۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۳۰۴۳۳۸
با حضور خانواده شهدای مدافع حرم؛

دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه با حضور خانوده شهدای مدافع حرم پنجم آذرماه افتتاح خواهد شد.
سوگواره خمسه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اصغر خسروی دبیر سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه در نشست خبری دومین «سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه»که پیش از ظهر امروز دوشنبه دوم آذر ماه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، گفت: سوگواره خمسه به دنبال الگوسازی در بخش تعزیه و شبیه خوانی است و یکی از وظایف آن حمایت از آثار شاخص حوزه تئاتر دینی و تعزیه است.


 دبیر سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه این سوگواره به موضوعات اخلاق شهروندی و الگوی سبک زندگی می پردازد، خاطرنشان کرد: این سوگواره با اهمیت دادن به موضوعات دینی برگزار خواهد شد، همچنین حمایت از جوانان و هنرمندان پیشکسوت و ارتباط آنها با هنرمندان جوان مورد توجه این سوگواره است.


خسروی با اشاره به تغییر ات برنامه سوگواره به نسبت سال گذشته، عنوان کرد: در دوره قبل بخش مربوط با موضوعات آزاد نیز برگزار می شد که به تدبیر دبیرخانه این بخش از سوگواره حذف شد و تنها موضوعات مذهبی در سوگواره خمسه برگزار می شود.


وی در ادامه با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی سوگواره، اظهار داشت: سوگواره مثل سایر جشنواره ها به صورت تخصصی در بخش نمایش های آیینی و تعزیه فعالیت خواهد کرد، چهارچوب خاصی برای کارهای دینی و هیچ خط کشی انجام نشده است اینکه چه اثری دینی و غیر دینی است علت آن نگاه سفارشی به نمایشنامه دینی است اما این سوگواره فضا را به گونه ای باز گذاشته است آثاری که ارائه داده می شود مضون ایرانی، انقلابی و دینی دارد.


به روز سازی نمایش های آیینی با مضمون قرآنی
 دبیر سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه با تأکید بر اینکه فاصله هنرمند با کار سفارشی باید برداشته شود، خاطرنشان کرد: می توان با معاصرسازی مضامین قرآنی آثار به روزی را در این سوگواره ارائه داد.


خسروی با اشاره به برگزاری اولین دوره این سوگواره و استقبال از آن بیان کرد: به جهت ظرفیت بالای سوگواره خمسه و حمایت سازمان، این سوگواره در حد و اندازه جشنواره های دیگر برگزار می شود، هنرمندان را مورد حمایت قرار می دهد و محلی مناسب برای ارائه آثار  و نمایش های آیینی آنها است.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: با تجربیات سال های گذشته و تشکیل شورای سیاست گذاری به همت استاد محمود عزیزی، مسافر آستانه و اصغر قرار بر این شد که سوگواره متفاوت از سال های قبل برگزار شود، در سال گذشته از استاد محمد علی کشاورز در ابتدای این سوگواره عیادت به عمل آمد امسال به دلیل فضای شهدای مدافع حرم روز پنجشنبه 5 آذر در افتتاح این سوگواره به منزل خانواده دو شهید مدافع حرم منزل شهید عبد الله باقری و علی کرمی خواهیم رفت.


تعزیه و تئاتر آیینی از بخش های سوگواره خمسه
خسروی با اشاره به بخش های مختلف سوگواره خاطرنشان کرد: این سوگواره شامل تئاتر صحنه، تعزیه، تئاتر آیینی، پرده خوانی و نقالی است، پوستر این سوگواره نیز تغییر داده نشده است تا اثر ماندگاری در ذهن داشته باشد و به نوعی شناسنامه هویتی جشنواره خمسه شود.


وی با بیان اینکه 14 سالن برای برگزاری این سوگواره درنظر گرفته شده است، گفت: این سالن ها از سالن های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است، بخشی از سالن ها مربوط به فرهنگسرا است تا  قابلیت ارائه کارها را به صورت حرفه ای داشته باشد و هنرمندان در زمان  اجرا و تمرین بدون کمترین دغدغه آثار خود را ارائه دهند.


دبیر سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه با بیان اینکه از سالن های حوزه هنری نیز در این زمینه استفاده خواهد شد، افزود: «تماشاخانه باران» که توسط بخش خصوصی اداره می شود در رابطه با برگزای این سوگواره همراهی خواهد کرد، با اجرای این کار  می توان الگوسازی کرد که تماشاخانه ها تنها برای اجرای مراسم خاص نیست و کارهای دینی هم می تواند در آنجا به نمایش در آید.


ارائه بیش از 70 اثر به سوگواره خمسه

خسروی با اشاره به سالن های اجرای نمایش های این سوگواره بیان کرد: «تالار محراب»، «فرهنگسرای ابن سینا،» «ارسباران»، «اندیشه» و «شفق» از جمله سالن ها برای برگزاری نمایش های آیینی سوگواره خمسه است، در  بخش اصلی آثار صحنه ای 70 اثر ارائه داده شد که 32 اثر مورد بازخوانی و در نهایت 8 اثر انتخاب شد.

وی در ادامه با بیان اینکه 4 اثر به عنوان میهمان به سوگواره ارائه داده می شود، بیان کرد: در این سوگوراه هنرمندان جوانی نقش آفرینی می کنند که در داوری و انتخاب آثار نیز شرکت خواهند داشت.


دبیر سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه در ادامه خاطرنشان کرد: حیمد رضا آذرنگ، سیروس همتی، ناصر حبیبیان و مهدی نصیری از اعضای هیأت انتخاب  هستند و بازبینی آثار توسط استاد اصغر همت، محمد رضا کوهستانی و وحید آقا پور در فرهنگسرای بهمن انجام شد.


خسروی با اشاره به 6 اثر برگزیده این سوگواره گفت: نمایش «حلقه» نوشته حمید ابراهیمی، «پله آخر» نوشته ابراهیم آبادی، «گوهر نیل» نوشته مجید همراهی، «اروند خون» نوشته حمید نیلی ، نمایش «طوفان» نوشته حسین فدای از جمله این نمایش ها هستند.


اجرای نمایش خیابانی با موضوع شهدای مدافع حرم
وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اهمیت دفاع و شهدای مدافع حرم عنوان کرد: موضوع شهدای مدافع حرم الگوی آثار صحنه ای این سوگواره شده است، یک اثر خیابانی در مورد قاتل شهید اسکندری از شهدای مدافع حرم، تلفیقی از گذشته و حال به نمایش در خواهد آمد.


دبیر سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه در ادامه صحبت های خود با اشاره به سایر آثار این سوگواره و معرفی آنها گفت:  اثر «سبز، سپید سرخ» نوشته سید علی موسویان 25 شب اجرا دارد، نمایش «به سوی دمشق» اثر رادمنش به صورت نمایش محیطی است که در این تئاتر 20 دانشجو شرکت دارند.


خسروی با اشاره به اثری با موضوع شهدای غواص که با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری کار شده است، گفت: در بخش آیین تعزیه، پرده خوانی و نقالی گروهای هنرمند پیش کسوت و جوان حضور از بوشهر، دیلم، گیلان، تفرش، ساری، کاشان، تهران و ری حضور دارند.


اجرای نمایش های آیینی ماه محرم در میدان امام حسین
وی با اشاره به فعالیت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در میدان امام حسین (ع) گفت: فعالیت های دینی از ابتدای ماه محرم به مدت 60 شب در ماه محرم و صفر در این میدان انجام شد که 15 شب آخر آن مربوط به سوگواره خمسه و برگزاری نمایش خیابانی است.


دبیر سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه با اشاره به میزان هزینه برگزاری این سوگواره رغم آن را بالغ بر 300 میلیون تومان دانست و عنوان کرد: 80 درصد بودجه اختصاص به حمایت از هنرمندان جوان دارد و هر مقدر هم که در این زمینه هزینه شود کم است و سوگواره خمسه باید محرک و موتور روشن کننده فعالیت های دینی در این عرصه باشد.


خسروی با اعلام اختتامیه این سوگواره در 24 آذر ماه در رابطه با مکان برگزاری این سوگواره گفت: هنوز مکان خاصی برای این سوگواره در نظر گرفته نشده است اما یکی از سالن های سازمان فرهنگی هنری شهرداری برای برگزاری سوگواره انتخاب خواهد شد، در این سوگواره  باید به فرصت ها و دغدغه هنرمندان انقلابی برای خلق آثار فاخر و با ارزش توجه شود.


وی در پایان صحبت های خود درباره حضور گروه‌هایی از شهرهای مختلف برای برگزاری آیین‌های عاشورایی خاطرنشان کرد: گروه‌های پایتخت در دهه‌های ماه محرم مورد توجه و حمایت ویژه‌ای قرار گرفتند بنابراین از آنجا که بحث تعزیه از جمله بحث‌های مورد توجه این سوگواره محسوب می‌شود تصمیم گرفتیم از گروه‌های دیگر شهرها نیز دعوت کنیم تا حضور گروه های شهرستانی بتواند الگوی مناسبی برای گروه‌های تهرانی نیز باشد./818/201/ب3

ارسال نظرات