۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۲۸۳۴۱۴

اعتراض چهره‌ها به حذف جهاد علیه طاغوت فرهنگی بعد از برجام آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ انتقادها از حذف عنوان «فجر» در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و تبدیل آن به «جشنواره سینمای ایران» شکل جدی‌تری به خود گرفته است.
جشنواره سينماي فجر

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، انتقادها از حذف عنوان «فجر» در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و تبدیل آن به «جشنواره سینمای ایران» شکل جدی‌تری به خود گرفته است. این تغییر نام برای هنرمندان جا نیفتاده و بسیاری همچنان همان عنوان «فجر» را برای مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران به کار می‌برند. در این بین و در تازه‌ترین واکنش‌ها وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شدت از این اقدام اخیر دولت انتقاد کرده و ابوالقاسم طالبی، کارگردان مطرح و باتجربه سینمای ایران نیز در نامه‌ای تند خطاب به رئیس‌جمهور گفته است: «ان‌شا‌ءالله نمی‌گذارید برگرداندن نام فجر به جشنواره، شعار نامزدهای انتخابات آینده شود.»

 

بسیاری از منتقدانی که خواهان باقی ماندن عنوان «فجر‌» بر دنباله بخش بین‌المللی بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی ایران هستند، خوب می‌دانند که این کلمه، علاوه بر بزرگداشت بازه زمانی که جشنواره در آن برگزار می‌شود یک یادآوری برای حفظ ارزش‌هایی است که باید در مضمون، محتوا و سایر ویژگی‌های فیلم‌های حاضر در این جشنواره رعایت شود. جشنواره فیلم فجر و بخش بین‌الملل آن به عنوان رویدادی که از ابتدا در دل هفته فجر زاده شدند باید جشنواره‌ای استراتژیک با اهداف انقلابی مشخص باشد. در سال‌های گذشته اما ردپای برخی فیلم‌های بعضاً مخالف نظام هم در این جشنواره دیده شده است که وجود عنوان «فجر»‌ بر سردر این جشنواره حساسیت‌ها را نسبت به نفوذ این قبیل آثار بالا برده است. حالا با تصمیم جدید سازمان سینمایی به شکلی نرم این عنوان از بخش بین‌المللی این جشنواره برداشته شد. ابتدا بخش بین‌المللی از بخش ملی جشنواره فیلم فجر جدا و میان زمان برگزاری آنها سه ماه فاصله افتاد تا بخش بین‌الملل در بازه‌ای به غیر از دهه فجر برگزار شود. حالا عنوان «فجر»‌ از روی بخش بین‌الملل برداشته شده است. نامی که حذف یا جا‌به‌جا کردنش می‌تواند برای بسیاری حساسیت‌برانگیز باشد.

 

حذف این نام در روزهای گذشته، جنجال‌ها و حاشیه‌های زیادی را به پا کرده است؛ از ادعای سازمان سینمایی علیه بخش خبری 20:30 مبنی بر کذب بودن اخبار این بخش درباره حذف نام فجر که به مصاحبه حجت‌الله ایوبی با 20:30 در یک‌شنبه شب گذشته منجر شد و حالا انتقاد تیز و مستقیم ابوالقاسم طالبی از دولت و رئیس‌جمهور به خاطر حذف این نام و نیز انتقاد تند سیدمحمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی که می‌تواند برای وزارت کنونی ارشاد سنگین تمام شود.

 

در بخشی از نامه رسمی کارگردان فیلم «‌قلاده‌های طلا» به رئیس‌جمهور آمده است: ا‌مید آن است که مقوله فرهنگ و هنر به آن جهنمی که به بعضی‌ها حوالت دادید، ختم نشود و این امید از آنجا ناشی می‌شود که شما بیان نمودید: توافق یعنی تسلیم قدرت‌های بزرگ در برابر ملت ایران و ادامه دادید: سوم خرداد ادامه خواهد داشت؛ سوم خرداد زندانی تاریخ سال 61 نیست و ادامه خواهد یافت تا همه خرمشهرهای ... فرهنگی همه و همه آزاد شود.»

 

در ادامه این نامه می‌خوانیم: «‌جناب رئیس‌جمهور یکی از خرمشهرهای ما سینماست که حضرت امام روح الله(س) پس از بازگشت به وطن در اولین سخنرانی فرمودند «سینمای ما مرکز فحشاست، ما با سینما مخالف نیستیم، با فحشا مخالفیم.» با این جمله، «خرمشهر سینما» به طور ماهوی روز اول فجر، برای آنها که اهل فحشا نبودند، آزاد شد. حالا با استدلال جنابعالی، فجر سینما هم زندانی بهمن نیست و ادامه خواهد یافت و در هر ماهی از سال، جشنواره‌ مهم بین‌المللی فیلم برگزار شود، به نام مبارک فجر مزین خواهد بود. اما مدیران فرهنگی- هنری نخست برگزاری بخش بین‌المللی فیلم فجر را از جشنواره‌ فجر در بهمن ماه جدا کردند و سریعاً هم دبیر جشنواره در مقابل سؤالاتی که نام فجر با این حساب از جشنواره‌ بین‌المللی فیلم حذف خواهد شد، مصاحبه‌ها و گفت و شنود‌ها انجام داد که خیر! اصلاً چنین نیست، فجر یک آرمان است و آبروی سینما و جشنواره به آن نام است و مطالبی همچون سوم خرداد شما را بیان داشت.»

 

بسیاری از منتقدان اقدام اخیر دولت از این موضوع بیم دارند که مبادا حذف عنوان «فجر»‌ یکی از مصادیق نفوذ فرهنگی بعد از توافق هسته‌ای باشد. طالبی نیز در نامه یادآور شده است که حذف نام فجر یعنی حذف جهاد با طاغوت‌های فرهنگی و هنری و نقد و طعن ماهوی به تفکر اسلام ناب محمدی(ص) آن هم در شرایطی که حاکمان غرب مستکبر تأکید می‌کنند که برجام کمک می‌کند تا ماهیت جمهوری اسلامی عوض شود و استعمارگر پیر به بازگشایی سفارتش مشغول است.

 

وی در ادامه از رییس‌جمهور خواسته تا با تدبیرش نگذارد که برگرداندن نام فجر به جشنواره بین‌المللی فیلم، شعار نامزدهای انتخابات آینده شود. در عین حال یکی دیگر از واکنش‌ها به این تغییر از سوی وزیر سابق ارشاد بوده است؛ حسینی در انتقادی تند حذف نام فجر را بخشی از جهت‌گیری‌های فرهنگی دولت قلمداد کرده و گفته است که حذف نام آن از بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، چراغ سبزی است به غربی‌ها و عناصر معاند که نشان بدهد هر فردی با هر فیلمی که علاقه داشت می‌تواند در آن حضور پیدا کند؛ اقدامی که یادآور شعار سال 88 و طرح جمهوری ایرانی در مقابل جمهوری اسلامی است!/998/102/ع


منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات