۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۲۹۷۴۴۲
حجت الاسلام ماندگاری:

قواعد ظهور به جای علائم ظهور بیان شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری بیان قواعد ظهور به جای علائم ظهور را مفید دانست و گفت: قواعد همان صفات مؤمنان هستند که در آیات قرآن وجود دارند، اگر قواعد ظهور را رعایت کنیم امام زمان(عج) قبل از آن که به همه بگوید در گوش ما "انا بقیه الله" خواهد گفت.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مراسم عزاداری اباعبد الله الحسین(ع) که در محل خیمه هیأت انصار الحسین(ع) خیابان کاشانی اصفهان برگزار شد، گفت: هر کدام از یاران امام که شهید می شدند چهره امام حسین(ع) گشاده می شد، چرا که می دید یکی دیگر از یاران و عزیزانش سقوط نکرد و منحرف نشد و تن به ذلت دشمن نداد.

 

وی ادامه داد: اما وقتی خبر شهادت حضرت ابوالفضل(ع) را به امام(ع) دادند چهره امام در هم شکست چون امام(ع) نگران انحراف عباس(ع) نبود، امام حسین(ع) با همه غصه ای که برای یارانش می خورد یک نشاط ویژه ای در چهره اش وجود دارد که ناشی از دیدن ثابت قدمی و عاقبت خیری در یارانش است، در طول تاریخ بسیاری از یاران اولیای الهی در دقیقه 90 مجذوب شیطان شده و از راه به بیراهه کشیده شدند.

 

استاد حوزه علمیه افزود: وقتی خبر مرگ زبیر را به امیرالمؤمنین(ع) دادند، حضرت ناراحت شدند زیرا زبیر عاقبت بخیر نشد و  کسی که شمشیرش خدمات فراوان به اسلام کرده بود عاقبت مجذوب دنیا شد، امام حسین(ع) هم نگران اصحاب خود بودند تا مبادا مثل آن هایی که در راه کربلا به تدریج برگشتند و حتی در روز عاشورا هم یک نفری که برگشت، کم بیاورند و سر در مقابل دشمن خم کنند.

 

آیات مربوط به صفات مؤمنان همان قواعد ظهور هستند

حجت الاسلام ماندگاری بیان داشت: آیه "...یحبونهم و یحبونه... اعزه للکافرین و اذله للمؤمنین" ، را می توان آیه امتحان منتظران ظهور در عصر آخرالزمان دانست، هیچ کس زمان ظهور را نمی داند اما امیدواریم اتفاقات امروز جهان نظیر کشتار عظیم منی همان علائم ظهور باشند، گرچه تکلیف ما بیان علائم ظهور نیست، ما باید قواعد ظهور را بیان کنیم.

 

وی اظهار داشت: آیا ت آخر سوره فرقان، آیه 54 سوره مائده، سوره والعصر، آیات ابتدایی سوره مؤمنون و آیات ابتدایی سوره بقره و همه آیاتی که صفات مؤمنان را در قرآن بیان می کنند، نشان دهنده قواعد ظهور هستند، اگر به قواعد ظهور عمل کنیم از دنیا هم که رفته باشیم همان طور که در دعای عهد می خوانیم، با ظهور امام زمان(عج) از قبر خود بیرون می آییم.

 

عباس عون امام زمان خود بود

کارشناس مذهبی رسانه ملی ابراز داشت: 8 صفتی که در دعای عهد آمده قواعد ظهور هستند آن جا که می گوید" واجعلنی من اعوانه و انصاره و ..." ، عباس(ع) عون امام حسین(ع) و امام زمانش بود، عبیدالله ابن حر جعفی عون امام عصر خود نبود، امام او دعوت به دفاع از حق و اسلام کرد اما او نیامد، به امام گفت نروید اما حالا که می روید و من هم نمی توانم با شما بیایم اسب خوبی دارم که به شما می دهم، حضرت فرمودند عهد کرده ام در مسیر لقاء الله از ظالمان کمک نگیرم.

 

حجت الاسلام ماندگاری تصریح کرد: یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا نیکوکار ترین و با وفاترین افراد در قبل و بعد تاریخ هستند و دومی ندارند، کسی که خمس نمی دهد یا کسی که چشم چرانی می کند نمی تواند یار امام(ع) باشد، امام زمان(ع) مدافع می خواهد، امروز برخی به مدافعین حرم زینب(س) نیش می زنند که اینها پول می گیرند، اگر نادانند که هیچ اما اگر مغرضند، شامیان زمان هستند که به حضرت زینب(س) نیش می زدند.

 

وی گفت: امام زمان(عج) حامی می خواهد، کسانی که به درب خانه امام علی(ع) رفتند و از ایشان درخواست خلافت کردند و کسانی که به امام حسین(ع) نامه نوشتند و ایشان را به کوفه دعوت کردند، پای حرف خود نماندند و تا آخر حامی ایشان نبودند، جمله" و ارحم استکانتنا بعده" ، در دعای عهد باید پشت ما را بلرزاند، یعنی خدایا در سختی های بعد از ظهور بر ما رحم کن، مؤمن باید تحمل سختی ها را داشته باشد.

 

عاشورا نقشه راه است/ ابتلا ایمان را زیاد می کند

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: عاشورا نقشه راه است، قرآن اوصاف عاشوراییان هر زمان را بیان کرده است، نخستین و ریشه ای ترین ویژگی عاشوراییان باید ایمان به خدا باشد، در سوره نساء می خوانیم" ای کسانی که ایمان آورده اید، ایمان بیاورید" ، یعنی یک قدم دیگر به جلو بردارید، امام صادق(ع) فرمودند" مؤمن کسی است که هر چه ابتلائاتش بیشتر می شود ایمانش هم بیشتر می شود.

 

حجت الاسلام ماندگاری افزود: بعضی افراد اگر یک روز غذا به آن ها نرسد کافر می شوند، یاران امام حسین(ع) در میان آن همه سختی جنگ در صحرای کربلا در برابر خیل دشمنان اسلام برخی می گویند 70 بار برخی هزار بار اگر کشته شوند و دوباره زنده شوند باز هم امام را تنها نخواهند گذاشت تا دوباره به شهادت برسند، ابتلا ایمان را زیاد می کند، " خلق الموت و الحیاه لیبلوکم ایکم احسن عملاً" ، هم حیات و هم مرگ ما امتحان است.

 

کارشناس برنامه سمت خدا، اظهار داشت: بعضی ها در زمان جنگ تحمیلی خیال می کردند اگر فرزندشان را در بغلشان نگه دارند او را از مرگ حفظ می کنند، در کار خدا دخالت نکنیم، بسیاری از آن هایی که به جبهه نرفتند همان سال ها به مرگ طبیعی مردند، امام سجاد(ع) می فرمایند" الهی اغننی بتدبیرک عن تدبیری" ، یعنی خدایا با تدبیر خودت مرا از تدبیر خودم بی نیاز کن، این منافاتی با روایات نظم و برنامه ریزی ندارد.

 

در محرومیت از نعمت های الهی نوک پیکان اتهام را به سمت خود برگردانیم

حجت الاسلام ماندگاری بیان داشت: نعمت جمال و زیبایی، نعمت مال و ثروت مادی و نعمت قدرت سه نعمتی هستند که متاسفانه صاحبان آن ها به واسطه این نعمت ها بیشتر جهنمی شده اند تا بهشتی، زیبا آن است که خداوند بخرد، البته خداوند هم مشکل پسند است، کسی که مالش را در راه امام حسین(ع) خرج می کند مالش او را جهنمی نمی کند، در نعمت قدرت، رجایی و باهنر و چمران در جمهوری اسلامی قبول شدند اما بنی صدر مردود شد.

 

وی با انتقاد از جهیزیه های سنگین و تجملاتی ابراز داشت: نعمت برای غرور و فخر فروشی نیست، جهزیه دختر نباید نمایشگاه فخر فروشی به مردم باشد، هم داده های الهی و هم نداده های الهی برای امتحان ماست، در آن چه از نعمت ها نداریم، نوک پیکان اتهام را از سوی خدا به سمت خود برگردانیم، شاید قابلیت من کم بوده باشد، آن وقت است که ایمان ما بیشتر می شود.

 

استاد حوزه علمیه افزود: تلاش کنیم تا کسب قابلیت کنیم، چراغی که نفت ندارد روشن نمی شود، خداوند امام را برای ظهور و حضور خلق آفریده، اما چون بشر قابلیت آن را ندارد، امام را غائب می کند، در کوچه ای بچه ها چراغ را میشکنند، یک بار دو بار نهایتاً سه بار اداره برق برای تعویض آن می آید بار چهارم می گوید مردم این محله لیاقت روشنایی را ندارند، اگر بچه ها می شکنند باید بزرگتر ها جلوی آن ها را بگیرند.

 

حجت الاسلام ماندگاری ابراز داشت: یوسف(ع) 11 برادر داشت، قبل از آن که عمومی بگوید در گوش بنیامین گفت که من برادر تو هستم، امام زمان(عج) هم قبل از ظهور در گوش برخی می گویند" انا بقیه الله" ، اگر قواعد ظهور را بلد باشیم و عمل کنیم، حضرت در گوش ما هم خواهند گفت.

 

وی توضیح داد: گاهی چراغ نفت هم دارد اما چون ما تلاش نمی کنیم و کبریت نمی زنیم چراغ هم روشن نمی شود، بچه حافظ قرآن داشتن خط سیر و تلاش می خواهد، مادر سید حسین علم الهدی در 9 ماه بارداری او 9 بار قرآن را ختم می کند و با وضو او را شیر می دهد، امروزه برخی مادران با موسیقی و رقص فرزندشان را شیر می دهند.

 

ابتلائات برای ترفیع است/ تمام هستی زینب را می گیرند تا مقام تالی تلو زهرا را به او بدهند

کارشناس برنامه سمت خدا بیان داشت: گاهی برای دریافت نعمت مانع وجود دارد، گاهی مانع یگ کناه کوچک است که ما از آن غافلیم، یک لقمه حرام، موسیقی حرام، آزردن پدر و مادر، این ها می تواند مانع باشد، برای حرکت کردن ماشین صدها علت لازم است، اما برای حرکت نکردن آن تنها یک دلیل کافی است.

 

حجت الاسلام ماندگاری اظهار داشت: گاهی خداوند یک نعمتی را می دهد بعد می گیرد، یکی از علل آن است که خدا می گیرد تا پاکمان کند، پاک شدن در دنیا ارزان است، گاهی یک بیماری کفاره گناهان است، در آخرت پاک شدن بسیار گران است، پس اگر هدف تطهیر است باید الحمدلله بگوییم، گاهی هدف این است که تو را بالا ببرند، می خواهند مقام تالی تلو حضرت زهرا(س) را به زینب(س) بدهند، همه هستی او را می گیرند.

 

وی ابراز داشت: اوج طاقت هاجر دیدن چاقو بر روی گلوی اسماعیل است، اما زینب(س) باید روی تل زینبیه بایستد و "وا محمدا" بگوید، اگر می خواهی بالابروی باید همه چیزت را بگیرند، ابتلائات همه مردم برای ترفیع است، اما ابتلائات حسین(ع) برای تکریم ایشان است، ابراهیم(ع) امر می شود تا چاقو را بر گلوی فرزندش بگذارد، اما حسین(ع) در کربلا تمام فرزندان و خانواده اش را در راه خدا می دهد. /869/201/ب1

ارسال نظرات