۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۲۸۷۱۳۳
حج ابراهیمی(6)

نگاه اعتباری به حج جامعه اسلامی را تهدید می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که امروزه حج برای برخی حجاج به یک امر اعتباری تبدیل ‌شده است که این خطری بزرگ برای جامعه اسلامی به‌حساب می‌آید، گفت: حجاج قبل از این سفر روحانی باید بدانند که برای چه چیزی به حج عزیمت می‌کنند.
آيت الله نجم الدين طبسي
آیت الله نجم الدین مروجی طبسی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و التزام شرعی حجاج نسبت به عمل کردن به این منویات اظهار داشت: در جریان حج بحث خرید سوغات و بازار گردی حجاج به‌جایی رسیده است که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر به‌عنوان یک دغدغه جدی آن را از مسؤولان حج مطالبه فرموده‌اند.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به ابعاد و تفاوت‌های خرید سوغات و بازار گردی گفت: طبق روایات صحیح مستحب است که مسلمانان در برگشت از مسافرت برای نزدیکان و آشنایان خود هدایایی را از سرزمینی که به آن سفر کرده‌اند تهیه کنند.
 
وی با اشاره به اینکه این سوغات در ادبیات دینی و فرهنگی ما به معنای به یاد عزیزان بودن در اعمال عبادی این سفر زیارتی است، گفت: این فرهنگ اصیل برای تأمین و تقویت بازار اسلامی و اقتصاد مسلمانان بسیار مؤثر واقع می‌شود.
 
آیت الله مروجی طبسی با اشاره به ثمرات اجتماعی سوغات در ساختار جامعه اسلامی گفت: ایجاد موهبت و الفت کم‌ترین ثمره این فرهنگ ناب و اصیل است.
 
 وی افزود: مسأله ای که مقام معظم رهبری در خصوص بازار گردی در دیدار با مسؤولان حج به‌عنوان یک دغدغه جدی فرمودند موضوعی کاملاً متفاوت و به‌حق هم است.
 
 آیت الله مروجی طبسی با اشاره به اینکه تبیین تفاوت بازار گردی با خرید سوغات در آموزش‌های قبل از عزیمت به سفر حج مغفول واقع‌شده است، گفت: متأسفانه در مراسم حج شاهد اسراف در این جریان هستیم.
 
وی ادامه داد: کسانی به بهانه خرید سوغات در حقیقت به تجارت می‌پردازند این در حالی است که در مناسک حج این امر پسندیده‌ای نیست و باید از سوی حجاج مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حج فلسفه‌ای دارد، اظهار کرد: حجاج قبل از این سفر روحانی باید بدانند که برای چه چیزی به حج عزیمت می‌کنند.
 
وی افزود: اگر حقیقت سفر حج از سوی حجاج درک شود خود متوجه آن خواهند بود که این افراط در خریدن سوغاتی با فلسفه حج در تضاد است.
 
آیت الله مروجی طبسی با اشاره به فلسفه حج در فضای فردی و اجتماعی عنوان کرد: اگر شخصی در خرید سوغات طمع و ولع خاصی دارد بهتر است به سفرهای سیاحتی و تجاری بپردازد و این فرصت را برای مشتاقان محیا کند.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سفر معنوی سوغات معنوی می‌طلبد و سوغات حجاج باید نشانی از اماکن متبرکه و زیارتی حج را داشته باشد، گفت: حجاج باید در نظر داشته باشند به سرزمین وحی قدم گذاشته و باید با توجه قلبی و خلوص نیت در مناسک حج بتوانند برای آشنایان خود سوغاتی فرهنگی و قرآنی بیاورند.
 
وی ادامه داد: بنابراین حضور و وجود پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین علیهم‌السلام را که آن اماکن روزی به خود دیده‌اند می‌تواند بهترین وضع برای تهیه سوغات باشد.
 
آیت الله مروجی طبسی با اشاره به علت بازار گردی‌های بی‌دلیل و افراطی برخی از حجاج گفت: ماهیت این مسأله چیست و چرا کار به اینجا کشیده است باید در بررسی‌های جدی داشته باشیم؛ اما با توجه به تجاربم ما یک مشکل ریشه‌ای داریم که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.
 
وی افزود: بحث مصرف‌گرایی و فرهنگ کردن این رفتار غلط در دوران استعمار انگلیس خبیث است موضوع اصلی این رفتارهای افراطی است که مراجع فرهنگی برای حل آن باید تدابیر جدی بیندیشند.
 
آیت الله مروجی طبسی با اشاره به تجمل‌گرایی که در جامعه فعلی ما معضل جدی فرهنگی محسوب می‌شود، گفت: حجاج باید در نظر داشته باشند که این رفتار و تأکید بر اجرای آن با فلسفه حج مغایرت دارد.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سفر حج امروز متأسفانه برای برخی از حجاج تبدیل به یک موضوع اعتباری شده است، ابراز داشت: متأسفانه یکی از انگیزه‌های حجاج امروز برای سفر حج را حاجی شدن عنوان می‌کنند و این را در نگاه خود یک ارزش می‌دانند./921/ت301/ی
ارسال نظرات