۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۲۸۳۸۵۵
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور:

دولت برای فراهم کردن زمینه های شغلی با رشد 8 درصد اقتصادی آماده است/ 15 آذرماه برنامه ششم تقدیم مجلس می شود

خبرگزاری رسا- محمد باقر نوبخت گفت: باید برای شرایط پس از تحریم برنامه ششم را تدوین کنیم و در این برنامه تصمیم داریم که ابتدا منابع لازم را برای هدفی که در این برنامه است، تامین کنیم. همچنین مهمترین هدف این برنامه رشد 8 درصدی سالانه است که نیاز به منابع دارد، با این رشد اشتغال فراهم می‌شود. همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه را تا 15 آذرماه باید تقدیم مجلس کند.
نوبخت سخنگوي دولت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد باقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس اظهار کرد:  هرسال با فرارسیدن سالروز شهادت دو شهید اسوه، منزه و خدوم انقلاب اسلامی، شهیدان رجایی و باهنر فرصتی فراهم می‌شود تا نسبت به ظلمی که به جمهوری اسلامی ایران وارد شد و خدمات فرزندان انقلاب در جایگاه دولت ارائه می‌کنند، گزارشی به مخدومین واقعی یعنی مردم ارائه شود.


رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان این که هفته دولت امسال، همزمان با رخداد بزرگ اسلامی و شیعی است، گفت: این رخداد شیعی سالروز ولادت با سعادت ثامن الحجج(ع) است و  ولادت ایشان هفته دولت را پربرکت‌تر نسبت به سال‌های قبل کرده است؛ همچنین امسال مقارن با هفته دولت خدمتگزاران شما در دولت یازدهم، نیمه دوم دوره خدمتی خود را آغاز می‌کنند.


وی ادامه داد: اکنون دو سال از زمانیکه شما مردم شریف، مومن و انقلابی یک فرزند حوزه و دانشگاه را که از نخستین سالهای نهضت روحانیت و قیام در قم حضور فعال داشت، انتخاب کردید سپری شده است؛  این نظام اسلامی و شیعی از بدو تولد و از آن زمانی که به زعامت یک مرجع تقلید دینی، شکل گرفت؛ جهان ظلم و استبداد بر او تاختند.


نوبخت با بیان این که  منافقان معتقد بودند برای براندازی نظام اسلامی باید مغز نظام را مورد هدف قرار داد، گفت: از نظر منافقان، ترور شهید مطهری و مفتح اقدامی بود که ابتدا از سوی بدخواهان انقلاب طراحی شد تا مغز انقلاب را بزنند، شهید مطهری فردی بود که امام به صراحت بیان فرمودند تمام آثار ایشان مورد تائید و استفاده است و سپس شهید مفتح را ترور کردند.


همراهی نکردن حق و حقیقت هزینه سنگینی دارد/  ایستادگی ملت در برابر حملات صهیونیست ها کشور را از بحران نجات داد


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خاطرنشان کرد: منافقان می گفتند چون دیدیم که نابودی مغز ها تاثیری ندارد، به سوی نابودی زبان‌های انقلاب رفتیم و شهدای محراب جزو این افراد بودند زیرا انقلاب با زبان ائمه جمعه ارائه می شد. پس از این مراحل، قطع دستان انقلاب را مدنظر قرار دادند و در همین راستا شهید رجایی و باهنر را ترور کردند، اما بازهم این انقلاب پویا بود، سپس سراغ انگشتان نظام و انقلاب رفتند و خواستند آنها را قطع کنند، انگشتان انقلاب همان افراد حزب اللهی هایی بودند که مسوولیت فرهنگی و اجتماعی داشتند اما باز هم کارساز نشد.


وی افزود: در جریان جنگ تحمیلی هزاران شهید دادیم و نظام اسلامی این هجمه را نیز پشت سر گذاشت، کسانی که نسبت به انقلاب ظالمانه تاختند شرایطشان را ببینید، امروز باز هم چشم امید برادران و خواهران عراقی ما به دفاع جمهوری اسلامی از آنان است، حتی حرم مطهر رضوی نیز از حملات منافقین در امان نماند، در تاریخ نیز ائمه اطهار و پیامبران نیز بارها آماج این حملات قرار گرفتند و صبر پیشه کردند.


نوبخت با بیان این که مقاومت زیادی از سوی شهدا در برابر هجمه ها و جنگ های نابرابر دشمنان صورت گرفت، تاکید کرد: وعده نصرت الهی را خداوند در استقرار جمهوری اسلامی ایران محقق کردند و این نشان می‌دهد که اگر نظامی برپایه حق استوار و محکم بایستد، به اهداف خود می‌رسد . در زمان امام حسین تنها 72 تن نبودند که اسلام را قبول داشتند، خیلی ها می دانستند که راه امام حسین(ع) حق است اما در این جریان همراه نشدند، این همراه نشدن هزینه سنگینی دارد.


رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: امروزه نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر 6 قدرت بزرگ دنیا قرار گرفت و این قرعه و توفیق به نام دولت یازدهم ثبت شد که بعد از ایثار و تلاش زیاد ملت بزرگ ایران، یک روحانی و بزرگ شده حوزه و دانشگاه و ارادتمند مقام معظم رهبری این پرچم را بر دوش بگیرد. همه اعضای دولت سابقه درخشانی از حضور در جبهه جنگ دارند و ایثار و فداکاری خود را نشان دادند.


 وی اظهار کرد: این بار کاری را از سال 92 آغاز کردند که اگر چه  با فشارهای اقتصادی رو به رو بود اما به پیروزی رسید،  اقتصاد ما اقتصادی است که در آن با توجه به تحریم‌های ظالمانه که صورت گرفت نرخ تورم به بیش از 40 درصد و رشد اقتصادی به زیر 6.8 رسیده بود.


کاهش 26 درصدی نرخ تورم از فعالیتهای مثبت دولت در دولت یازدهم/ انتظار مردم برای ثبات قیمتی به حق است


نوبخت  با اشاره به اینکه دولت باید در زمینه اقتصادی فرج و گشایشی می‌کرد،  تصریح کرد: دولت می‌دانست بخشی از این مشکلات از ناحیه تحریم است و بنا به بدخواهی تحریم کنندگان  از میان 4 میلیون بشکه نفت تنها یک میلیون بشکه می توانست صادر کند و امکان وارد کردن درآمد آن را نیز به دلیل تحریم بانک مرکزی نداشتیم،  مردم منتظر بودند دولت در راستای تعهدات خود این مسئولیت را انجام دهد.


رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان این که آنها می‌خواستند جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور ورشکسته پشت میز مذاکره بیاورند، گفت:  آن ها همه چیز را به این دولت تحمیل کردند و در آن زمان دولت باید تلاش می کرد تا شرایط اقتصادی را متعادل کند و از سوی دیگر مقابل این شش کشور به عنوان یک کشور ورشکسته بنشیند اما امروز با ایستادگی خودش را پیروز میدان کرده است.


وی با اشاره به فرمایش  مقام معظم رهبری در جلسه با هیئت دولت ادامه داد: ایشان کارنامه دوساله دولت را چنین تصویر کردند که این دولت در چنین شرایط اقتصادی که دولت را تحویل گرفت موفق شد ثبات اقتصادی را رقم بزند.


نوبخت  گفت: در آن زمان نوسان قیمت ارز نبض اقتصاد را به لرزه انداخته بود و ارزش پول ما به سبب تحریم موجب شد نرخ ارز به 3 برابر و ارزش پول به یک سوم برابر برسد، مهار نرخ تورم از 40 درصد به زیر  14 درصد کار مهمی بود و البته مقام معظم رهبری به درستی فرمودند این 14 درصد هم قابل قبول نیست یعنی اکنون نیز قیمت‌ها در حال افزایش است و انتظار مردم برای ثبات اقتصادی به حق است.


تک نرخی کردن تورم در دستور کار قرار دارد/  ایجاد 700 هزار فرصت شغلی در سال 93


رییس سازمان مدیرت و برنامه ریزی کشور  با اشاره به اینکه تک نرخی کردن تورم را جزو اهداف خود قرار داده‌ایم، تصریح کرد: این رشد 3 درصد اقتصادی که الان محقق شده نسبت به منفی 6.8 درصد وضعیت بهتری است اما این نیز باید رشد یابد، این 3 درصد مثبت تنها نسبت به رقم منفی قبل، قابل قبول است اما دولت رشد 8 درصد را هدف قرار داده است یعنی رشدی که در زندگی مردم محسوس باشد و آن زمان است که فرصت‌های جدید شغلی ایجاد می‌شود.


وی با بیان این که تنها چیزی که در طول دو سال گذشته ارزان شده است، خدمت بهداشت و درمان بوده است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز خدمت بهداشت و درمان را به عنوان یکی از خدمات مثبت و رو به جلو دولت دانسته اند، همچنین  800 هزار نفر از سال 93 تا فروردین 94 وارد بازار کار شد، با رشد اقتصادی جدید برای 700 هزار نفر شغل ایجاد شد اما برای 100 هزار نفر شغل ایجاد نشد ولی تلاش خود را ادامه می‌دهیم.


نوبخت با بیان این که از تمامی آمار و ارقام ها در پای میز مذاکره استفاده کردیم، تاکید کرد:  خود کشورهایی که تحریم را به ما تحمیل کردند رسما اعلام کردند این تحریم بی اثر است. همچنین آنهایی که رشادت مردم ما را تجربه کردند در عرصه اقتصادی نیز باید دست را بالا می‌بردند و دولت از این اظهار رضایت می‌کند، اما باید بیشتر کار کند؛ ما نیز از تحول اقتصادی در مذاکره استفاده کنیم و تمام دنیا گواهی می‌دهد که قدرت شش کشور به ایران دیکته نشد.


رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور  تصریح کرد:  قطعا  حمایت مردم و هماهنگی قوای نظام و هوشمندی مقام معظم رهبری در این زمینه قابل تقدیر است، مقام معظم رهبری نیز همواره به نرمش قهرمانانه با تاکید به همدلی و همزبانی برای پیروزی تاکید دارند، دو سال اول با فراز و فرود هایی بر ما گذشت، تحولات اقتصادی هر چند ناکافی به نظر می آمد اما درآمدهای نفتی ما به کمتر از یک چهارم کاهش یافته بود، زمانی 120 میلیارد دلار در سال درآمد نفتی داشتیم و دولت با کمتر از 24 میلیارد دلار نفتی کشور را اداره می‌کند.


وی  افزود: دو سال از عمر دولت تمام شده و  با اقدامی هماهنگ، در فضایی جدید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم، در ماه‌های پایانی برنامه پنجم هستیم و باید برای شرایط پس از تحریم برنامه ششم را تدوین کنیم و در این برنامه تصمیم داریم که ابتدا منابع لازم را برای هدفی که در این برنامه است، تامین کنیم. همچنین مهمترین هدف این برنامه رشد 8 درصدی سالانه است که نیاز به منابع دارد، با این رشد اشتغال فراهم می‌شود.


38 هزار استخدامی جدید در نیمه اول امسال داشتیم/ دولت برای رشد 8 درصد اقتصادی آماده است/ کمربند حاشیه ای مشهد شرایط مناسبی ندارد


نوبخت با بیان این که در حال حاضر بخش قابل توجهی از منابع صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود، یادآور شد: امسال 38 هزار استخدامی جدید داشتیم و با همین وضعیت نسبت به تعهدات دولت احترام می گذاریم و قوانین را می پذیریم،  سازمان مدیریت و برنامه ریزی ضمن اینکه بودجه را تا 15 آذرماه  باید تقدیم مجلس کند و ما برای رشد 8 درصد اقتصادی آماده هستیم.


رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان این که سازمان ستادی برای تنظیم قانون برنامه ششم تشکیل داده است، خاطر نشان کرد:  تمام اهداف طرح، تحقق رشد 8 درصد اقتصادی است، ما میان 800 هزار تا 1063 هزار میلیارد منابع نیاز داریم، ما حتی برای طرح‌های عمرانی که سال گذشته بیش از 32 هزار میلیارد تومان اعتبار دادیم، طرح‌های مهم را در اولویت قرار دادیم و امسال به طرح‌های بالای 80 درصد و طرح‌هایی که مکمل سایر طرح‌ها است اولویت داده‌ایم.

وی با بیان این که این برنامه ضمن جامع نگری، مساله محور است، تصریح کرد: ما باید تا سال 99 روی چند مساله کار کنیم؛ مساله نخست آب است که اگر برنامه ریزی ویژه نکنیم، کشور دچار بحران می‌شود. باید با مدیریت، منابع آبی را تجهیز کنیم، محور دوم محیط زیست است، دریاچه بختگان، هامون و ارومیه آرام آرام از دست می رود.


نوبخت با بیان این که  صندوق بازنشستگی، میادین مشترک، آبهای مرزی، صنعت گردشگری و معادن همه نیاز به برنامه و اصول دارند، گفت: ما میان البرز در شمال تا زاگرس در غرب برنامه داریم، به دنبال حاشیه شهرهای بزرگ هستیم زیرا شرایط آن‌ها قابل قبول نیست و به بهداشت، آب و مدرسه، امنیت نیاز دارند و یکی از مصوبات این سفر برنامه وسیع برای کمربند حاشیه شهر مشهد است.


رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورادامه داد:  تا پایان سال باید 23 طرح بزرگ در استان خراسان رضوی افتتاح شود و یکی از دلایل سفر بنده پیگیری همین مساله است؛ دولت در دوسال آینده وظایف بزرگی را پیش روی خود دارد و پرچمی که از ده دولت گذشته بر روی دوش دولت یازدهم قرار گرفته است، باید با همدلی و همزبانی به سر منزل مقصود برسد./864/پ202/ج

ارسال نظرات