۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۲۹۷۵۶۸
جهان اسلام در هفته‎ای که گذشت؛

برگزاری عزای حسینی در سراسر جهان در پرتو کشتار عزاداران در عربستان و بستن مسجد رأس الحسین در مصر

خبرگزاری رسا ـ مراسم عزاداری شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و اهل و بیت و یاران باوفای ایشان در حالی در سراسر جهان با شکوه هر چه تمامتر برگزار شد که تندروها در عربستان به روی عزاداران آتش گشوده و وزارت اوقاف مصر نیز با بستن مسجد رأس الحسین از برگزاری عزاداری جلوگیری کرد.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرگزاری رسا، هفته گذشته با فرا رسیدن ایام محرم، جهان اسلام سوگواری عزای سید و سالار شهیدان بود. از جمله خبرهای مهم هفته گذشته می توان به برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) و یارانش در سراسر جهان، کشتار عزاداران حسینی در عربستان و حمله نیروهای آل خلیفه به عزاداران در بحرین، بستن مسجد رأس الحسین به بهانه مقابله با اقدامات تروریستی در مصر، ادامه حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی گناه فلسطین و مقابله با انتفاضه سوم مسجدالاقصی اشاره کرد.

 

عراق ـ سوریه

 

ـ حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم، از مراجع تقلید نجف اشرف در دیدار با تعدادی از فعالان صلیب سرخ در منطقه ضمن اشاره به ارزش والای جان و مال انسان در دین اسلام، به بررسی قانون حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی در هنگام جنگ و صلح و مقایسه آن با شرایط و دوران کنونی جهان پرداخت.

 

ـ حضرت آیت الله شیخ اسحاق فیاض، از مراجع تقلید نجف اشرف ضمن اشاره به این نکته که هجرت پیامبر در ماه ربیع الاول صورت گرفته است، تأکید کرد که اول ماه محرم آغاز سال جدید هجری نبوده و جشن و شادی به این مناسبت نیز صحیح نیست.

 

ـ حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی، از مراجع تقلید نجف اشرف به نقش و فعالیت‎های حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: حوزه‎های علمیه نقش بسیار تاثیرگذاری در تربیت انسان‎های عالم و فلیسوف، نشر اسلام اصیل، افکار معتدل و نشان دادن راه صحیح اهل بیت (ع) به مردم داشته است.

 

ـ حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به پیروزی‎های اخیر نیروهای مسلح بر داعش خواستار حمایت از خانواده‎های اعضای بسیج مردمی شد.

 

ـ حیدر العبادی نخست وزیر عراق ضمن تقدیر از نیروهای امنیتی این کشور به دلیل برگزاری بی حادثه مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی در کربلا و سایر بقاع مقدسه، به این نیروها دستور داد که جهت بازگشت امن زائران حسینی تسهیلات لازم را فراهم کنند.

 

ـ آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از علمای عراق خواستارالگو گرفتن از امام حسین(ع) شد و ابراز داشت که نیروهای مسلح و دفاع مردمی با تمسک به امام حسین به مبارزه با داعش می‎پردازند. وی مبارزه جوانان عراقی در برابر جریان تروریستی داعش در عراق و سوریه و مجاهدان در لبنان و یمن را از برکت خون امام حسین (ع) دانست.

 

ــ حجت الاسلام شیخ قیس خزعلی، دبیرکل جنبش اهل الحق عراق در دیدار یکی از رهبران بسیج مردمی عراق، بر ضرورت تقویت جبهه داخلی تاکید کرد و گفت: پیروزی‎های اخیر بسیج مردمی و نیرهای امنیتی در مبارزه با جریان تروریستی داعش باید همچنان ادامه داشته باشد.

 

ـ حجت الاسلام سید مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق با حضرات آیات سیستانی و فیاض دیدار و گفت‎وگو کرد و در این دیدارها فرا رسیدن ماه محرم و شهادت حضرت امام حسین (ع) را به این دو مرجع تقلید تسلیت گفت.

 

ـ بشار اسد رییس جمهور سوریه با تاکید بر قانونی بودن عملیات هوایی روسیه در سوریه گفت که تروریسم مانعی برای حل سیاسی است و هدف عملیات نظامی در سوریه نابودی تروریسمی است که مانع دستیابی به حل سیاسی بحران شده است.

 

ـ مردم محاصره شده در دو شهرک شیعه نشین «فوعه» و «کفریا» در استان «ادلب» در شمال غرب سوریه، مراسم عزاداری امام حسین‌(ع) در روز عاشورا را برگزار کردند. این دو شهر شیعه نشین بیش از شش ماه است که در محاصره کامل نیروهای تروریستی ائتلاف «جیش الفتح» (متشکل از جبهة النصره و احرار الشام و دیگر گروه‌های تروریستی) قرار دارند.

 

عربستان ـ بحرین

 

ـ یکی از اعضای گروهک تروریستی "شجاع الدوسری" وابسته به داعش روز جمعه به روی عزاداران حسینی در حسینیه الحیدریه شهرک "الکوثر" در شهر "سیهات" (در استان قطیف) آتش گشود و 5 نفر را شهید و 9 نفر را مجروح کرد. عامل این حمله پس از این اقدام از سوی پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به هلاکت رسید.

 

ـ در پی این اقدام 17 تن از علمای شیعه قطیف و دمام عربستان با صدور بیانیه ای مشترک، حمله تروریستی علیه عزاداران حسینی در مسجد الکوثر سیهات را به شدت محکوم کرده و خواستار حضور پرشورتر مردم در مراسم سوگواری و عزاداری شدند. آنان همچنین از همه مردم خواستند که نسبت به وظیفه حفظ امنیت و حمایت از جامعه و همکاری با دستگاه های امنیتی اهتمام ورزند.

 

ـ شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ، مفتی عربستان در یک برنامه تلویزیونی در شبکه المجد این کشور، مراسم عزاداری و سینه‌زنی شیعیان در ایام محرم را مخالف با سنت پیامبر اسلام (ص) دانست و عزادارن حسینی را بدعت گذار خواند.

 

ـ حجت الاسلام سید علی الناصر از علمای شیعه عربستان در مراسم تشییع شهدای حسینیه «حیدریه» به اظهارات «عبدالعزیز آل شیخ» درباره بدعت بودن عزاداری در روز عاشورا واکنش نشان داد و این گومنه اظهارات را فتنه انگیزی دانست.

 

ـ روزنامه پاکستانی دیلی تایمز در مقاله ای با عنوان"آیا رژیم عربستان تغییر خواهد کرد؟" ضمن اشاره به شکست های عربستان سعودی و تغییرات احتمالی در این کشور، به بررسی حقوق بشر و اختلافات خاندان سعودی بر سر تصاحب قدرت پرداخت.

 

ـ دادستانی عربستان در کیفرخواستی اعلام کرد که باید 16 نفر ازاهالی منطقه شیعه نشین «الشرقیه» به اتهام تمرد و قتل نیروهای امنیتی سعودی و سرقت اعدام شوند. مخالفان رژیم آل سعود معتقدند که ریاض در راستای اقدامات سرکوبگرانه خود و برای خفه کردن صدای معترضان، مخالفان سعودی را به اتهامات مختلف اعدام می کند.

 

ـ نیروهای امنیتی آل خلیفه با فرا رسیدن ماه محرم و آغاز مراسم عزای حسینی، در راستای اقدامات تبعیض آمیز خود، حمله به حسینه‌ها، هیأت‌ها و دسته‌های عزا را در دستور کار خود قرار داده و خیمه‌های نمادین عاشورایی را به آتش کشیدند. آن ها همچنین نمادهای عاشورایی و پرچم‌های عزا را از سطح شهر جمع آوری کردند.

 

ـ شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی که در زندان آل خلیفه بسر می برد، در پیام خود که به مناسبت ماه محرم در صفحه جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین در توییتر منتشر شد، ضمن تسلیت ایام عزاداری امام حسین علیه السلام، خطاب به مردم بحرین تأکید کرد: ما باید همواره ندای "هیهات منا الذله" سرور و سالار شهیدان حسین بن علی (ع) را درون خود زنده نگه داریم.

 

ـ جریان العمل الاسلامی بحرین با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن اقدامات ضد تشیع در این کشور، آل سعود و آل خلیفه را مسؤول هرگونه تعدی به دسته‌های عزا و به شهادت رساندن محبان اهل بیت (ع) در بحرین دانست.

 

ـ مرکز حقوق بشر بحرین در بیانیه‌ای با محکومیت بی حرمتی به نمادهای عاشورایی و هجوم وحشیانه به عزاداران حسینی تاکید کرد که استمرار تعدی حاکمان بحرینی به شعائر حسینی، اندیشه خشونت، تبعیض نژادی و ظلم را در لایه‌های اجتماعی بحرین نهادینه می‌کند.

 

ـ شیخ میثم سلمان مسؤول بخش آزادی‌های دینی دیده بان حقوق بشر بحرین، ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی سیهات عربستان و تیراندازی به عزاداران منطقه همله و دمستان، تاکید کرد که رافضی خواندن شیعیان منجر به تشدید اختلاف خواهد شد.

 

ـ حجت الاسلام شیخ محمد المنسی، عضو ارشد مجلس علمای اسلامی بحرین با اشاره به حوادث اخیر در این کشور و حمله به عزاداران حسینی اعلام کرد که این کشور به بزرگترین مرکز فعالیت داعش تبدیل شده است.

 

لبنان ـ فلسطین

 

ـ دبیرکل حزب‌الله در مراسم تاسوعای حسینی در بیروت نیز ضمن بیان این که مقاومت هیچگاه تسلیم آمریکا نمی شود گفت: هدف آمریکا این است که همه ملت‎های منطقه تابع و تسلیم او باشند و موجودیت رژیم صهیونیستی را بپذیرند و اگر چنین نباشند جنگ علیه‌ آنان آغاز خواهد شد. وی همچنین ضمن متهم کردن آمریکا به دروغگویی 13 ساله در مورد پرونده اتمی ایران، آمریکا را حامی سرشناس ترین دیکتاتورهای منطقه دانست.

 

ـ نصرالله در مراسم روز عاشورا نیز بار دیگر بر بیعت با آرمان های امام حسین علیه السلام تاکید کرد و ضمن محکوم کردن جنگ عربستان علیه یمن و پیروزی خون پاک یمنی ها بر شمشیر عربستان گفت: مقاومت همانگونه که اسرائیل را شکست داد، تکفیری‌ها را نیز شکست می‌دهد. وی همچنین بر مقابله با طرح اسرائیلی ـ آمریکایی ـ تکفیری در منطقه تاکید و با فریاد بلند اعلام کرد که «ما برده آمریکا نیستیم، ما ولایت فقیه را داریم».

 

ـ شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد، در نتیجه همکاری سوریه، روسیه و ایران راه حل‌های آتی به نفع مقاومت خواهد بود. وی در بخشی از سخنرانی خود به مناسبت عزای حسینی گفت: گرچه افقی برای راه حل‌ها نیست، ولی هنوز برخی بر تحولات منطقه‌ای تکیه دارند.

 

ـ آیت الله عفیف نابلسی،امام جمعه صیدای لبنان  گفت: تمام کسانی که برای نابودی نظام سوریه برنامه ریزی کرده بودند، با یأس و ناامیدی روبرو شدند و آمریکا هم دیگر نمی تواند برای این کشورهای فتنه گر اقدامی انجام بدهد.

 

ـ شیخ صهیب حبلی، عضو جمعیت علمای مسلمان لبنان در سخنرانی در شهر صیدای لبنان، شجاعت جوانان فلسطینی که با انجام عملیات شهادت طلبانه وحشت به جان صهیونیست‌ها انداخته اند را ستودنی خواند.

 

ـ شیخ ماهر حمود، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت، در مسجد اهل سنت صیدای لبنان، فلسطین را معرکه کشتار مسلمانان بی دفاع خواند و گفت: اگر این وقایع در هر جای دیگری به جز فلسطین رخ داده بود تمام کشورها واکنش نشان می دادند.

 

ـ محمد رعد، رییس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان، در مراسم عزاداری ماه محرم توانایی مقاومت را در سطحی دانست که اگر رژیم صهیونیستی به خاک لبنان تعرضی کند، با اقدام کوبنده محور مقاومت غافلگیر شود. وی همچنین، رژیم صهیونیستی را در حمله و آسیب زدن به لبنان عاجز خواند.

 

ـ محمد یاغی، نماینده حزب الله در منطقه بقاع لبنان در مراسم سوگواری امام حسین(ع) که در بعلبک و با حضور فرماندهان حزب الله و حزب امل تشکیل شد، حرکت امام موسی صدر را در امتداد انقلاب امام حسین(ع) در مبارزه با ظلم دانست.

 

ـ خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس در تماسی تلفنی از بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه خواست تا این کشور به تلاش هایش در جهت اعمال فشار بر سران "اسرائیل" به منظور پایان بخشیدن به جنایاتشان علیه ملت فلسطین و مقدسات این ملت ادامه دهد.

 

ـ اسماعیل هنیه معاون رییس دفتر سیاسی جنبش حماس ضمن همبستگی با فلسطینیان در کرانه باختری اعلام کرد که غزه هیچگاه از نقش خود در حمایت از قدس دست نخواهد کشید.

 

ـ سامی ابوزهری، سخنگوی حماس گفت که ادامه یورش شهرک نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی دلیل واضحی است که اشغالگران قدس تمایلی به آرامش ندارند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» خواستار گسترش انتفاضه فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در پاسخ به ادامه یورش به مسجد الاقصی در شرق قدس شد.

 

ـ کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی نشست اتحادیه پارلمانهای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در خصوص چگونگی مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی در حق فلسطینیان که در حاشیه یکصد وسی سومین نشست اتحادیه پارلمانهای بین المللی برگزار شد خواستار حمایتهای سیاسی ورسانه ای بیشتر از ملت مقاوم فلسطین شد و پایداری واستقامت آنها را در مقابل جنایات صهیونیست ها ستود.

 

ـ عطاء اله حنا اسقف اعظم و رییس اسقف های سبسطیه روم ارتودکس روز شنبه در حاشیه دیدار از مناطق عرب نشین بیت المقدس که در محاصره رژیم صهیونیستی است ضمن محکوم کردن حملات این رژیم علیه فلسطینیان به بهانه های مختلف، از تدابیر امنیتی شدید این رژیم در سرزمین های اشغالی انتقاد کرد و گفت که ما همه ما قربانیان تروریسم رژیم صهیونیستی هستیم.

 

ـ در حالی که انتقاضه سوم مردم فلسطین در حالی اوج گیری است، گروه تروریستی داعش که بر خلاف ادعای خود هیچ اقدامی را در راستای اسلام انجام نداده است، در چند بیانیه خواست که انتفاض مردم فلسطین را به نفع خود مصادره کند. این گروه تروریستی در بیانیه های خود خواستار پایان انتفاضه در فلسطین شد و از مردم فلسطین خواست که از حمایت گروه‎های مقاومت و در راس آنها جنبش مقاومت اسلامی "حماس" دست بردارند و به داعش بپیوندند.

 

ـ ائتلاف جدیدی از یهودیان 16 کشور دنیا از برزیل گرفته تا استرالیا، سوئیس و آفریقای جنوبی، برای حمایت از مردم فلسطین تشکیل شد.

 

ـ در پی افزایش عملیات‌های شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها علیه صهیونیست‌ها، 100 خاخام یهودی، از جمله دو خاخام عالیرتبه، با صدور فتوایی دینی اعلام کردند که ورود یهودیان به مسجدالاقصی حرام است.

 

آفریقا

 

ـ شیخ محمد عبدالرزاق، معاون وزارت اوقاف مصر و رییس بخش دینی این وزارتخانه، با ادعای این که شیعیان در روز‌های تاسوعا و عاشورای شعایر و آیین‌های مغایر با قداست مسجد رأس حسین(ع) و اهل سنت انجام می‌دهند، از آمادگی این وزارتخانه برای نظارت و کنترل شدید این مراسم در این دو روز خبر داد.

 

ـ این وزارتخانه در روز عاشورا اعلام کرد که با توجه به برگزاری مراسم بزرگداشت روز عاشورا در مصر تدابیر امنیتی در اطراف مناطق مذهبی به ویژه مسجد رأس الحسین در قاهره اتخاذ شده است. بر اساس این خبر، مقامات مصری به بهانه جلوگیری از بروز درگیری میان سلفی ها شیعیان مسجد رأس الحسین را مسدود کرده و اجازه برگزاری مراسم در این منطقه را به شیعیان نداده اند.

 

ـ محمد عبدالرزاق رییس بخش دینی وزارت اوقاف مصر در واکنش به انتقادها به اقدام این وزارتخانه در بستن مسجد رأس الحسین گفت: این مسأله موضوع داخلی مصر است. وی همچنین در واکنش به اظهارات مقتدی صدر که از این اقدام مصر انتقاد کرده بود گفته که مصر اجازه گسترش تشیع را در این کشور نخواهد داد.

ـ شیخ علی جمعه،
مفتی سابق مصر
در برنامه ای تلویزیونی با اشاره به اینکه توسل به خدا عبادت است و توسل با واسطه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) شرک محسوب نمی‎شود، کسانی که این مساله را بدعت و شرک می‎خوانند را دارای اختلال عقلی توصیف کرد و گفت: فرد درمانده ای که نمی تواند کاری را که رسول خدا (ص) و اهل بیت وی انجام داده اند، انجام دهد و می خواهد هنگام دعا به رسول خدا متوسل شود، ایرادی به او وارد نیست و آنگونه که برخی ها ادعا می کنند، شرک نکرده است.

 

ـ همایش «حمایت از انتفاضه سوم» با حضور جمعی از اندیشمندان، سیاستمداران و روزنامه نگاران به ابتکار اتحادیه روزنامه نگاران مصر در این کشور برگزار شد. یحیی قلاش، رییس اتحادیه روزنامه نگاران مصر در این همایش تاکید کرد که مساله فلسطین در حقیقت یک مسئله مصری است و هیچ‌ انقلاب، تغییر و آزادی بدون فلسطین معنا پیدا نخواهد کرد.

ـ دادگاه جنایی قاهره 10 نفر از
متهمان در پرونده معروف به "باند ظواهری" برادر سرکرده القاعده، را به اتهام راه اندازی یک گروه تروریستی، به اعدام محکوم کرد. این در حالی است که این دادگاه محمد الظواهری که قبلا به عنوان رییس این گروه تروریستی معرفی شده بود را تبرئه کرد.

ـ عبد الاله بن کران، نخست وزیر مراکش تاکید کرد که ملت فلسطین برای
دفاع از مسجدالاقصی
که جزء مقدسات تمامی مسلمانان است، به مبارزه با دشمن صهیونیستی برخواسته است.

 

اروپا ـ آمریکا

 

ـ حجت الاسلام سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا بر اجرای بهتر شعائر دینی تاکید کرد و گفت: خدمت به امام حسین (ع) توفیق الهی است.

 

ـ مسلمانان آمریکا به رسم سال های گذشته، در اولین یکشنبه محرم به شهروندان غیر مسلمان شاخه های گل رز، بطری آب و نوشته هایی برگرفته از پیام عاشورا و شخصیت امام حسین (ع) اهدا کردند.

 

ـ در تلاش برای مقابله با اختلافات سنی و شیعه، «محمد دبوق»، روحانی شیعه مقیم آمریکا مجلس عزای حسینی را در مرکز اسلامی آمریکا که یک مسجد اهل تسنن در شهر «دیربورن» است، برگزار کرد.

 

ـ یک شهروند مسیحی آمریکایی از آغاز ماه محرم امسال در مجالس عزای حسینی در شهر «دیترویت» این کشور شرکت و در کنار مسلمانان این شهر بای امام حسین علی السلام به عزاداری پرداخت.

 

ـ فیلم‌های منتشر شده از آزار و اذیت مسلمانان در اماکن عمومی انگلیس نشان دهنده بی‎اعتنایی شهروندان انگلیسی و عدم همدردی آنان در این مساله است.

ـ مقامات و شخصیت‎های ادیان جهان در جلسه
پارلمان ادیان جهان
که در سالت لیک آمریکا برگزار شد، خواستار برقراری تلاش برای برقراری صلح جهانی شدند.

 

ـ با توجه به بالا گرفتن احساسات ضد اسلامی در کانادا، پلیس اتاوا پایتخت این کشور از همه اقلیت های دینی به ویژه مسلمانان خواست که هرگونه مزاحمت و اذیت را به پلیس گزارش کنند.

 

ـ مسجد و مرکز فرهنگی اسلامی شمال «کالیفرنیا» آمریکا با بهره‌گیری از هنر و برپایی جشن‌ها و گردهمایی‌ها، تلاش می‌کند تا پل‌های ارتباطی میان شیعیان و اهل سنت را در آمریکا مستحکم ‌کند.

 

ـ طارق رمضان، دانشمند مصری ـ سوییسی ضمن اشاره بر نقش رسانه ها در ترویج اسلام هراسی، تاکید کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس از طرفی سلفیت را ترغیب می کنند و از طرف دیگر ادعای مبارزه با افراطی گری دارند.

 

آسیا ـ اقیانوسیه

 


ـ به مناسبت فراررسیدن ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)،
مؤسسه حسینی ویکتوریا با همکاری جوانان و عاشقان اهل بیت(ع) مقیم ملبورن استرالیا مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان را در این شهر برگزار کرد.

 

ـ به مناسبت ایام محرم شهرهای سیدنی، ملبورن، آدلاید و دیگر شهرهای بزرگ استرالیا شاهد حضور گسترده شیعیان و دلباختگان امام حسین(ع) است. حضور تازه مسلمانان در مراسم عزاداری محرم امسال در استرالیا بسیار پرشور بود.

 

ـ مراسم عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و برادر باوفایش حضرت ابوالفضل العباس (ع) در شب تاسوعای حسینی با حضور گسترده شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در مساجد، حسینیه ها و تکایای کشورهای جنوب شرق آسیا برگزار شد.

 

ـ نیروهای پلیس مالزی روز پنجشنبه به یک مراسم عزاداری سالار شهیدان در کوآلالامپور حمله کرده و روحانی اداره کننده مراسم و تعدادی از عزاداران را بازداشت کردند.

 

ـ در ایام عزاداری ماه محرم، یکی از سایت های پوشش دهنده برخی خبرهای جهان اسلام، بدون اشاره به شهادت امام حسین(ع) و یارانش در روز عاشورا، به ذکر فضائل روزه گرفتن در روز دهم محرم و نیز مباح دانستن جشن عروسی در این ماه پرداخته است.

 

ـ شورای عالی اتحادیه جامعه مدنی با انتقاد از سکوت سازمان ملل در برابر جنایت عربستان سعودی تاکید کرد که ندای مظلومیت مردم یمن را به گوش جهانیان خواهد رساند.

 

ـ در نخستین اجلاس علمای مسلمان کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه که به مدت 4 روز در شهر استانبول ترکیه برگزار شد، مشکلات پیش‌روی جهان اسلام از جمله مشکلات اقلیت مسلمان میانمار که در سال‌های اخیر هدف شدیدترین خشونت‌ها بوده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت./847/ز502/د

ارسال نظرات