۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۲۷۷۲۳۴
آیت الله فقیهی:

توافق هسته ای نفوذ ایران در منطقه را افزایش می دهد/ گزینه نظامی آمریکا مصرف داخلی دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که با توافق هسته ای نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه افزایش پیدا می کند، تصریح کرد که ایران پس از توافق بهتر می تواند به سوریه، لبنان و یمن کمک کند.
آيت الله محسن فقيهي آيت الله فقيهي

آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره توافق ایران و 1+5 گفت: مسأله توافق هسته ای اجمالا موفقیتی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود که ابر قدرت ها در برابر ایران قانع شدند تا جمهوری اسلامی را به عنوان ایران هسته ای بشناسند.

 

مجلس شورای اسلامی به دقت متن برجام را مورد بررسی قرار دهد
وی افزود: پذیرفتن ایران هسته ای موفقیت بزرگی برای اسلام و ایران بود، جزئیاتی که در توافق ذکر شده مسأله ای است که متخصصان فن باید جوابگو باشند که آیا این توافق مجموعا به نفع ایران بوده یا بر خلاف آن است؛ مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی باید متن برجام را به خوبی مورد بررسی قرار دهند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند تیم مذاکره کننده هسته ای افراد صالحی هستند، اظهار داشت: تیم هسته ای تا حد توان خود سعی کردند که خطوط قرمز را رعایت کنند، اگر احیانا در جایی رعایت نشده به این دلیل است که آن ها تحت فشار شدید بودند و نتوانستند.


وی ادامه داد: در مجموع ممکن است در برخی موارد وضعیت آنچنان که باید و شاید به نفع ایران نباشد اما به صورت کلی و بر اساس آنچه از افراد خبره شنیدیم این توافقنامه به نفع جمهوری اسلامی ایران است، رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که روند بررسی قانونی از سوی مجلس و شورای عالی امنیت به وسیله افراد متخصص طی شود؛ به نظر می رسد که در مجموع این توافق هسته ای به نفع ایران است.

 

با توافق هسته ای نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه افزایش پیدا می کند
آیت الله فقیهی با بیان این که با توافق هسته ای می توان با کشورها روابط نزدیک تری داشت، ابراز داشت: با توافق هسته ای غیر از به رسمیت شناختن ایران هسته ای، نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه افزایش پیدا می کند؛ پس از توافق بهتر می توان به سوریه، لبنان و یمن کمک کرد و در آن زمان سخن ایران خریدار بیشتری خواهد داشت.


وی عنوان کرد: تا کنون برخی کشورها به سخنان و دلایل منطقی ایران توجهی نمی کردند اما در حال حاضر به سخنان ایران بیشتر توجه می کنند، پس از توافق می توان سیاست های ایران در دفاع از مظلومان جهان را تا حدودی به وسیله دیپلماسی به کشورهای جهان فهماند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نگرانی های موجود درباره بندهایی از قطع نامه مبنی بر بازگشت پذیر بودن تحریم ها و رخنه امنیتی از سوی دشمن خاطرنشان کرد: مسأله بازگشت تحریم ها چیز مهمی نیست، آمریکا دنبال این مسأله هستند که ایران محدودیت در سلاح هسته ای داشته باشد و به این دلیل که به دنبال چنین مسأله ای هستند هیچگاه دوست ندارند تا وضعیت به سابق برگردد و احتمال بدهند که ایران به دنبال سلاح هسته ای است؛ البته این سخن آمریکا مبنی بر دنبال سلاح هسته ای بودن ایران نادرست است.

 

فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن ساخت سلاح و بمب هسته ای بهترین دلیل برای انجام ندادن ایران است
وی اضافه کرد: از آنجایی که آمریکا به تصور خود ایران را در زمان نبود تحریم ها از سلاح هسته ای دور می کند پس تحریم ها را بازنمی گرداند، آمریکا برای رسیدن به اهداف خود تحریم ها را باز نمی گرداند؛ آمریکایی ها تحریم را قرار دادند تا نوعی تهدید برای جویندگان سلاح هسته ای باشد.


آیت الله فقیهی با بیان این که آمریکا هیچگاه علیه ایران از گزینه نظامی استفاده نمی کند، گفت: مطرح کردن گزینه نظامی مصرف داخلی برای آمریکایی ها دارد؛ فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن ساخت سلاح و بمب هسته ای بهترین دلیل برای انجام ندادن ایران است.


وی افزود: آمریکا بسیار تلاش کرده تا ایران محدود شود از همین رو دلیلی ندارد تا با بازگشت تحریم ها وضعیت را به حالت سابق برگرداند؛ درباره رخنه های امنیتی نیز باید گفت آقای دکتر صالحی با آژانس هماهنگی هایی انجام داده و این مسأله را حل کرده است.

 

آمریکا برای ساکت کردن معترضان داخلی خود همانند کنگره از مسائلی مانند گزینه نظامی استفاده می کند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آمریکایی ها برای ساکت کردن معترضان داخلی خود همانند کنگره از مسائلی مانند گزینه نظامی استفاده می کند، اظهار داشت: مطرح کردن گزینه نظامی برای آمریکایی ها است نه برای ایران چون طرف مقابل می داند که چنین تهدیداتی بر ایران تأثیری ندارد.


وی ادامه داد: آمریکا برای آرام کردن نیروهای خود از بازگشت تحریم ها، گزینه نظامی و دسترسی به مراکز نظامی ایران دم می زند، زمانی که کشورهای گوناگون از جمله طرف های مقابل ایران برای تبادل اقتصادی با این کشور صف کشیده اند دیگر تحریم معنا پیدا نمی کند.


آیت الله فقیهی با بیان این که آنچه آمریکا بر روی آن مانور می دهد مصرف داخلی دارد، ابراز داشت: این گونه مسائل از نظر توافق مشکلی ایجاد نکرده و ضربه ای نمی زند، از همین رو مسأله مهمی نیست که به آن مشغول شویم./1323/ت302/ج

ارسال نظرات