۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۳۰۵۹۴۱
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

ضروری بودن اذن شوهر برای شرکت در نماز جماعت مسجد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در شرع اسلام هیچ چیز به اندازه نماز و ثواب نماز جماعت توصیه نشده است، گفت: با وجود اینکه نماز جماعت دارای فضیلت های بسیار زیادی است ولی در صورت مخالفت شوهر زن نمی‌تواند در نماز جماعت شرکت کرده و به مسجد برود.
احکام و مسائل شرعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم تاجریان در رواق حضرت خدیجه(س) با بیان اینکه در اسلام هیچ چیز به اندازه نماز و نماز جماعت اهمیت ندارد، گفت: از آن جایی که اسلام خانواده را در اولویت نخست خود قرار داده زن بدون اذن شوهر برای حضور در نماز جماعت نمی‌تواند از خانه خارج شود.

 

وی افزود: این موضوع به این معنا نیست که ثواب اعمال عبادی برای زن کمتر مرد است بلکه خداوند ثواب خواندن یک رکعت نماز فرادا در خانه را برای زن به مثابه حضور در نماز جماعت و در مسجد قرار داده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه زن در حالت حیض و استحاضه نمی‌تواند نماز بخواند، گفت: دلیل این منع کردن زن از نماز این است که خداوند در این زمان ها شرایط روحی و جسمی زن را در نظر گرفته و نمی‌خواهد او را در مضیقه قرار دهد.

 

تاجریان ادامه داد: متأسفانه عده‌ای کوتاه فکر این تفاوت‌های شرعی را دلیل پست بودن جنس زن بر مرد می‌دانند و می‌خواهند با همین دلایل تیشه به ریشه اسلام بزنند در حالی که اسلام با این احکام نهایت لطف و مَحبت را در حق زن به عنوان کانون صفابخش خانه و خانواده کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه زن در مقابل نامحرم نمی‌تواند با صدای بلند نماز بخواند، تصریح کرد: زن باید از نماز خواندن در مقابل نامحرم خودداری کند زیرا در هنگام نماز خواندن ممکن است اندام زن در برابر نامحرم آشکار شود و در این شرایط پوشاندن تمام بدن بر زن لازم و واجب است.

 

خانم تاجریان اظهار کرد: اگر زن و شوهر می‌خواهند با هم نماز بخوانند زن باید یک قدم عقب تر از مرد بایستد تا نمازش صحیح باشد؛ اگر زن جلوتر از مرد قرار بگیرد و یا مساوی با مرد بایستد طبق فتوای مشهور مراجع نماز آن‌ها صحیح نبوده و باطل است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در نماز نمی‌توان به زن اقتدا کرد، یادآور شد: زن می‌تواند در کنار سایر زنان به وحدت نماز بخواند ولی اقتدا کردن به زن نماز را باطل می کند./968/پ202/ف

ارسال نظرات