۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۲۹۸۷۳۲
سردبیر رأی الیوم تأکید کرد؛

عربستان در توهم قدرت بسر می‎برد

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب، ایران را بازیگری اصلی در پرونده سوریه دانست و دعوت از ایران برای حضور در نشست امروز وین درباره سوریه را اذعان به این نقش آفرینی برشمرد.
عبدالباري عطوان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله ای به بررسی نشست امروز درباره سوریه در وین و مشارکت ایران در آن پرداخت و نوشت: حضور محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نشست امروز در وین بارزترین اتفاق است زیرا حذف ایران از نشستهای پیشین تحت فشار عربستان و با چراغ سبز آمریکا، از نظر بسیاری از ناظران اقدامی غیرمنطقی بود.

 

ایران بازیگری اصلی در پرونده سوریه است و ظرف پنج سال گذشته پشتیبانی چشمگیری از نظام سوریه کرد و نقش مهمی در پایداری ارتش این کشور و خنثی سازی تلاش‌ها و نقشه های عربی و غربی برای براندازی نظام سوریه و جلوگیری از تکرار سناریوی لیبی و عراق و با درجه کمتری، مصر ایفا کرد.

 

تونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا، در گفت وگوی روز چهارشنبه با شبکه تلوزیونی "فرانس 24" برای اولین بار اعتراف کرد: دشوار است که بتوان تصور کرد حل بحران سوریه بدون مشارکت ایران امکانپذیر است. این اعتراف اگر چه خیلی دیر و با چهار سال صورت گرفت اما مهم است.

 

عبدالباری عطوان در مقاله خود در روزنامه اینترنتی رای الیوم با اشاره به ناراحتی عربستان از حضور ایران در نشست وین نوشت: حضور ایرانی ها در میز مذاکرات در نشست وین، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان را دچار سوء هاضمه خواهد کرد.

 

وی همچنین سخنان عادل الجبیر را به تمسخر گرفت و نوشت: الجبیر سخن خود درخصوص لزوم رفتن رییس جمهور سوریه از قدرت از راه مسالمت آمیز یا جنگ را تکرار کرد و حتی حد خود را گم کرد و طوری صحبت کرد که انگار نماینده یک ابرقدرت است که سلاح هسته ای و برنامه فضایی دارد.

 

او گفت: دعوت از ایران برای مشارکت در این نشست تلاشی است برای هماهنگی و انسجام مواضع و بررسی میزان جدیت تهران و آزمایش صدق نیت ایران و روسیه درباره سوریه". الجبیر سپس با لحن تهدید آمیزی گفت "اگر این نشست به شکست بینجامد، گزینه‌های دیگری را مطرح خواهیم کرد./982/ب101/د

ارسال نظرات