۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۲۸۱۹۱۲
نماینده خبرگان رهبری پاسخ داد؛

چه کنیم که مردم از دین خسته و ملول نشوند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی گفت: رسول خدا(ص) در روایات مختلف؛ بحث تعلیم و تربیت را مطرح می‌کنند و می‌فرمایند معلم و مؤدب باشید و در تربیت مردم خشن رفتار نکنید.
حجت الاسلام هاشم هاشم زاده هريسي، عضو خبرگان رهبري

حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه روز جهانی مسجد ترتیب یافت، با اشاره به آیه قرآنی «وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا» اظهار داشت: سخن گفتن عمل و حکم است و به نیکی سخن گفتن روش آن است؛ این عبارت هم اصل حکم را و هم روش حکم را بیان می‌کند.

 


وی با بیان این‌که جذب جوانان به مساجد بایستی با اصول و آموزه های دینی و سفارش ائمه اطهار همخوانی داشته باشد، تصریح کرد: اگر روش زیبا نباشد، برای دین مضر است و فساد می‌آورد؛ حتی اگر یک اثر مثبت داشته باشد، صد ضرر به همراه خواهد داشت.

 


نماینده خبرگان رهبری با اشاره به داستان حضرت موسی(ع) و فرعون گفت: وقتی فرعون طغیان می‌کند، خداوند به حضرت موسی(ع) و حضرت هارون(ع) دستور می‌دهد که به سراغ فرعون بروند و با آرامش و به نرمی با او سخن بگویند، چون در این صورت است که شاید اثر بگذارد.

 


وی با طرح این سؤال که چه کنیم که مردم از دین خسته و ملول نشوند، اظهار کرد: رسول خدا(ص) در روایات مختلف؛ بحث تعلیم و تربیت را مطرح می‌کنند و می‌فرمایند معلم و مؤدب باشید و در تربیت مردم خشن رفتار نکنید. بنابراین این مسأله بیان صریح پیامبر است و «تعند» در تربیت، هدایت و تعلیم ممنوع است و قباحت دارد.

 


حجت الاسلام والمسلمین هریسی افزود: ممکن است فردی سخنی بگوید که معانی مختلفی داشته باشد وظیفه ما این است که حرفش را به صحت حمل کنیم؛ این یک اصل عقلی، شرعی، فقهی و اصولی است؛ مادامی عمل کسی محمل خیری داشته باشد، نباید آن را به محمل فساد حمل کرد؛ در این صورت جامعه به سمت فساد می‌رود.

 


استاد حوزه های علمیه با بیان این‌که از شیوه هاى مشترک و اصول اولیه دعوت مبلغان آسمانى، گفتار نرم و دلنشین با مخاطبان است افزود: خدا به حضرت موسی و هارون می فرماید؛ «إذهبا إلى فرعون إنه طغى * فقولا له قولا لینا لعله یتذکرأو یخشى ...»(طه آیات 43 – 44)  «به سوى فرعون بروید که او به سرکشى برخاسته، و با او سخنى نرم بگویید شاید که پند بپذیرد یا بترسد».

 


نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از سویى دیگر، خداوند در این آیات، یکى از آداب تبلیغ را بیان مى کند که باید نرم و آرام باشد، نه خشن و غلیظ. به ویژه در برابر انسان هاى متکبر که شدت برخورد، بر سرکشى و تکبر و خشونت آنها مى افزاید.

 


وی با بیان این‌که نرمی گفتار عامل جذب، الفت و محبت است، افزود: در آیات قرآن بر نرمی در سخن به‌ویژه در دعوت و امر به معروف و نهی از منکر تاکید شده است، زیرا این امور نیازمند سخنی است که از نظر ظاهری باید نرم باشد تا همانند آب، اندک اندک بر دل‌ها حتی دل‌های سنگی نفوذ کند. یعنی همان‌طوری که باید سخن از نظر محتوا، سدید و برهانی و محکم و استوار باشداز نظر ظاهر نیز باید بگونه‌ای بلیغ و فصیح و نرم و ملایم باشد که در جان مخاطب نفوذ کند و به نرمی جای گیرد.

 


حجت الاسلام والمسلمین هریسی به آبروریزی‌ها، تهمت ها، دروغ ها، بهتان ها و بالاخره تخریب شخصیت ها در شبکه های مجازی اشاره کرد و ضمن تقبیح اینگونه رفتارها  اظهار داشت: این بیماری بطور عجیبی در حال انتشار است و هر چند وقت یک بار افرادی هستند که می‌خواهند تنشی را در جامعه ایجاد کنند و مسائلی که ساخته ذهن آنهاست هم دستاویزی مناسب برایشان شده است.

 


نماینده خبرگان رهبری افزود: این افراد قصدی جز بر هم زدن آرامشی که در جامعه حاکم شده است، ندارند و درصدد منفعت‌طلبی و استفاده از شرایط هستند تا بتوانند از آب گل‌آلود ماهی صید کنند، متاسفانه منادیان خشونت و نفرت در جامعه به این امر آگاه نیستند که راه انتخابی‌شان مقصدی جز خرابات ندارد.

 


وی تصریح کرد: این‌گونه رفتارهای دور از تقوای سیاسی و اخلاق اجتماعی درنهایت منجر به صدماتی به کل جامعه خواهد شد که هیچ فردی نمی‌تواند از آن مصون بماند. ممکن است این افراد باور داشته باشند که گفته‌هایشان در جهت حمایت و تقویت است، اما به بیراهه می‌روند و نتیجه‌ای عکس آنچه در ذهنشان می‌گذرد به دست خواهند آورد./935/ت302/ب4

ارسال نظرات