۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۲۷۹۵۵۹
نماینده خبرگان رهبری:

حق الناس بر حق الله ارجحیت دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی گقت: حق الناس بر حق الله ارجحیت دارد و اگر کسی حق الناس بر گردنش باشد با توبه از بین نمی رود.
هاشم زاده هريسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در مجمع عمومی انجمن اسلامی معلمان در تبریز اظهار داشت: همه باید تنها به صلاح و مصلحت نظام و کشور حساسیت نشان دهیم و جایی که احساس شود افراط و اتهامی مطرح است موضع گیری کرده و اظهار نظر کنیم.


وی با تأکید بر این‌که باید به تمامی جناح هایی که زیر بیرق جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند احترام قائل شویم، تاکید کرد: بنده برای تمامی اندیشه ها احترام قائلم و خصومت و یا اخوتی با جناح خاصی ندارم و همواره سعی کرده ام که صحبت هایم ناصحانه و خیرخواهانه باشد حالا ممکن است جناحی از این صحبت ها خوشش بیاید و جناحی خوشش نیاید.


نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که نباید مطلق گرا بود، تصریح کرد: ممکن است در اندیشه و گفته هایمان اشتباهاتی نیز داشته باشد، اما در حالت کلی و در هر امری رعایت اعتدال لازم است.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی تأکید کرد: جامعه اسلامی ما به صورت زنجیره ای طلایی است که اگر قدرش را ندانیم زنگ می زند و جلا و زیبایی آن از بین می رود.


وی با بیان این‌که دشمن کارهای اشتباه و خطای ما را با نام اسلام در جهان عنوان می کند، گفت: در جامعه اسلامی باید حرمت ها حفظ شود و به حقوق مردم تجاوز نشود، چرا که خداوند فرموده که حق الناس بر حق الله ارجحیت دارد و اگر کسی حق الناس بر گردنش باشد با توبه از بین نمی رود.


نماینده خبرگان رهبری تاکید کرد: حتی در روایات نیز آمده است که اگر امام امت بین عفو و عقوبت بخواهد یکی را انتخاب کند عفو خیلی بهتر است، حتی اگر عواقبی را نیز به همراه داشته باشد چرا که در این صورت راهی را انتخاب کرده است که هیچ حق الناسی در آن ضایع نمی شود حتی اگر برای خودش هزینه داشته باشد.


وی دو مسأله رعایت حق الناس و احترام به کرامت انسانی را از ملزومات کشور اسلامی دانست و افزود: حق الناس بر حق الله ارجحیت دارد و این مهم را می توان در حکم مربوط به قتل عمد نیز به خوبی دید که دستور اسلام این است که اگر ولی دم رضایت دهد می توان از اجرای دستور الهی یعنی قصاص که حق الله است صرف نظر کرد.


 حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع خطرناک منطقه و جنایات روزافزون گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه گفت: امروز شیعیان در خطر هستند و در چنین فضایی باید با اتحاد و اعتماد به یکدیگر در برابر داعش بایستیم./935/پ202/ب4

ارسال نظرات