۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۴۸۷۲
کارشناس مسائل اقتصادی:

عدم شناخت بانکداری صحیح عامل ایجاد تورم در کشور شده است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مشکلات مالی در کشور، گفت: عدم شناخت بانکداری صحیح سبب بروز مشکلات مالی و تورم در کشور شده است.
عادل پيغامي نمايشگاه عکس بانکداري اسلامي بانکداري اسلامي بانکداري اسلامي بانکداري اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عادل پیغامی پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه در نشستی با موضوع بانکداری اسلامی از نظر تا عمل که شامگاه سه شنبه برگزار شد بابیان اینکه تعادل پولی یک مفهوم کلان است، گفت: متاسفانه در ایران مبحث تعادل پولی را مطالعه نمی کنند چرا که مشکل تورم در کشور به دلیل مساله تعادل پولی است و افزایش نقدینگی در این تورم جایی ندارد.

 

علت تورم افزایش تقدینگی نیست
پیغامی با اشاره به اظهارات میکسل یکی از اقتصاد دانان غربی، ابراز داشت: او می گوید یکی از مسایل افزایش هزینه کالا  اجاره ابزارآلات است و نیز باید برای کاهش تورم سود بانکی را پایین آورد؛ او مدعی است اقتصاد همراه با بانک یک اقتصاد موفق نیست؛ اگر در یک سیستم اقتصادی بانک وارد شده و سود بانکی نهایی نیز پایین باشد تورم افزایش می یابد و این مساله برای اقتصاد دانان باید بسیار ساده باشد.

وی افزود: متاسفانه اقتصاددانان بزرگ کشور موضوع به این سادگی را نمی دانند.

 

نگاه خرد به بانک در نظام بانکداری اسلامی صحیح نیست
کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به موضوع اسلامی کردن بانک ها، اظهار داشت: کتاب بانکداری در اسلام نوشته شهید صدر پایه این بانکداری است؛ این کتاب یک اشکال دارد و آن این است که بانک را یک نهاد خرد می داند، یکی دیگر از اشکالات این نظام عدم توسعه یافتگی آن است.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکل وام دهی در بانک ها، گفت: سیستم نباید به مشتری که مخاطره اخلاقی دارد وام دهد ولی این گونه نبوده و به افرادی وام می دهد که به طور ناصحیح از پول ها استفاده می کند چرا که اگر بانک ها بهره زیاد می گیرند چرا یک وام دو میلیونی به مردم عادی نمی دهند و وام های کلان به برخی افراد می دهند، آمارها نشان می دهد پایین آمدن معوقه بانک ها فقط بر روی کاغد است، البته آنچه که روی کاغذ می آید مشروع است و آنچه که عمل می شود صحیح نیست.

 

عضو هیات علمی دانشگاه، افزود: گفته می شود بهره در امریکا 2 درصد است و در کشور ما 28 درصد، باید در نظر گرفته شود آن بهره عدد منهای تورم است ولی در ایران این عدد اسمی است.

 

پیغامی با اشاره به اهمیت وجود بانک در عصر حاضر، گفت: بانک به خودی خود نیاز است ولی بانک خالق اعتبار بوده و این تکنولوژی پیشرفته بشریت است، خلق اعتبار و تخصیص در غرب به طرز مناسبی انجام می پذیرد ولی در ایران چنین نیست، این عدم توانایی به دلیل اسلامی نبودن نیست بلکه به این دلیل است که اینها بانک نیستند باید توجه شود بانک های ما بانک نیستند، این اشکالات در قانون بانکداری اسلامی سبب این موضوع نشده بلکه اشکالات در بانک ها است.

 

وی افزود: نرخ تسهیلات به سپرده 70 درصد است ولی در برخی بانک های ما 98 درصد است.


کشور به تبیین یک نظام مالی توسط مراجع نیازمند است
عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه با بیان این‌که مردم باید به دستور مراجع تقلید خود عمل کنند، تصریح کرد: متاسفانه درس خارجی در زمینه فقه بانک و پولی در کشور نداریم، بنابراین بحث اسلام در بانک سبب مشکلات نشده است.


کارشنان مسایل اقتصادی بابیان این‌که مساله نظارت از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: اگر بانک خالق اعتبار باشد مساله نظارت نیز بسیار مهم است و بانک مرکزی باید سالم باشد؛ هنوز انقلاب اسلامی به مفهوم و اهمیت بانک دست نیافته است
./811/202/ب3


 

ارسال نظرات