۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۳۰۳۱۱۹

نشست «شهدای اقتدار فرهنگی؛ قربانیان مبارزه با افراط‌گرایی» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست «شهدای اقتدار فرهنگی؛ قربانیان مبارزه با افراط‌گرایی» به مناسبت دومین سالگرد شهادت حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی ایران در لبنان برگزار شد.
شهداي اقتدار فرهنگي

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست «شهدای اقتدار فرهنگی؛ قربانیان مبارزه با افراط‌گرایی» به مناسبت دومین سالروز شهادت حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی ایران در لبنان، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 26 آبان، با سخنرانی ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا مجیدی، رییس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، سید رضا صدرموسوی،برگزار شد.

 

در این نشست که در محل حسینیه الزهرا (س) برگزار شد، علاوه بر کارشناسان و پژوهش‌گران حوزه خاورمیانه و اروپا، خانواده‌های شهیدان اقتدار فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری، صادق گنجی، سید محمد‌علی رحیمی و سید محمدحسین نواب نیز حضور داشتند.

 

«تبعیض» ابزار استعمار نوین است

 

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، در این نشست در سخنانی با بیان خاطره‌ای از دیدار سال گذشته خود با دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت: اواخر اسفند ماه پارسال در بیروت خدمت سید حسن نصرالله رسیدم. به محض دیدار، ایشان شهادت حجت‌الاسلام انصاری را که بیش از یک سال قبل از آن رخ داده بود را به من تسلیت گفت. این موضوع نشان می‌دهد که نسبت به شهدای اقتدار فرهنگی، توجه بسیار وجود دارد.

 

وی در ادامه با تبیین اختلاف معنایی و وجودی بین قدرت و اقتدار، افزود: بین قدرت و اقتدار رابطه معکوس وجود دارد؛ اینگونه که با بالا رفتن قدرت، از میزان اقتدار کاسته می‌شود. نمونه مشهود آن در واقعه کربلا در روز عاشورا اتفاق افتاد. گروه قدرتمند توانستند با عِده و عُده بسیار و پرامکانات خود بر گروه بی‌قدرت (البته از نظر ظاهری) فایق آیند؛ ولی آنچه حقیقت دارد، اقتدار آن گروه بدون قدرت (امام حسین (ع) و یارانش) است که اقتدارشان تا به امروز و در درازای تاریخ جاودانه مانده است.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه اقتدار در شرایطی ماندگاری دارد که از قدرت استفاده نشود، اظهار کرد: به همین دلیل است که با دقت نظر فراوان، از واژه «شهدای اقتدار فرهنگی» برای بزرگداشت مقام شهیدان انصاری، گنجی، رحیمی و نواب، استفاده می‌شود.

 

وی ادامه داد: هر فضیلتی در عالم، میان دو رذیلت قرار دارد. «شجاعت» میان «تهور» و «ترس» است. «عزت» هم در میان «تکبر« و «ذلت» قرار دارد و هر کدام از فضایل اخلاقی، بین دو رذیلت از جنبه‌های افراط و تفریط، قرار گرفته است.

 

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: اما اشکال اصلی جامعه بشری امروز ما این است که بین دو رذیلت، نمی‌تواند فضیلت را تشخیص دهد. پدیده‌هایی مانند داعش، به دلیل همین عدم تشخیص ایجاد شده‌اند.

 

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان ضرب‌المثل عربی «از شر کسی که به او خوبی می‌کنی، بترس» گفت: امروزه داعش، نمونه بارز همین خوبی کردن و شر دیدن است. کسانی آمدند و این گروه تروریستی را ایجاد کردند و به حمایت از او پرداختند؛ حالا داعش کمر به ریشه‌کن ‌کردن آنها که پدیدآورندگان و حامیانش بودند، بسته است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: خیلی عجیب است که بشر در قرن بیست‌ویکم که از هر نظر رشد کرده، از نظر تشخیص سود و ضرر، عقب رفته است.

 

وی افزود: الفاظ ثابت‌اند و اهدافشان هم یکی‌ است؛ با این حال مصادیق متفاوتی پیدا می‌کنند. مانند سلاح که هزاران سال در خدمت رفاه بشر بودند؛ اما در حال حاضر از «تیر و کمان» به «بمب اتم» تبدیل شده و مصداقش تغییر یافته است. واژه‌هایی هم که غرب از آنها استفاده می‌کنند نیز همینطور هستند؛ مانند صلح و دموکراسی. غرب درون آنها را خالی کرده و چیزهایی دیگری که باب میلش هست را در آن جایگزین کرده است.

 

ابراهیمی‌ترکمان همچنین با انتقاد از سکوت بین‌المللی در قبال فاجعه منا که به جان باختن بیش از 7 هزار نفر در این حادثه منجر شد، از وجود تبعیض در واکنش جامعه جهانی نسبت به اتفاقات رخ داده خبر داد و گفت: در درون اتفاقات کنونی جهان، چیزی در پشت پرده هست که با توجه به واکنش‌ها خود را آشکار می‌کند و آن «تبعیض» است.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: ما به شدت اتفاقات اخیر رخ داده در فرانسه را محکوم می‌کنیم؛ اما سؤال این است که اگر این اتفاقات در کشور ضعیف و فقیری رخ می‌داد، این همه سر و صدا ایجاد می‌شد؟ اینها نشانه‌های وجود تبعیض در جامعه جهانی است که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

 

وی همچنین تأکید کرد: برای اینکه بتوانند این رفتار خود را به جهان تحمیل کنند، خیلی راحت هنگامی که مایل هستند، صدایی را خاموش و در مواقعی که می‌خواهند، صدایی را برجسته می‌کنند. زیرا رسانه و رسانایی را در اختیار خود گرفته‌اند.

 

ابراهیمی‌ترکمان در پایان سخنان خود تلاش‌های شهیدان اقتدار فرهنگی را مانعی برای تسخیر جامع انسانی به دست این تفکر تبعیض‌آلود دانست.

 

یونسکو رایزنی ویژه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شود

 

محمدرضا مجیدی، رییس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، دیگر سخنران این نشست بود. وی در ابتدا با یادآوری هفتادمین سالروز استقرار نظم جهانی (پس از تأسیس سازمان ملل متحد)، سخنانی پیرامون نقش سازمان‌های بین‌المللی در خصوص خشونت‌های امروز جهان، بیان کرد.

 

 

مجیدی گفت: روز گذشته (25 آبان) سازمان علمی، فرهنگی، آموزشی یونسکو، هفتاد ساله شد که تأثیرگذاری بسیاری در جهان دارد. ما برای ارسال پیام، رصد وقایع و آگاهی‌سازی، باید از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو بهره ببریم و از آن استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی چندجانبه، دیپلماسی فرهنگی در سازمان‌های بین‌المللی و دیپلماسی سازمان‌های بین‌المللی فرهنگی، کارکردها و مسئولیت‌های مختص به خود را دارند، گفت: حوزه دیپلماسی فرهنگی از وجوه فرهنگی و بین‌المللی، فرصت‌هایی را پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهند که باید از آنها نهایت بهره را برد.

 

مجیدی در ادامه توضیحاتی راجع به روند بین‌المللی برای هدایت جهان به سمت اعتدال‌گری با توجه به ظرفیت‌های بزرگ پیش روی جامعه بشریت، پیشنهاد دیده شدن یونسکو به عنوان یک رایزنی ویژه توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را ارایه داد و تأکید کرد: باید از توانمندی‌های این سازمان بین‌المللی برای اشاعه فرهنگ اعتدال‌گرایی و مقابله با افراط‌گرایی بهره برد.

 

رییس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خواسته‌ دیگر من از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این است که باب گفت‌وگوهای انتقادی با غرب در حوزه خشونت و حقوق بشر را ایجاد و این روند را اجرایی کند. با این کار می‌توان جلوی زمینه‌سازی برای اسلام‌هراسی در دنیا را گرفت.

 

مجیدی در پایان سخنان خود با بیان اینکه امروز برای افشای ماهیت گروه‌های تکفیری و تروریستی و همچنین معرفی اسلام اهل بیتی فرصت استثنایی است، گفت: فضایی مقابل ما گشوده شده تا بانیان و حامیان فکری داعش را به دنیا بشناسانیم و آن با ایجاد نشست‌های اینچنینی و گفت‌وگو با طرف‌های دیگر تحقق می‌یابد.

 

اسلام‌گریزی به جای اسلام‌هراسی

 

سید رضا صدرموسوی، کارشناس مسائل بین المللی، سخنران دیگر این نشست بود که با استفاده از نظرات منتشر شده توسط کارشناسان و مؤسسات پژوهشی آمریکایی و اروپایی، به تحلیل فضای کنونی خاورمیانه پرداخت.

 

وی گفت: آمریکایی‌ها در حال حاضر معتقدند که باید ائتلاف جدیدی ایجاد کنند تا با استفاده از توان بین‌‌المللی (با تأکید بر اروپا) در تحقق اهداف خود موفق شوند.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اتفاقات اخیر در پاریس و به آتش کشیدن مساجد در فرانسه و کانادا به سبب این اتفاقات، تأکید کرد که غرب رویکرد خود از اسلام‌هراسی را به اسلام‌گریزی که معنای گستره‌تری دارد، تغییر داده است.

 

صدرموسوی در ادامه سخنان خود اهداف آمریکا در تلاش برای ایجاد ائتلاف جهانی علیه برخی گروه‌های تروریستی منطقه گفت: جدا شدن اروپاییان از آمریکا در خصوص سیاست‌های منطقه، فروش اسلحه بیش‌تر به همپیمانان عرب و استفاده بیش‌تر از آنها در پازل منطقه‌ای که آمریکا طراحی کرده است، جبران عقب‌ماندگی نسبت به اقدامات روسیه و پیروزی‌هایی که این کشور در سوریه کسب کرده است، رشد اسلام‌هراسی در غرب و ... از جمله این اهداف است.

 

وی، در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه مسلمانان منطقه بیش از هزار سال در کنار هم بدون هیچ مشکلی زیسته‌اند، گفت: مراکز مسئول باید بررسی و تحقیق کنند که چه عاملی سبب شده تا این منطقه در حال حاضر در این وضعیت گرفتار شود و جریان تکفیری و ابزار تشکیل آن چیست.

 

صدرموسوی در پایان گفت: باید بررسی کنیم که فرصت‌ها و تهدیدها، نقاط قوت و ضعف و راهبردهای مقابله با آنها در وضعیت کنونی منطقه چیست و چه نهادهایی می‌توانند با تکفیر مقابله کنند تا مسئولیت به آنها واگذار شود./875/د101/ف

 

منبع: سایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات