۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۲۸۹۷۵۹
امام جمعه بستان آباد:

شرط نخست پرورش استعدادهای انسانی تفقه در دین است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضوی با اشاره به شروط پرورش استعدادهای انسانی، گفت: امامان معصوم نخستین شرط پرورش استعدادهای یک انسان را تفقه در دین عنوان می کنند.
حجت الاسلام رضوي،امام جمعه بستان آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سید رضا رضوی، امام جمعه بستان آباد در جمع طلاب مدرسه امیرالمؤمنین(ع) تبریز با اشاره به شروط پرورش استعداد های انسانی، اظهار داشت: امام معصوم نخستین شرط پرورش استعدادهای یک انسان را تفقه در دین عنوان می کند.

 

 وی با تأکید بر جایگاه والای فقه و فهم، تشخیص و بصیرت در بشریت، تصریح کرد: تفقه در دین در حقیقت نخستین شرط پرورش استعداد های انسانی است، اگر تفقه در دین باشد دیگر استعدادهای انسان و قابلیت های او نیز بروز خواهد داشت.

 

امام جمعه بستان آباد نخستین خواسته ابراهیم(ع) از خداوند متعال را حکمت دانست و ابراز داشت: حکمت علمی است که نتیجه عمل مستحکم انسان باشد، زمانی که از علم انسانی کار های محکم و مفید حاصل شد آن گاه آن علم حکمت خواهد بود.

 

وی با بیان این‌که خداوند متعال حکمت را خیر کثیر می داند، ادامه داد: هر کسی را که خداوند به او حکمت ارزانی کند، در حقیقت به او خیر کثیر اعطا کرده است، انسان اهل فضل و دانش دارای نوعی بهجت درونی است، این امر ناشی از مطلوبیت ذاتی علم و حکمت است.

 

حجت الاسلام رضوی علم را هدف و دارای مطلوبیت ذاتی عنوان کرد و اذعان داشت: رسیدن به حکمت توفیق الهی است که نصیب هر کسی نخواهد شد، کسی که با صفا و خلوص نیت وارد حوزه های علمیه شود از حکمت الهی بهره مند خواهد شد.

 

وی صاحب حکمت را شخصی مفید و مؤثر برای جامعه انسانی دانست و تأکید کرد: حکمت هدیه‌ای الهی است که از عنایت الهی نشأت می گیرد، علم نوری است که خداوند در قلب هر کسی که اراده اش به آن تعلق گرفته است، اعطا می شود.

 

امام جمعه بستان آباد کمال انسانی را در گرو فقه و فهم انسانی دانست و تصریح کرد: از این رو حضرت ابراهیم(ع) از خداوند متعال حکمت و فهم را درخواست می کند و می فرماید که خداوندا به من علم و حکمت ارزانی کن.

 

وی عظمت بزرگانی چون حافظ شیرازی را از اعطا و هبه الهی دانست و خاطرنشان کرد: رسیدن به بزرگی و عظمت علمی و حکمی بزرگانی چون حافظ شیرازی، اعطا و توجهات الهی است که به او تعلق گرفته است؛ این سخن خود حافظ شیرازی است که از شعرهای او هویدا است./854/202/ب1

ارسال نظرات