۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۳۰۴۴۳۵

الازهر مصر خواستار تشکیل «کمیته اجتهاد گروهی» شد

خبرگزاری رسا ـ وزیر اوقاف مصر با اشاره به نقش فتوا در جهت دهی جامعه اسلامی تاکید کرد که شیخ الازهر مصر خواستار تشکیل کمیته اجتهاد گروهی شده است.
محمد مختار جمعه، وزير اوقاف مصر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر با اشاره به رنجش جوامع اسلامی از فتواها و نظرات شاذ و غیر مشهور تاکید کرد که برخی افراد غیر متخصص و فاقد خبره از میان علما و نیز تعدادی از انسان‌های ضعیف النفس که به دنبال شهرت، مقام و یا مطرح ساختن خود هستند، از هر نظر شاذ و غیر مشهوری حمایت می‌کنند تا توجه دیگران را نسبت به خود جلب کرده و یا منافع و مصالح گروه‌های خود را تامین کنند.


مختار جمعه در بیانیه‌ای گفت: نظر به کثرت موضوعات و مباحث مستحدثه، تداخل برخی از موضوعات با یکدیگر ،حسیاسیت فراوان در برخی مسائل روز، متفاوت بودن فتوای علمای امروزی با نظرات علمای سلف که متناسب با زمان و شرایط آن هنگام فتوایی را صادر می‌کردند و نیز با وجود جهل افراد غیر متخصص به شروط و لوازم اجتهاد، ضرورت اجتهاد گروهی بسیار دیده می‌شود.


جمعه با اشاره به تاکید احمد طیب شیخ الازهر مصر مبنی بر تشکیل کمیته‌ اجتهاد گروهی با حضور کبار علما از کشورهای مختلف جهان افزود: امروزه ضرورت رویارویی فقهی با قضایای پیچیده مانند تروریسم، پیوستن به گروه‌های خشونت طلب، خروج بر جامعه و اغتشاش‌گری، حلال شمردن خون بیگناهان با کشتار و انفجار و سرانجام هر آنچه که مرتبط با موضوع حقوق بشری از مسائل اجتماعی تا موضوعات مربوط به زنان است، بیش از پیش احساس می‌شود.


وزیر اوقاف مصر خاطر نشان کرد که اجتهاد گروهی مطرح شده از سوی الازهر، نقش بسزایی را در جلوگیری از نشر اندیشه‌های خشونت طلب، نظرات غیر مشهور، تقلید کورکورانه از دیگران، سوء برداشت، دور شدن از فقه مصلحت محور داشته و مانع از تجارت برخی افراد و سازمان‌ها به نام دین خواهد شد./981/ب902/د

ارسال نظرات