۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۲۸۸۳۰۰
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

پذیرش قدرت جمهوری اسلامی ایران به معنی تمام شدن رقابت بین ایران و آمریکا نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: پذیرش قدرت جمهوری اسلامی ایران به معنی تمام شدن رقابت بین ایران و آمریکا نیست حتی متحدین درجه یک با احتیاط با هم برخورد می‌کنند چه برسد به اینکه دو کشور دشمن با هم مذاکره کنند.
استکبار ستيزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید جلال دهقانی فیروز‌آبادی پژوهشگر معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خاورمیانه پسا توافق که در سالن جلسات سازمان بسیج بین‌الملل برگزار شد، گفت: قدرت الزاماتی دارد که باید به آن توجه کرد.

 

وی افزود: برجام و مذاکراتی که حاصل شده قدرت ایران را در سطح بین الملل افزایش داده است اگر اینگونه باشد موازنه به نفع ایران رغم خورده است.

 

پژوهشگر سیاست خارجی عنوان کرد: با توجه به شرایط بیش آمده ایران نباید موقعیت خود را از دست دهد اگر موازنه درمنطقه به هم خورده سایر بازیگران تلاش خواهند کرد که موازنه قدرت جمهوری اسلامی را تعدیل کنند.

 

فیروزآبادی اظهار داشت: در موازنه مثبت بازیگران تلاش می‌کنند قدرت خود را زیاد کنند که به سطح ایران برسند، اما در موازنه چند جانبه به صورت برون گرا در شرایط فعلی و آینده نزدیک قدرت‌های منطقه‌ای تلاش می‌کنند تا با ائتلاف‌های درون منطقه‌ای قدرت ایران را تعدیل کنند.

 

استاد دانشگاه بیان داشت: سطح دیگر موازنه‌سازی برون‌گرا می‌تواند فرامنطقه‌ای باشد تا قدرت ایران را به نوعی تعدیل کنند.

 

وی با اشاره به نقش آمریکا پس از برجام عنوان کرد: آمریکا چاره‌ای جز مذاکره با ایران را نداشت اما آنها تلاش خود را برای مهار ایران خواهند داشت و پس از برجام سعی می‌کنند تا با کمک کشورهای عربی قدرت خود در منطقه را حفظ کنند.

 

پژوهشگر معاونت سیاست خارجی اظهار داشت: پذیرش قدرت جمهوری اسلامی ایران به معنی تمام شدن رقابت بین ایران و آمریکا نیست حتی متحدین درجه یک با احتیاط با هم برخورد می‌کنند چه برسد به اینکه دو کشور دشمن با هم مذاکره کنند.

 

فیروزآبادی بیان داشت: موازنه‌سازی منفی تاریخ روابط بین‌الملل بیانگر این مساله است کشورها تلاش می‌کنند کسی را که موازنه را بر هم زده تضعیف کنند که می‌تواند به صورت یک‌جانبه یا چندجانبه از طریق داخلی و خارجی صورت گیرد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: دشمن در صدد تضعیف اتحاد کشورهای منطقه‌ای با ایران است که این تضعیف در سطح منقطه جلوگیری از اتحاد ایران با سوریه و لبنان در محور مقاومت، در سطح فرامنطقه‌ای جلوگیری از همکاری‌های ایران روسیه و چین و جلوگیری از عادی‌سازی روابط ایران و اروپا است.

 

وی گفت: عربستان هر کاری لازم باشد برای مهار ایران می‌کند رقبای ایران تلاش می‌کنند که یک بی‌ثباتی و بحران‌سازی منطقه‌ای را ایجاد کنند حمله به یمن بیشتر هدف سیاسی داشت عرب‌ها می‌خواستند پس از برجام سهم خود را در منطقه داشته باشند.

 

فیروزآبادی با اشاره به راهبردهای ایران عنوان کرد: اگر طرف درصدد موازنه‌سازی مثبت یا منفی باشد ما باید هوشمند، واقع‌بینانه و عقلانی با استفاده از قدرت نرم به معنای چند وجهی استراتژی طرف مقابل را خوب شناخته و مقابله کنیم زمانی که خاورمیانه بحرانی باشد به نفع قدرت منطقه‌ای ایران نیست.

 

پژوهشگر معاونت سیاست خارجی بیان داشت: امروز یکی از اولویت‌های مهم مدیریت بحران منطقه است پس با عقلانیت در عرصه سیاست خارجی وارد مذاکره می‌شویم تا به آنچه می‌خواهیم برسیم.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به موازنه‌سازی قدرت گفت: ما باید با حفظ آنچه داریم قدرت خود را از طریق دیپلماسی در منطقه و عرصه بین‌الملل به اثبات رسانده و متحدین خود در منطقه و فرامنطقه را حفظ کنیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در سیاست خارجی نباید اجازه دهیم که متحدان ما با دشمنان ائتلاف تشکیل دهند./807/202/ب3

ارسال نظرات