۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۲۷۹۷۲۰
عضو مجلس خبرگان رهبری:

الگوپذیری از مکتب جعفری برای صدور اسلام ضروری است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی الگوپذیری از امام جعفر صادق(ع) را برای صدور اسلام به دنیا ضروری برشمرد و گفت: امروزه باید برای نشر و تبلیغ اسلام از شیوه‌ های امام جعفر صادق(ع) کمک بگیریم، به گونه‌ای که در نحوه رفتار با جهان روش نشر اسلام و نشر تشیع که همان شیوه امام صادق(ع) است احیاء شود.
امام صادق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسم عزاداری شهادت امام جعفرصادق(ع) در مسجد حاج غلامعلی خیابان ابوذر تبریز با اشاره به این که اسلامی که امام صادق(ع) به دنیا ارائه می‌کند عاری از هرگونه خشونت است، اظهار داشت: امام صادق(ع) به شاگردانش اینچنین یاد می‌داد، اگر دین را به مردم به طور خالص و ناب ارائه دهد، همه می‌پذیرند و اگر نپذیرند بر دلشان می‌نشیند.


این عضو مجلس خبرگان رهبری الگوپذیری از امام جعفر صادق(ع) را برای صدور اسلام به دنیا ضروری برشمرد و افزود: امروزه باید برای نشر و تبلیغ اسلام از شیوه‌ های امام جعفر صادق(ع) کمک بگیریم، به گونه‌ای که در نحوه رفتار با جهان روش نشر اسلام و نشر تشیع که همان شیوه امام صادق(ع) است احیاء شود.


وی افزود: اگر در سال های گذشته که ما فرصت را در اختیار داشتیم و تریبون در دست ما بود شیوه امام جعفر صادق(ع) را به کار گرفته بودیم، امروز اسلام در دنیا تلألو پیدا کرده بود و ما ابرقدرت جهان بودیم، پس بیایم شیوه و سیره امام جعفر صادق(ع) را برای نشر و گسترش اسلام به کار بگیریم.


وی خاطرنشان کرد: همه ائمه به دنبال فرصتی بودند که مقام علوی را که خداوند به آنها داده است، با بیان حقایق اسلام، القاء علوم و اخلاق و معنویت و حسن‌رفتار با مردم را در جهان منتشر کنند و نشر این عقاید ناب شیعی هدف نهایی ائمه بوده اما فرصت برای امامان شیعه فراهم نمی‌شد و ایشان به صورت آزاد کار نشر دین را انجام می‌دادند.


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که امام ششم شیعیان نسبت به دیگر ائمه فرصتی مغتنم برای نشر معارف اهل بیت(ع) و تفسیر مفاهیم عالی قرآنی یافت، افزود: اواخر دوران امامت امام محمدباقر(ع) و اوایل امامت امام صادق(ع) مصادف بود با جنگ بین بنی‌امیه و بنی‌عباس، در این زمان فرصت مناسبی برای ائمه برای نشر دین فراهم شد.


وی با بیان این‌که باید شیوه و سیره امام جعفر‌صادق(ع) را الگو قرار دهیم، گفت: امروز برای این‌که فرهنگ شیعی را به دنیا ارائه و صادر کنیم باید شیوه امام جعفر‌صادق(ع) را الگو و روش کار خود قرار دهیم، آن امام همام با کار فرهنگی و اخلاقی که شروع کرد، توانست شاگردان زیادی از نقاط مختلف دنیا جمع کند و به بسط اسلام و گسترش رشته‌های مختلف علمی، دینی، ‌اخلاقی، قرآنی و عرفانی بپردازند.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان این‌که امام صادق(ع) با حسن عمل و اخلاق، زیبایی های اسلام و اندیشه شیعی را در دل مخالفان خود منتقل می‌کرد، گفت: امام صادق(ع) به پیروان خود می‌فرمودند؛ به شیعیان من بگویید طوری با مخالفین برخورد کنند با حسن نیت، عمل، خدمت، کردار و زیباترین حرف مکتب شیعه و تفکر شیعی را به آنها نشان دهند و در دل آنها نفوذ کنند تا از این طریق جذب شیعه شوند و از دشمنی آنها با شیعیان کاسته شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که اسلامی که امام صادق(ع) به دنیا ارائه می‌کند، عاری از هرگونه خشونت است، افزود: امام صادق(ع) به شاگردانش این چنین یاد می‌داد اگر دین را به مردم به صورت خالص و ناب ارائه دهد، همه می‌پذیرند و اگر نپذیرند بر دلشان می‌نشیند.


وی الگوپذیری از امام جعفر صادق(ع) را برای صدور اسلام به دنیا ضروری برشمرد و افزود: امروزه باید برای نشر و تبلیغ اسلام از شیوه‌های امام جعفر صادق(ع) کمک بگیریم به گونه‌ای که در نحوه رفتار با جهان روش نشر اسلام و نشر تشیع که همان شیوه امام صادق است احیاء شود.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان این‌که با دروغ، تهمت و پمپاژ نفرت و خشونت نمی توان در گسترش اسلام و مکتب جعفری توفیق پیدا کرد، افزود: افراطی‌گری و تندروی می‌تواند یک ملت را نابود کند.

 

وی با اشاره به نقش مردم در مبارزه با افراطی‌گری، گفت: مبارزه با مسائلی چون تندروی و اقداماتی مانند پخش کردن شبنامه علیه افراد و یا پمپاژ نفرت و فضای بی‌اعتمادی در جامعه نوعی امر به معروف و نهی از منکر است.


حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان این‌که اقدامات افراطی با هر انگیزه و پوششی خلاف منافع ملی و مصلحت ملی است و ضرر این‌گونه اقدامات بیشتر از منافعش است، افزود: متأسفانه در حال حاضر یکی از بلایای بشریت به ویژه در جهان اسلام تندروی و افراطی‌گری است و متأسفانه در منطقه ما این تندروی و افراطی‌گری‌ها به نام اسلام و قرآن انجام می‌شود، در حالی که این دو کوچک‌ترین تناسبی با یکدیگر ندارند.


وی در ادامه با اشاره به برخی از نمادهای افراطی‌گری در کشور، گفت: توزیع شبنامه علیه افراد، از بین بردن وحدت بین مردم، آبروی کسی را بردن، شعار علیه کسی دادن و پمپاژ کردن فضای نفرت و بی‌اعتمادی در جامعه از نمادهای افراطی‌گری است.


این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این‌گونه اقدامات ضداخلاقی است که متأسفانه در کشور ما وجود دارد، گفت:‌ من معتقدم که 80 درصد مشکلاتی که در کشور داریم ناشی از اینگونه تندروی‌ها است.


این استاد دانشگاه با بیان این‌که همه مسؤولان و کسانی که دلشان برای نظام می‌سوزد و به مسائل اخلاقی پایبند هستند و کسانی که ادعای اصولگرایی دارند باید توجه داشته باشند که از اصول اسلام، اعتدال است و تندروی ضد اعتدال است، ادامه داد: اصولگرایان که مدعی پایبندی به اصول هستند در راستای مبارزه با تندروی باید فریاد و نهیب‌شان از دیگران بلندتر باشد؛ چرا که اصولگرایی با تندروی منافات دارد.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام اشاره کرد و گفت: مبارزه با تندروی یک نوع امر به معروف است و امر به معروف و نهی از منکر نباید معطوف به کسانی باشد که دیوارشان از بقیه کوتاه‌تر است، بزرگترین امر به معروف‌ها و نهی از منکرها باید در برابر کسانی باشد که فریادی بلندتر از دیگران دارند.


وی با اعتقاد بر این‌که افراطی‌گری و تندروی از گناهان خطرناک اجتماعی است و می‌تواند یک ملت را نابود کند، تصریح کرد: محور پیروزی و اقتدار یک ملت، انسجام ملی و وحدت است، ولی وحدت و تندروی با یکدیگر جمع نمی‌شوند.


این استاد حوزه و دانشگاه برخی از رفتارهای جناح‌های موجود سیاسی در کشور را یکی از عوامل ایجاد تندروی در کشور عنوان کرد و گفت: متأسفانه جناح‌های سیاسی برای رقابت با یکدیگر و کسب قدرت بعضا دست به اقداماتی می‌زنند که خلاف اخلاق است و متأسفانه این تندروی‌ها به نام اسلام و انقلاب صورت می‌گیرد./935/پ201/ح

ارسال نظرات