۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۲۹۰۸۲۷
استاد حوزه و دانشگاه:

بهترین فعالیت متولیان فرهنگی جامعه رفع شبهات عقیدتی نسل جوان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه یکی از بهترین فعالیت های متولیان فرهنگی جامعه را رفع شبهات عقیدتی نسل جوان دانست و گفت: گاهی یک شبهه، یک نسل را به تباهی می کشد و گاهی پاسخ به یک سؤال، سبب رستگاری یک قوم می شود.
پاسخ به شبهات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ولی الله صادقی، کارشناس مسائل مذهبی، امشب در مراسم سخنرانی که در مسجد امام حسین(ع) شهر منظریه شهرضا برگزار شد، اسلام خواهی را یکی از ویژگی های فطری نسل جوان برشمرد و تأکید کرد: بر اساس روایتی از امام رضا(ع) اگر مردم بدانند که اهل بیت(ع) چه می‌گویند، با آن‌ها ایمان می‌آورند، اما شبهات عقیدتی گاهی مانع ارسال صحیح پیام الهی به مردم می‌شود.

 

وی در ادامه ترویج شبعات اعتقادی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی را سیاست جدید دشمنان اسلام برای انحراف افکار عمومی برشمرد و اظهار کرد: این‌گونه سخنان در اسلام سابقه دیرینه دارد، چنانچه، بنا به تصریح قرآن، پیامبر اکرم(ص) به ساحر بودن متهم می‌شدند یا در واقعه عاشورا، افرادی که می‌توانستند به سود امام حسین(ع) عمل کنند به گمان داخل‌نشدن در جنگ مسلمان با مسلمان از دخالت در جنگ خودداری کردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه سکوت در برابر انتشار شبهات را به معنای پذیرش ضمنی آن‌ها دانست و گفت: یکی از سیاست‌های اصلی ائمه(ع) در ترویج مبانی دینی، تربیت شاگردانی بوده که یکی از وظایف آن‌ها سفر در بلاد مختلف و دعوت مردم به اسلام و رفع شبهات آن‌ها بوده است.

 

حجت‌الاسلام صادقی در ادامه این مطلب، سنت شاگردپروری را سبب ماندگاری دین اسلام و به ویژه احکام و روایات آن تا زمان حاضر دانست و تصریح کرد: تربیت شاگردانی که در صحنه‌های مختلف اجتماع حاضر می‌شده‌اند و با اطلاع از وضع مردم به شبهات آن‌ها پاسخ می‌گفته‌اند، زمینه پذیرش دین اسلام از سوی مردم را، فراهم کرده است و این شیوه، امروز هم از سوی حوزه‌های علمیه دنبال می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ترویج شبهه‌ای مبنی بر علت ظهور دین اسلام در سرزمین عربستان و اعرابی بودن پیامبر اکرم(ص)، اظهار کرد: آنچه در ظهور تمامی ادیان مشترک است، مقتضیات زمان و سطح تعلیمات بود به این معنا که، هر گاه زمان ظهور یک دین جدید را اقتضا می‌کرده و مردم نیز ظرفیت پذیرش تعالیم جدیدی را داشته اند آیین جدیدی ظهور می‌کرده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه این مطلب تصریح کرد: هر گاه دین قبلی به دلایلی دچار تحریف می‌شده و یا آموزه های آن متروک می‌مانده و تمام یا بخشی از جامعه و مردم نیز ظرفیت پذیرش دین جدید را داشته اند، به فرمان الهی پیامبری از بین مردم برانگیخته می‌شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه تمامی ادیان توحیدی از حضرت آدم تا پیامبر اسلام(ص) گویای یک حقیقت واحد هستند، عنوان کرد: اختلاف ظاهری در ادیان به دلیل سطح تعلیمات بوده، یعنی پیامبر قبلی اگر مطالب پیامبر جدید را می‌گفته مردم نمی‌فهمیده‌اند.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) در شرایطی ظهور کرد که تمام شرایط برای ظهور ایشان فراهم بوده تا جایی که، مقایسه دوران قبل و بعد از ظهور اسلام ما را به حقانیت آن بیشتر واقف می کند.

 

حجت‌الاسلام صادقی تصریح کرد: دین اسلام باید در همان زمان و در یک منطقه جغرافیایی روی کره زمین ظهور می‌کرده است، حال اگر کسی بخواهد به این مسأله ایراد بگیرد، حتی اگر پیامبر اکرم(ص) در هر جای دیگری نیز ظهور می‌کردند همین سؤال را طرح و ایجاد شبهه می‌کرد.

 

وی تأکید کرد: ظهور دین اسلام در عربستان، منافاتی با حکمت الهی ندارد، بلکه اگر این دین الهی ظهور نمی کرد و بشر از آن محروم می شد، می توانستیم ایراد بگیریم.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان یکی از بهترین فعالیت های متولیان فرهنگی جامعه را رفع شبهات عقیدتی نسل جوان دانست و گفت: گاهی یک شبهه یک نسل را به تباهی می کشد و گاهی پاسخ به یک سؤال، سبب رستگاری یک قوم می شود./868/202/ب2

ارسال نظرات