۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۲۷۹۱۷۸

طرح ساماندهی خبرنگاران آذربایجان‌شرقی در کدامین پوشه بایگانی شده است؟

خبرگزاری رسا ـ بسیار جای تعجب است که چرا طرح ساماندهی خبرنگاران آذربایجان‌شرقی به دلایل نامعلوم و گاه غیرمنطقی کان لم یکن تلقی شد، طرحی که می رفت تا الگویی برای دیگر استان‌های کشور نیز تبدیل شود.
بايگاني، پرونده؛ ساماندهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سال‌ها پیش بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت وقت اقدام به راه‌اندازی سایت سمان با هدف شناسایی و ساماندهی خبرنگاران سراسر کشور کرد، طرحی که فی نفسه اقدامی ارزشمند بود اما ساز و کارهای لازم جهت اجرای اصولی و صحیح آن پیش بینی نشده بود.

 


همین سایت گاه افرادی را به عنوان خبرنگار شناسایی کرد که نام و نشان آن‌ها برای فعالان این عرصه نا مأنوس بود و گاه افرادی را خبرنگار نشناخت که حضورشان در محافل خبری و قلم‌شان در صفحات نشریات جلوه‌گری می کرد. همین مسأله موجب شد این سایت چندان از سوی فعالان حرفه‌ای جامعه خبری مورد استقبال قرار نگیرد، اما در عین حال عده‌ای فرصت را غنیمت شمرده و به همراه خانواده در این سامانه نام‌نویسی کردند!

 


بعدها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در اقدامی ارزشمند و خلاقانه به کمک دیگر تشکل‌های صنفی از جمله خانه مطبوعات استان، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و انجمن مدیران مسؤول مطبوعات اقدام به اجرای طرح ساماندهی خبرنگاران استان کرد که اتفاقا این بار، طرح مورد اقبال عموم فعالان عرصه قرار گرفت.

 


کارت‌های شناسایی ویژه‌ای نیز از سوی اداره مطبوعات و تبلیغات فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی برای خبرنگاران ساماندهی شده صادر شد، اما بسیار جای تعجب است که چرا این طرح نیز به دلایل نامعلوم و گاه غیرمنطقی کان لم یکن تلقی شد، طرحی که می رفت تا الگویی برای دیگر استان‌های کشور نیز تبدیل شود.

 


متأسفانه طی سال‌های اخیر جامعه خبری و رسانه‌ای استان با معضلی به نام «خبرنگارنماهای فصلی» روبه رو هستند، معضلی که دامن بسیاری از استان‌های کشورمان را نیز گرفته است، حقیقت امر آنست که آیا مفهوم کثرت رسانه‌های خبری، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و حتی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی همان آزادی بیان است؟

 


سؤال دیگر آن است که فعالیت عده‌ای به ظاهر خبرنگار که گاهی حتی با ابتدایی‌ترین اصولی خبرنگاری نیز آشنا نیستند، آیا حیثیت و شأن جامعه خبری استان را لکه‌دار نمی کند؟ چرا طرح ساماندهی خبرنگاران که ماه‌ها به طول انجامید و صدها ساعت برای طراحی و اجرای آن وقت و هزینه صرف شد، کنار گذاشته می شود؟

 


حال این سؤال مطرح می شود که چرا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به عنوان متولی مطبوعات و رسانه‌های استان و همچنین استانداری به عنوان عالی‌ترین مرجع سیاسی استان چاره‌ای به این معضل جامعه خبری ندارند؟ مگر می شود در این شهر فردی یک شبه خود را خبرنگار بنامد و فردایش با آبروی فعالان حقیقی این عرصه بازی کند؟

 


آیا استانداری آذربایجان شرقی و یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لیست خبرنگاران فعال و شناسایی شده استان را ندارند که بتوانند با این معضل برخورد جدی داشته باشند؟ مگر نهادهای دولتی و غیردولتی نمی توانند لیست خبرنگاران نشریات، مطبوعات و خبرگزاری‌ها را از مراجع ذیربط استعلام کنند، پس چرا هر روز شاهد چهره‌های جدید در محافل خبری هستیم./935/پ202/ب4

ارسال نظرات