر پاسخ به شبهات است که باید هر طلبه به این دو بحث مجهز باشد تا بتواند نیازهای جامعه را در حد معمول رفع کند که در درجه اول باید به مقدمات مسلط و سطح علمی خود را بالا ببرد.

 

پاسخ به احکام شرعی و شبهات وظایف اصلی هر طلبه ای است

استاد حوزه و دانشگاه درباره گرایش جوامع به سمت مذهبی بیان داشت: هر قدر دنیا به سمت صنعتی شدن پیش می رود و دولت ها در جهت کاهش اعتقادات مردم کار می کنند، بر عکس خانواده ها به سمت مذهبی شدن و فضاهای اعتقادی کشیده می شوند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه یکی از عوامل بروز ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، ضعف مبانی اعتقادی افراد است و شما به عنوان سکان داران عرصه دین باید ابتدا جوانان را به سمت معتقد بودن کشانده و بعد وارد بحث مذهبی شدن شوید.

 

حجت الاسلام میرزایی از جمله ضرورت های اصلی پرداختن به بحث شبهات را وقوع جنگ نرم از طرف دشمنان بیان کرد و افزود: استکبار جهانی با شکست در جبهه نظامی در برابر نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق جنگ نرم همانند کشور اندلس به میدان مبارزه وارد شد تا به مرور بر اثر ضعیف اعتقادات و باورهای مردم، به هر خفت و خواسته استکبار تن در دهند.

 

وی ورود فرهنگ غرب حتی در قالب ایجاد رستوران و ورود غذاهای معروف یک کشور را از خمپاره های دشمن در جنگ نرم برشمرد و گفت: تمام ابزارها و روش های دشمن در جنگ نرم در جهت بی هویتی و اضمحلال فکری مردم به ویژه قشر جوان است و این بی هویتی سبب احساس پوچی و بی هدفی خواهد شد که بزرگ‌ترین آسیب برای جوانان است.

 

پاسخگویی به شیهات نیازمند تسلط علمی و آشنایی با فضای فرهنگی است

استاد حوزه و دانشگاه از مهم‌ترین روش های ورود به بحث پاسخگویی به شبهات را بالا بردن سطح علمی خارج از دروس حوزه بیان کرد و افزود: شناخت فضای علمی تشیع در این 1400 سال و تسلط به نقشه راه، شناخت فضای فکری غرب که همین شناخت سبب شناخت دقیق‌تر شبهاتی که از غرب وارد می شود، خواهد شد.

 

وی از جمله مباحث مهم در شناخت فضای علمی شیعه را سیر تطور کلام شیعی بیان کرد که از زمان حضرت علی، که صبغه عقلی حاکم بود و در دوران امام سجاد که صبغه عرفانی وارد شد، دوران امام صادق که صبغه عقلی و نقلی روی کار آمد و تا صده های اخیر که مکاتب عقلی و نقلی فراوانی به وجود آمده است، باید توسط یک طلبه به درستی شناخت شود.

 

حجت الاسلام میرزایی درباره شناخت فضای فکری غرب نیز افزود: فضای فکری غرب بر اثر تسلط کلیسا و روش‌های غیرعقلانی در دفاع از دین سبب بروز نهضت رنسانس شد که آغازگر انقلاب علیه کلیسا و وارد شدن مباحث عقلی و از میان رفتن دین در فضای غرب شد.

 

وی درباره ماهیت شبهات القاء شده نیز بیان کرد: برخی از این شبهات بر اثر عناد و لجاجت با مبانی دین اسلام و برخی براساس تفکر و فضای غرب و برخی به خاطر دغدغه دینی است و باید شبهاتی که به طور مبنایی و ریشه ای بر طبق تفکر امروزی مطرح می شود، همان گونه مبنایی پاسخ بگوییم.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بیان یک سری راهکارها در پاسخگویی به شبهات پرداخت و افزود: شناخت نوع جلسه، فضا و مخاطبین در درجه اول اهمیت قرار دارد که گاهاً جلسات عمومی تحت عنوان کرسی های آزاد اندیشی یا جلسات پرسش و پاسخ برگزار می شود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: آشنایی با پیشینه فضای جلسه، کنترل انسجام جلسه، مدیریت وقت، شناخت هدف مخاطب از طرح شبهه، توجه به رده سنی و تحصیلات، رعایت کامل ادب و احترام نسبت به مخاطب و پرسش کننده، از مهمترین مواردی است که باید چه در جلسات عمومی و چه در جلسات فردی به آن توجه کرد./1306/302/ب2

ارسال نظرات