۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۰۲۶۷۰

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ دفن پیکر یکی از مفقودان خراسان شمالی در حادثه منا در عربستان، لزوم برنامه ریزی دستگاه های فرهنگی برای کتابخوانی و برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت عناوین برخی از اخبار فرهنگی این استان هستند.
اخبار كوتاه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، محمدباقر قاصری، سرپرست مدیریت حج و زیارت استان خراسان شمالی گفت: سرنوشت یکی از جان باختگان حادثه منا در استان که مفقود شده بود مشخص شد که بر این اساس، پیکر وی در عربستان  به خاک سپرده شده است.

 

وی افزود: پیکر حسین‌علی عباسی از روستای ارکان بجنورد از جمله جان باختگان فاجعه منا و در زمره دو پیکر مفقودی از استان بود که پس از بررسی های صورت گرفته از طریق آزمایش DNA  مشخص شد که در عربستان به خاک  سپرده شده است.

 

قاصری با بیان اینکه بررسی ها برای شناسایی پیکر حسین کرابی از اسفراین ادامه دارد، اضافه کرد: در فاجعه منای امسال 15 نفر از زائران خراسان شمالی جان خود را از دست دادند.

 

لزوم برنامه ریزی دستگاه های فرهنگی برای کتابخوانی

حجت الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج در جلسه انجمن کتابخانه ها گفت: دستگاه های فرهنگی با برنامه ریزی مدون برای گسترش مطالعه و کتابخوانی فرهنگ سازی کنند.

 

وی با بیان این که غفلت از کتاب و مطالعه به ضرر اقشار مختلف جامعه است و جامعه ای که از کتاب دور باشد توفیق ندارد، افزود: بهترین الگو برای توجه به مطالعه، مقام معظم رهبری است که به رغم مشغله زیاد، مطالعات گسترده ای دارند و برکتاب‌ها تقریظ هم دارند.

 

حجت الاسلام قلی زاده با تأکید بر توجه به ارتقاء سطح کتاب خوانی ادامه داد: با ایجاد ایستگاه های مطالعه در نقاط پر تردد شهر از جمله بیمارستان ها و بانک ها می توانیم به فرایند مطالعه کمک کنیم.

 

آزمون سراسری قرآن و عترت در شیروان

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان گفت: چهاردهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت همزمان با سراسر کشور در شیروان نیز برگزار شد.

 

احمد زیبایی اظهار کرد: این آزمون به صورت کتبی در رشته های ترجمه و مفاهیم قرآن، تدبر در قرآن، حفظ قرآن کریم و ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه در دو نوبت برگزار شد.

 

وی با بیان این که مجری این آزمون در شیروان موسسه قرآن و عترت حضرت رسول(ص) است، افزود: هدف از برگزاری این آزمون در کشور سنجش و ارزیابی کمی و کیفی دوره های آموزشی و نیز ایجاد انگیزه در جامعه به ویژه بین نوجوان و جوانان برای فراگیری معارف قرآن و عترت و همچنین شناسایی استعدادها و نخبگان قرآنی در سطح کشور است.

 

به گفته زیبایی آزمون شفاهی مسابقه حفظ قرآن برای رده سنی زیر 12 سال نیز پنج شنبه 28 آبان در شیروان برگزار خواهد شد.

 

مسابقات قرآنی «مدهامتان»

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسفراین گفت: دهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان» در اسفراین به همت کانون فرهنگی، هنری ولایت مسجد علی بن ابیطالب (ع) برگزار شد.

 

رضا ارغیانی اظهار کرد: در این دوره از مسابقات نوجوانان هشت تا 15 سال در بخش صحت قرائت نماز و جوانان 18 تا 30 سال در بخش های ترتیل، قرائت، حفظ و اذان به رقابت پرداختند که قرآن آموزان برتر به بخش استانی راه می یابند.

 

وی با بیان این که در بخش خواهران از میان 16 شرکت کننده در رشته ترتیل، به ترتیب سمانه یزدی، زهرا میرزا زاده و عفت محمدی ثانی حائز رتبه های اول تا سوم شدند، افزود: در بخش برادران نیز در رشته قرائت مصطفی امانی، ابوالفضل قدرتی و مجتبی روئینی، در رشته ترتیل سجاد عبداللهی، احمد ساربان و امیر حمزه خاموشی همراه با میلاد سنجری به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند.

 

ارغیانی اضافه کرد: همچنین علی قلیزاده، محمد عابدی و اسماعیل پراندوش در رشته اذان و علی ارجیان، محمد حسن زاده و سجاد آتش یار در رشته اذکار نماز رتبه های اول تا سوم را از آن خود کردند./9314/203/ب2

ارسال نظرات