۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۰
کد خبر: ۲۹۱۶۸۲
کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد؛

ضرورت مقابله رسانه‌ای کشور با رسانه‏های عربی و غربی در رابطه با فاجعه منا

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر لزوم داشتن یک برنامه جامع در مقابله با رژیم آل سعود، گفت: در راه بررسی و اقدام در مقابل رژیم سعودی قطعا باید یک برنامه مدون داشت.
سيد علي موجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید علی موجانی کارشناس مسائل سیاسی شب گذشته در مراسمی که در مرکز مطالعات و پژوهش‌های سیاسی ندا برگزار شد، گفت: نود سال قبل تلاش‌هایی صورت گرفت تا در مقابل هتک حرمت وسیع دولت وقت عربستان سعودی از بقیع مقدس، اجماعی ایجاد شود و ضمام امور حرمین شریفین از دولت سعودی گرفته شود اما عدم داشتن یک برنامه صحیح عاملی شد تا آن هم‌گرایی شکل گرفته با شکست مواجه شود.

وی افزود: باید قوای اجتماعی درون جهان اسلام مورد ارزیابی صحیح قرار بگیرد و براساس این بررسی شکل گرفته یک راه حل جامع تدوین شود.

موجانی با تحلیل جریانات مختلف فکری در جهان اسلام، ابراز داشت: پنج گروه عمده «وهابیان و سلفیان»، «پیروان اندیشه خلافت»، «اهل سنت سنتی»، «جوامع اهل سنت منفعل» و «شیعیان» در جهان اسلام وجود دارند که هر کدام به نحوی صاحب نفوذ هستند و تفکر خاص خود را دارند.

وی دلیل شکست اجماع بر علیه سعودی در 90 سال پیش را عدم فرهنگ‌سازی دانست و ابراز داشت: باید در راه هم‌گرایی بر علیه دولت سعودی ابتدا فرهنگ‌سازی کرد و سپس یک حرکت جمعی را آغاز کرد.

کارشناس مسائل سیاسی، اظهار داشت: نباید در مسیری گام برداریم که زیر ساخت‌های آن پی‌ریزی نشده است، زیرا هر طرحی که با تفکرات اسلام همخوان نباشد محکوم به شکست است.

موجانی درباره آینده تفکری که می‌خواهد در برابر سعودی‌ها ایستادگی کند، تصریح کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوان از راهی که برای منفعل کردن عربستان در پیش گرفته می‌شود نهایت استفاده را برد، زیرا امکان دارد که بهره‌برداری‌های سیاسی دوباره طرح‌ها را با شکست روبه‌رو کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه از فرصت به‌وجود امده در راه محکوم کردن آل سعود، تاکید کرد: خود سعودی‌ها به‌طور رسمی حمله به یمن را ایجاد خطر انصارالله برای حرمین شریفین اعلام کردند، از این رو باید توجه داشت که خود عربستان اذعان کرده است که قدرت ادراه حرمین شریفین را ندارد.

وی در پایان، گفت: باید کار رسانه‌ای بسیار گسترده‌ای در راه مقابله با سعودی‌ها صورت بگیرد، زیرا ما شاهد بودیم که در همین روزها رسانه‌های عربی تلاش کرده‌اند تا نشان دهند حتی یکی ایرانی نیز در منا کشته نشده است، تفکری که متاسفانه به کشورهای غربی نیز سرایت کرده است./856/202/ب3

ارسال نظرات