۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۲۷۸۵۷۸
با حضور آیت الله شبستری؛

همایش بین المللی نهضت مشروطه در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش بین المللی از نهضت مشروطه تا قیام 29 بهمن مردم تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی با حضور با حضور آیت الله شبستری، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان نشرقی پیش از ظهر امروز در تبریز برگزار شد.
همايش مشروطه همایش بین المللی نهضت مشروطه در تبریز برگزار شد همایش بین المللی نهضت مشروطه در تبریز برگزار شد همايش مشروطه همايش مشروطه همايش مشروطه همایش بین المللی نهضت مشروطه در تبریز برگزار شد همایش بین المللی نهضت مشروطه در تبریز برگزار شد نهضت مشروطه

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همایش بین المللی از نهضت مشروطه تا قیام 29 بهمن مردم تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز با حضور دکتر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، برگزار شد.

 

این همایش با حضور آیت الله شبستری نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، جانشین فرمانده سپاه عاشورا، شهردار تبریز و برخی دیگر از مسؤولان استانی تبریز برگزار شد.

 

در این همایش سرهنگ قادری، جانشین فرمانده سپاه عاشورا گفت: نهضت مشروطیت با رهبری روحانیت و علمای بزرگ و هم فکری اقشار فرهیخته مردم کلید خود و در تقابل با استبداد خواهان، با انگیزه برقراری عدالت و شریعت اسلامی تحقق یافت.

 

وی با اشاره به لزوم عبرت از تاریخ و توجه به زوایای مختلف این تاریخ بزرگ، ابراز داشت: توجه به تاریخ و بررسی ابعاد مختلف آن عبرت هایی را به ارمغان می آورد که مانع از تکرار گذشته‌ای ناموفق خواهد بود.

 

جانشین فرمانده سپاه عاشورا اذعان داشت: بررسی تاریخ مشروطه، ابعاد آن و اتفافات بعد از آن که چگونه حرکت تاریخ در این برهه تاریخ بعد از دو سال منجر به استبداد صغیر و تعطیلی مجلس و حاکمیت استبداد می شود.

 

وی ادامه داد: بعد از رفع استبداد صغیر، شاهد انحراف در این مسیر و اعدام رهبران بزرگ مشروطه چون شیخ فضل الله نوری، هستیم و توجه به این مسأله سبب خواهد شد تا شاهد تکرار چنین تاریخی نباشیم.

 

قادری تصریح کرد: یقینا بررسی و تحقیق در این تاریخ عظیم با بررسی علمی و ارائه راه کار های عملیاتی، انقلاب اسلامی ایران را از آسیب ها مصون خواهد داشت.

 

وی 29 بهمن تبریز را اوج حضور مردم آذربایجان در تداوم مبارزه با استبداد صغیر و احیای مجدد مشروطیت خواند و ادامه داد: وجه مشترک این قیام ها، رهبری روحانیت بود.

 

جانشین فرمانده سپاه عاشورا چله نگه داشتن مردم تبریز برای مردم قم را مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: مردم ایران به ویژه مردم آذربایجان، با حضور و بصیرت این مسیر نورانی را ادامه دادند و مصداق استقامت در مسر حقانیت شدند.

 

وی اظهار داشت: بزرگ‌ترین چالش ایران بعد از انقلاب اسلامی ایران، تجاوز رژیم بعث عراق با حمایت آمریکا به این سرزمین بود که بار دیگر شاهد حضور مردم آذربایجان در این برهه از تاریخ بودیم، گواه آن سپاه عاشوراء، شهدا و فرمانده هان آن چون، شهید باکری است.

 

گفتنی است، نمایشگاه عکس مشروطه با محوریت شخصیت های بزرگ مشروطه و بناهای تاریخی مشروطه جهت معرفی و شناساندن و مروری مصور بر تاریخ مشروطیت برگزار شد.

 
این نمایشگاه که در حاشیه کنفرانس بین المللی از نهضت مشروطه تا قیام 29 بهمن تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی، در دانشگاه هنر تبریز برگزار شد، تصاویری گویا از علمای مشروطه آذربایجان، مشروطه خواهان آذربایجان و بناهای تاریخی این گذشته پر را به نمایش گذاشته بود.

 

مدرسه رشدیه، خانه میرزا کریم، شیخ محمد خیابانی، شیخ فضل الله نوری و باقرخوان ستار خوان و تصاویری از حضور اجانب روسی در آذربایجان نمایشی از این تاریخ بزرگ آذربایجان و ایران بود./854/پ202/ح

ارسال نظرات