۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۲۸۴۰۲۴
آیت الله نمازی:

اگر بشریت درب خانه معرفت گشود از بنده خدا بی نیاز می شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: اساتید حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید این مطلب مهم و استثنائی واقف شوند که در نظام هستی هیچ چیزی به غیر از ذات اقدس ربوبی حاکم نیست و حاکم بر همه چیز در عظمت و سلطه تکوینی خدا است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، ظهر امروز در دیدار با اساتید ضیافت اندیشه دانشگاه کاشان در حسینیه حضرت علی اکبر(ع) این شهرستان، با اشاره به دو موضوع اخلاق حرفه ای و معرفت شناسی برای اسانید شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه دانشگاه کاشان گفت: آموزش های فکری و اعتقادی در حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور نیازمند بازنگری است.

 

وی افزود: اگر متولیان آموزش های فکری و اعتقادی این هنر را داشته باشند که میزان معرفت در حوزه های علمیه و دانشگاه ها را به حد نصاب برسانند تمامی مشکلات حل خواهد شد.

 

آیت الله نمازی مشکل معرفت شناسی را بزرگ ترین تهدید امروز جامعه جهانی دانست و یاد آورشد: تمامی مشکلات، دعوا ها و نزاع هایی که امروز در دنیا شاهد هستیم به یک کلمه برمی گردد، آن هم بیگانه بودن دولتمردان کشورهای جهان با خدا و بزرگ ترین مشکل بشریت جاهل در گذشته و جاهلیت مدرن امروز، مشکل معرفت شناسی است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به این که همه دنیا مشغول بازی گشته و از خدا و خالق خود غافل شده اند، گفت: تمامی‌جنایات و قتل عام مردم مسلمان و مظلوم در یمن، عراق، سوریه، لبنان، پاکستان و افغانستان به دلیل بیگانه بودن با معرفت الهی است، چرا که هنوز نمی دانند از کجا آمده اند و به کجا می خواهند بروند.

 

به گفته وی، مشکل امروز بشریت، عدم شناخت از اسرار هستی است، به همین دلیل ما در نظام توحیدی به برکت قرآن و عترت باید این خلاء را پرکنیم.

 

دانشگاه ها باید بر مبنای فقه اکبر، فقه اوسط و فقه اصغر پایه گذاری شود

نماینده مردم تهران مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به تأکید امام خمینی(ره) بر اسلامی شدن دانشگاه ها گفت: این خواسته امام راحل باید درست تفسیر شود و دانشگاه ها بر مبنای توحید و بر مبنای فقه اکبر، فقه اوسط و فقه اصغر پایه گذاری شود.

 

آیت الله نمازی ادامه داد: فقه اکبر در اندیشه ها و باورهای قلبی جامعه است چون اعتقاد مقدم بر عمل است، لذا اگر اعتقاد نباشد، عمل نیز جایگاهی نخواهد داشت.

 

به گفته وی، دولتمردان، معاد و توحید را باور دارند، اما با این حال از غیبت و تهمت هم غافل نیستند که این کار با مدیریت همخوانی و سازگاری ندارد، بنابراین عامل اصلی تمامی نا امنی ها وجنایات کسانی هستند که خدارا  نشناخته اند و معرفت به خدا ندارند، جبران این خلاء با آموزش های فقهی و فنی جبران پذیر است.

 

اگر بشریت درب خانه معرفت گشود از بنده خدا بی نیاز می شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یاد آورشد: اساتید در حوزه ها و دانشگاه ها، آن چیزی را که شایسته بشریت است را باید  مورد توجه قرار بدهند،  لذا  بحث خداشناسی در رأس همه گره های مشکلاتی  است که به یکدیگر گره خورده که باید به آن پرداخته شود چون در این زمینه خیلی عقب هستیم.

 

آیت الله نمازی منشاء نافرمانی به خالق را جهل و نادانی دانست و تأکید کرد: اگر بشریت درب خانه معرفت گشود از بنده خدا بی نیاز می شود.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که همه در برابر یک چیزی کرنش می کنند گفت: برخی در برابر پشت مقام ، برخی دیگر در مقابل وزارت و ثروت و برخی دیگر در برابر حُب به دنیا کرنش می کنند اما اگر کسی حقیقت را کشف کند، همه جاذبه های مادی دنیا برایش به اثر و بی ثمر می شود.

 

کسی که در انجام کارهایش رضایت خدا باشد انسان با اخلاصی است

نماینده ولی در کاشان همچنین رسیدن به اخلاص را کاری سخت و دشوار خواند و یاد آورشد: در معنای اخلاص از حضرت علی سؤال شد  و حضرت علی از پیامبر اکرم و پیامبر اکرم از جبرئیل و جبرئیل نیز از خدا سؤال کرد، لذا خدا فرمود اخلاص سری است از اسرار من که دست یافتنی و فهمیدنی نیست اما آن قلبا به هرکسی که دوست دارم آن نزد او به ودیعه می گذارم.

 

آیت الله نمازی، اخلاص در عمل، اخلاص در حرف و اخلاص در رعایت عدالت را نمونه هایی از اخلاص دانست و افزود: انسانی که در انجام کارهای خودش هیچ انگیزه و محرکی به غیر رضای خدا ندارد انسان با اخلاصی است.

 

به گفته وی، داشتن یک معبود برای انسان خیلی سخت و دشوار است چرا که گاهی انسان ها چند معبوده هستند و یک روز برای کسب رضایت این و روز دیگر برای کسب رضایت دیگری فعالیت می‌کنند و تنها چیزی که برایشان معنا مفهوم ندارد رضایت خالق او است.

 

در ادامه حجت الاسلام علی روحانی مسؤول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه کاشان نیز با اشاره به اینکه طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان همه ساله برگزار می شود گفت: امسال یکصد و هفتاد نفر از اساتید دانشگاه کاشان برای شرکت در این طرح ثبت نام کردند.

 

وی افزود: طرح ضیافت اندیشه دانشگاه کاشان در دو موضوع اخلاق حرفه ای و معرفت شناسی به مدت یک هفته در دانشگاه کاشان برگزار می شود./1307/پ201/ج  

ارسال نظرات