۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۲۸۱۱۶۳
نماینده خبرگان رهبری:

مهم‌ترین وظیفه حکومت و دولت اسلامی در جامعه اقامه دین و عدالت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که اقامه دین یکی از وظایف حکومت و دولت اسلامی در جامعه است، گفت: از دیگر وظایف دولت اسلامی تلاش برای راحتی، معیشت و امنیت مردم، رضایت بندگان خدا و رعایت حقوق مردم و اقامه عدالت و ایجاد انسجام ملی در جامعه است.
حجت الاسلام والمسلمين هاشم هاشم زاده هريسي، نماينده مردم آذربايجان‌شرقي در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع اهالی منطقه پاسداران تبریز در مسجد صاحب الزمان کلیبر با بیان این‌که مبحث مسجد یکی از مسائل اولیه و مهم مربوط به اسلام است و ما اگر بخواهیم در رابطه با مسجد اقدامات شایسته‌ای را در تمام ابعاد انجام دهیم ابتدا باید اهمیت مسجد را درک کنیم و مسجدشناس باشیم، گفت: اول باید اهمیت مسجد برای مردم و مسؤولان تبیین شود و بعد به سراغ بیان ویژگی‌های مسجد رفت.


وی با بیان این‌که مسجد مقدس‌ترین نقطه روی زمین است و در عظمت مسجد همین بس که خانه خدا بر روی زمین عنوان شده است، ادامه داد: شاید این جمله که ورود به مسجد ورود به خانه خداست، ساده به نظر برسد، اما باید دانست که مسجد کانون ایمان، تقوا و هدایت است و اگر ایمانی در جامعه باشد از مسجد نشأت گرفته است.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی مسجد را جایگاه عبادت و پرستش الهی دانست که زیباترین عمل یعنی عبادت در آن صورت گرفته و محل نزول رحمت و برکت الهی است و ادامه داد: اگر بخواهیم در جامعه انسان‌سازی کنیم تا این انسان‌های ساخته شده و با ایمان و ادب جامعه را بسازند، باید مسجد را مورد توجه قرار دهیم.


وی خشت‌ها و آجرهای جامعه برین و انسانی را ساخته شده در مسجد دانست و با اشاره به ساختن مسجد قبا و مسجد‌النبی(ص) از سوی پیامبر اکرم(ص) و نقش خود پیامبر(ص) در ساخت این مساجد، اظهار کرد: پیامبر مکرم اسلام(ص) حتی به صورت شخصی به حمل سنگ‌های مسجد قبا و مسجد النبی(ص) اقدام می‌کردند و می‌فرمودند که من هم می‌خواهم در ساختن خانه خدا نقش داشته باشم.


این محقق و صاحب‌نظر مسائل دینی در مورد جایگاه مسجد در اسلام تصریح کرد: مسجد از منظر اسلام، یک مسأله ساختمانی و بنایی بر این مبنا که صرفاً یک مکان به عنوان مسجد ساخته ‌شود نیست بلکه مسجد یک مسأله محتوایی است و این ساختمان و بنا، ظرف و قالب محتوا است؛ یعنی مسجد ساختن در حقیقت ظرف ساختن برای محتوایی است که همه چیز از جمله علم، تربیت، انسانیت، آراستگی، معنویت و تقوا را شامل می‌شود و ما باید این محتوا را هدف‌گیری کنیم.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که مسأله مسجدداری به چهار مرحله تقسیم می شود، افزود: مسأله اول تأسیس و تجهیز مساجد است؛ مساجد به عنوان ظرف و قالب هدایت، تربیت و انسان‌سازی است و این ظرف و قالب باید هنرمندانه و ارزشمند ساخته شود؛ مرحله دوم نگهداری مساجد است، مساجد باید پاک و فعال نگهداری و برای انسان‌سازی و تربیت انسان‌ها آماده شود و مرحله سوم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌ها است؛ باید در مساجد سیاستگذاری و برنامه‌ریزی صحیح و متناسب با اهداف مساجد صورت گیرد تا مساجد به صورت دانشگاه‌ها و مراکز تربیتی و هدایتی دربیاید. چهارمین مسأله مربوط به مساجد را مردم و نقش آنها در این حوزه تشکیل داده است که سه مرحله اول تکلیف خواص است و مرحله چهارم تکلیف عموم مردم.


عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که مساجد باید مانند دانشگاه اداره شود و امام جماعت باید قبل از همه در آن حضور داشته باشد و بعد از همه باید از مسجد خارج شود، افزود: باید مسجد‌شناس باشیم و اهداف و جایگاه مساجد را بدانیم و دست‌اندکاران مساجد را با این اهداف انطباق دهیم.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی افزود: مساجد باید مراکز علمی، تربیتی، بهداشتی، مراکز خیریه و مواردی از این دست داشته باشد و مردم احساس نیاز به مسجد داشته باشند، چرا که مسجد خانه خداست و همه کارهای خوب باید از خانه خدا نشأت بگیرد، در هر محله مسجد باید نیاز مردم را تأمین کند و مشکلات مردم را حل کند.


وی با تأکید بر اهمیت وجود سعه‌صدر در مسؤولان مساجد، اظهار کرد: باید به حدی در مسؤولان مساجد سعه‌صدر وجود داشته باشد که همه افراد را به مسجد راه بدهند و زمینه حضور افراد بد و خوب شدن آنها را فراهم کنند. در مساجد باید به عنوان خانه خدا برای همه بندگان خدا حرمت قائل شوند.


عضو مجلس خبرگان رهبری به تبیین روش‌های قرآنی هدایت جامعه اشاره کرد و در مورد روش اقامه دین در جامعه از سوی حکومت و دولت اسلامی، گفت: آیا با روش زور، داد و بیداد، تهدید و پرخاش و خشونت و تازیانه می‌توان دین را در جامعه اقامه کرد یا با روش ملایمت و نصیحت و فرهنگ و تربیت و اخت شدن و رفیق شدن با مردم و حاکمیت در درون دل اکثریت مردم؟


وی تأکید کرد: حکومت و دولت اسلامی باید به‌گونه‌ای عمل کند که مردم دین‌دار شوند و دین را در جامعه نهادینه، مطلوب و محبوب دل‌ها کنند و اسلام را به جهانیان آنطور که هست نشان دهند تا آنها نیز مجدوب احکام و آموزه‌های اسلام شوند.


نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که جنگ و جهاد برای کفاری است که مزاحم مسلمانان می‌شدند، افزود: اما در میان مسلمانان و مؤمنان نمی‌توان چنین برخوردی داشت.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان این‌که اقامه دین یکی از وظایف حکومت و دولت اسلامی در جامعه است، گفت: از دیگر وظایف دولت اسلامی تلاش برای راحتی، معیشت و امنیت مردم، رضایت بندگان خدا و رعایت حقوق مردم و اقامه عدالت و ایجاد انسجام ملی در جامعه است.


وی افزود: اقامه عدالت از مهم‌ترین وظایف حکومت دینی است؛ اگر عدالت در جامعه باشد این بگومگوها ایجاد نمی‌شود و تریبون‌ها آلوده نخواهد شد و همدیگر را خرد نمی‌کنیم و به هم تهمت نمی‌زنیم و همدیگر را هتک نمی‌کنیم.


عضو مجلس خبرگان رهبری به روش‌های قرآنی هدایت مردم به بهشت پرداخت و گفت: روش قرآن برای هدایت انسان‌ها تذکر و هدایت است؛ پیامبران نیز آمدند تا مردم را هدایت کنند.


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه «غاشیه» اظهار کرد: در آیات 21 و 22 این سوره خطاب به پیامبر آمده است «تذکر ده که تو تنها تذکردهنده‏‌اى؛ بر آنان تسلطى ندارى»؛ یعنی پیامبر آمده است تا مردم را هدایت کند و راه‌های بد و خوب را به مردم نشان دهد و نیامده بر مردم مسلط شود و خشونت به خرج دهد.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان این‌که اگر فردی با زور نماز بخواند به بهشت نمی‌رود، برای این‌که رفتارش اخلاصی و ایمانی نیست، گفت: ایمان باید به وجود بیاید و این امر با محبت و تربیت و دلسوزی و نوازش صورت می‌گیرد.


وی با بیان اینکه قرآن علاوه بر بیان احکام، روش‌ها را نیز مطرح کرده است، گفت: ما از روش‌ها غفلت کرده‌ایم و فقط می‌خواهیم حرف خود را با منطق خود اعمال کنیم؛ حرف حق و حرف دینی و اسلامی زدن کافی نیست، بلکه باید حرف حق را در لباس زیبا و با زبان نرم و زیبا و جذاب ارائه کرد.


عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مسأله جذب کردن و اصلاح کردن راه دارد و با زور نمی‌شود؛ البته بعضی مواقع زور و مجازات لازم است و باید باشد چرا که عقلی و منطقی و شرعی است؛ اما مجازات و زور در حداقل ضرورت و اصلی ثانوی است؛ اصل اولیه محبت و حرمت و دلسوزی و برادری و با هم بودن است؛ ما اصول را جابجا کردیم و اول را به آخر برده‌ایم و آخر را به اول آورده‌ایم.
/935/پ201/ح

ارسال نظرات