۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۲۸۳۷۱۹
کارشناس تربیت کودک مطرح کرد؛

تأثیر مخرب فضای مجازی در تربیت کودک و نقش والدین

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام جنتی بازی‌های رایانه‌ای را سبب تنبلی و کسل شدن کودکان دانست و گفت: فضای مجازی چون غیر واقعی است در روح و روان کودک تأثیر می‌گذارد و سبب توهم و خیال‌پردازی کودکان می‌شود که آثار مخربی در زندگی کودکان در آینده خواهد داشت.
مهدي جنتي

حجت الاسلام مهدی جنتی، کارشناس امور تربیتی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دسترسی آسان به فضای مجازی و استفاده از بازی های رایانه ای ، گفت: به خاطر جذابیت و تنوع بازی های رایانه ای فضای بازی کودکان بسیار زیاد شده است و به دنبال آن بستر انحراف بیشتر شده است.

 

وی با بیان این که بحث کنترل کودکان در فضای مجازی فرقی با کنترلی که در سابق والدین در مورد تلویزیون داشتند ندارد، افزود: تلویزیون هم اگر به صورت کنترل نشده در اختیار کودکان باشد مضر خواهد بود و از طرف دیگر نمی‌شود کودک را زیاد محدود کرد و باید طوری برای کودکان تبیین شود که خود کودک تمایل به فضای مجازی پیدا نکند.

 

حجت الاسلام جنتی بازی‌های رایانه ای را سبب تنبلی و کسل شدن کودکان دانست و افزود: فضای مجازی چون غیر واقعی است در روح و روان کودک تأثیر می‌گذارد و سبب توهم و خیال‌پردازی کودکان می‌شود که آثار مخربی در زندگی کودکان در آینده خواهد داشت.

 

وی با بیان این که ممانعت کلی کودکان هم می‌تواند سبب ایجاد عقده در آنها شود، گفت: نقش والدین در این زمینه باید کنترلی باشد و جهت دهی بکنند تا در کنار بازی کودک بتواند از بخش علمی و آموزشی فضای مجازی هم استفاده بکند و در حقیقت روش صحیح استفاده را به کودکان آموزش بدهند.

 

کارشناس امور تربیتی کودکان رسانه‌های جمعی را در بحث فرهنگ سازی استفاده درست از فضای مجازی بسیار مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: پررنگ‌ترین نقش در تربیت کودکان را والدین دارند و نباید در زمینه تربیت فرزند که وظیفه اصلی والدین است منتظر نهادهای فرهنگی بود و باید با نظارت و کنترل کودک را در مسیر درست قرار دهند.

 

وی بهترین جایگزین برای بازی های مخرب رایانه ای را آشنا کردن کودک با استفاده های مفید از فضای مجازی دانست و افزود: والدین باید با تشویق کودکان به کتاب‌خوانی و بازی‌های واقعی و آشنا کردن فرزندان با مسجد به رشد کودک کمک کنند.

 

حجت الاسلام جنتی با بیان این که فضای مجازی کودکان را از اجتماع دور می‌کند، ابراز داشت: استفاده بیش از دو ساعت در شبانه روز از بازی‌های رایانه ای توصیه نمی‌شود و بهتر است این دو ساعت هم با فاصله باشد و تا ذهن کودک استراحت داشته باشد و خسته نشود./843/ت302/ی

ارسال نظرات