۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۳۰۱۶۲۷
مدیر حوزه علمیه مازندران:

توجه به اخلاق در حوزه موجب تقویت بنیه علمی طلاب می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امام خمینی(ره) بر ضرورت توجه به مباحث تهذیبی در کنار علم آموزی تأکید داشتند، گفت: به حتم علم بدون اخلاق و تهذیب نمی تواند عامل تعالی و رشد یک طلبه باشد.
مدير حوزه علميه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه ابوالحسن امیرالمؤمنین(ع) آمل به اهمیت جایگاه علم از سوی امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: حیات قلب انسان به علم است و اگر در جسمی روح وجود نداشته باشد آن جسم مرده است و باید دفن بشود، اما اگر در قلبی حیات و روح وجود داشته باشد روح این قلب همان علم است و حتی اگر این دل دفن هم بشود مدفون نیست بلکه دفینه است.

 

وی با بیان این که اگر طلاب می خواهند ارزش پیدا کنند در زمان حیات و بعد از مردن نیز گنج باشد علم آموزی را در دستور کار خود قرار دهند، افزود: علم آموزی به انسان ارزش و جایگاهی والایی می دهد که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امام خمینی(ره) بر ضرورت توجه به مباحث تهذیبی در کنار علم آموزی تأکید داشتند، خاطرنشان کرد: به حتم علم بدون اخلاق و تهذیب نمی تواند عامل تعالی و رشد یک طلبه باشد.

 

حجت الاسلام طاهری با تأکید براین که طلاب باید در کنار تحصیل، تهذیب را نیز مورد توجه قرار دهند، تصریح کرد: توجه به مباحث اخلاقی در حوزه موجب تقویت بنیه علمی طلاب خواهد شد.

 

وی با بیان این که تهذیب به معنای این است که خلوت جلوت طلبه با هم فرقی نداشته باشد، ادامه داد:  به حتم تهذیب نفس یک طلبه را به اوج سعادت و تعالی حقیقی خواهند رساند.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با اشاره به این که با دو چیز چشم دل انسان باز می شود، تصریح کرد: ترک گناه و دوام ذکر موجب می شود یک طلبه به رستگاری و تعالی حقیقی که همان نزدیکی به خداوند متعال است دست دست یابد.

 

وی با اشاره به این که دوام ذکر به معنای همیشگی به یاد خداوند بودن است، ادامه داد: ترک گناه برای تخلیه شدن است و دوام ذکر برای تجلیه و پردازش است.

 

حجت الاسلام طاهری با ارزشمند توصیف کردن مقام یک طلبه، گفت: طلاب باید قدردان این نعمت گرانقدر الهی به خود باشند چون این افتخار نصیب هر انسانی نخواهد شد.

 

وی با بیان این که طلاب باید بدانند که این مقام در عالم نصیب هیچ کس نشده است، ادامه داد: همین تمایز نشان دهنده جایگاه و عظمت بسیار رفیع طلبگی است که باید قدر دانسته شود.

 

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که یک طلبه در این جایگاه باید به خود ببالد چون دو افتخار بزرگ نصیب او شده است، افزود: نخستین افتخار برای طلبه شاگردی مکتب امام صادق(ع) بودن است.

 

حجت الاسلام طاهری تصریح کرد: دومین افتخار برای یک طلبه حوزه این است که در مقام تبلیغ، ترویج دین و گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) به عنوان سرباز امام زمان(عج) مشغول خدمت است.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که علما و فقهای دینی برای رسیدن به این جایگاه رفیع دینی زحمات بسیاری را متحمل شدند، گفت: کسی به همین آسانی به درجه اجتهاد نرسیده است بلکه تلاش های بسیاری انجام داده است.

 

حجت الاسلام طاهری ادامه داد: کسانی که امروز به مقام های معنوی بزرگی در جامعه اسلامی دست یافته اند از نوجوانی و جوانی این زمینه و بستر را فراهم کردند.

 

وی با بیان این که خدمت به حوزه علمیه ارزش و ثواب بسیاری بالایی دارد، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا خادم به حق این مکتب ارزشمند الهی باشیم./950/202/ب1

ارسال نظرات