۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۳۰۲۲۸۹
آیت الله شبستری:

مقاومت در برابر نفوذ دشمن با تأسی از مکتب عاشورا امکان پذیر است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز با بیان این‌که لازم است در برابر نفوذ بیگانگان ایستادگی و مقاومت کنیم، گفت: باید از مکتب عاشورا و اسرای کربلا درس عزت و ایستادگی را آموخت، زینب کبری و امام حسین(ع) در جریان کربلا درس صبر بر مصیبت و عزت مداری را در کنار زیر بار ظلم نرفتن به ما آموختند.
آيت الله شبستري در برنامه کوي محبت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، شب گذشته در برنامه پخش زنده کوی محبت شبکه دو از تبریز، با بیان این‌که بالاترین جهاد کلمه حقی است که در مقابل ظالم گفته شود، اظهار داشت: زینب کبری و امام سجاد(ع) از کسانی بودند که در برابر ظالم سخن حق را فریاد زدند.

وی با اشاره به شجاعت و علم زینب کبری(س)، تصریح کرد: زینب کبری در مقابل سخن ابن زیاد که گفت در برابر پیش آمدهای الهی حال شما چگونه است، زینب کبری در کمال عزت و شجاعت می فرماید که ما جز زیبایی در کربلا چیزی ندیدم.


عضو خبرگان رهبری ورود اهل بیت(ع) به شام را مورد اشاره قرار داد و افزود: بنابر گفته سید بن طاووس حضرت کلثوم به شمر گفت از دروازه‌ای وارد کن که جمعیت زیاد نباشد تا مردم ناموس اهل بیت را نبینند، اما شمر در حد اعلای خباثت خلاف سخن حضرت کلثوم عمل کرد.


وی با اشاره به نقل سهل ساعدی از شرایط اسرا هنگام ورود به شام، ادامه داد: آن محصل مکتب حسین(ع) به سهل ساعدی می گوید که پولی را به نیزه داران بده تا ملت به سرهای بریده نگاه کنند تا از مشاهده اهل بیت(ع) پیامبر و زنان کاروان نگاه ها به نیزه ها و سرها معطوف شود.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خطبه های امام سجاد(ع) در شام را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: در مسجد شام امام سجاد اذن سخن گرفت، یزید به دلیل ترسی که از افشاگری های امام و نفوذ کلام ایشان داشت به خطبه خوانی امام سجاد رضایت نداد.


وی ادامه داد: در این حال معاویه پسر یزید به پدرش گفت: خطبه این مرد چه تأثیری دارد؟ بگذار تا هر چه می خواهد، بگوید، یزید در جواب پسرش گفت؛ شما قابلیت های این خاندان را نمی دانید، آنان علم و فصاحت را از هم به ارث می برند، از آن هراس دارم که خطبه ایشان در شهر فتنه ایجاد کند و گریبان گیر ما شود.


امام جمعه تبریز افزود: زمانی که امام سجاد(ع) خطبه‌ تأثیر گذاری را بیان کردند، یزید با مشاهده این شرایط به مؤذن دستور داد تا صدای اذان را بلند کند تا شاید امام سجاد(ع) از ادامه خطبه سر باز زند و خطبه خود را به اتمام رساند.


وی ادامه داد: زمانی که مؤذن به شهادت بر رسالت رسول اکرم(ص) رسید امام سجّاد(ع) عمامه خویش را از سر برداشت و خطاب به یزید فرمودند؛ ای یزید، این پیامبر، جد من است و یا جد تو؟ اگر بگویی جد من است، همه می دانند که دروغ می گویی، و اگر جد من است پس چرا پدر مرا از روی ستم کشتی و مال او را تاراج کردی و اهل بیت او را به اسارت گرفتی.


رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: حضرت این جملات را گفت و دست برد و گریبان گریست و فرمودند، به خدا سوگند اگر در جهان کسی باشد که جدش رسول خداست، آن منم، پس چرا این مرد، پدرم را کشت و ما را مانند رومیان اسیر کرد.


وی ابراز داشت: با خطبه امام سجاد(ع) طوفانی در مجلس شام ایجاد شد و همه مردم گریستند و ناله کردند و شهر رو به تاریکی رفت و امام سخن خود را به اتمام رساند، این حرکت تکلیف ما را روشن می کند که باید با عزت و شجاعت سخن حق را فریاد زد و باکی نداشت.


آیت الله شبستری با تأکید بر عزت و آزادگی، خاطرنشان کرد: وظیفه ما ایستادگی در برابر ظالم و انجام فرائض الهی، امر به معروف و نهی از منکر و برپایی نماز است، درس عاشورا درس ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و ستم در عین عزت مداری است.


وی با بیان این‌که لازم است در برابر نفوذ بیگانگان ایستادگی و مقاومت کنیم، ادامه داد: باید از مکتب عاشورا و اسرای کربلا درس عزت و ایستادگی را آموخت، زینب کبری و امام حسین(ع) در جریان کربلا درس صبر بر مصیبت و عزت مداری را در کنار زیر بار ظلم نرفتن به ما آموختند./854/202/ب1

ارسال نظرات