۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۲۹۷۳۰۴
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

حضرت ابوالفضل جلوه هدایت قرآن، ذکرالله و اهل‌بیت بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: اهل‌بیت(ع) ذکر هستند، یعنی تمام آنچه که دنیا و آخرت انسان را آباد می‌کند علم است که یک معنی آن در وجود اهل‌بیت(ع) است، حضرت ابوالفضل(ع) جلوه هدایت قرآن، ذکرالله و اهل‌بیت(ع) بود.
حجت الاسلام والمسلمين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه شامگاه پنج‌شنبه در مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) که در حسینیه همدانی‌ها برگزار شد، با تسلیت این ایام و با اشاره به این جمله از دعای کمیل «اللهم انی اتقرب الیک بذکرک» گفت: مقام قرب مقام انبیا الهی و ائمه طاهرین(ع) است که قرآن جمع آنها را تعبیر به مقربان می‌کند.

 

وی با اشاره تعریف مقربان افزود: مقربان بین خود و پروردگار پرده ندارند یعنی هیچ دوری از خداوند ندارند و آنها با ذکر، کمک و استعانت از خداوند به این مقام می‌رسند، یعنی با کمک و استعانت از ذکر الهی به سوی قرب الهی حرکت می‌کنند.

 

بسیار خطرناک است که از جانب خداوند مارک دوری بر انسان بخورد

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: قرآن مجید دو گروه را دور از خدا معرفی کرده یکی کسانی که جای توبه دارند و دیگری کسانی که آنقدر دور هستند که دیگر جای بازگشت به سوی خدا ندارند، خداوند می‌فرماید اگر من در اینها خیری می‌دیدم توفیق هدایت را به آنها می‌دادم این بسیار خطرناک است که از جانب خداوند مارک دوری بر انسان بخورد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به ذکر عامل تقرب به خداوند، اظهار داشت: ذکر سبب رضایت الهی و عامل نزدیکی انسان به خداوند می‌شود، که سه معنا در آیات و روایات برای ذکر بیان شده است یکی از آنها قرآن کریم است یعنی اگر انسان بخواهد فاصله خود با خدا را برداشته و به مقام قرب برسد باید به قرآن عمل کند.

 

قرآن انسان را به استوارترین راه هدایت می‌کند

وی افزود: قرآن انسان را به استوارترین راه هدایت می‌کند و کسانی را که به دستورات آن عمل کنند مژده می‌دهد، یعنی کسانی که هیچ امر دنیایی مانند جوانی، ثروت، قدرت، فقر یا سایر موارد آنها را فریب نداده و همچنان در انجام دستورات الهی استقامت کردند آنها در لحظه مرگ آنچه را که کسب کردند خواهند دید.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه هر چه انسان به خدا نزدیک‌تر شود رحمت بیشتری شامل حال او می‌شود، گفت: با قرآن می‌شود فاصله بین خود و خدا را برداشت عمل به واجبات قرآن و ترک محرمات آن سخت نیست، حرام نخوردن و ترک محرمات سختی ندارد بلکه انجام محرمات سخت است.

 

نماز ذکر است

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان درباره  معنای دیگر ذکر، ابراز کرد: معنای دیگر ذکر نماز است انسان با نماز نزد خدا می‌رود تا عیب و نقص‌های خود را برطرف کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت امام باقر(ع) می‌فرمایند: ما اهل‌بیت(ع) ذکر هستیم، یعنی تمام آنچه که دنیا و آخرت انسان را آباد می‌کند علم است که یک معنی آن در وجود اهل‌بیت(ع) است، حضرت ابوالفضل(ع) جلوه هدایت قرآن، ذکرالله و اهل‌بیت(ع) بود./807/202/ب2

ارسال نظرات