۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۲۷۶۷۵۲
مدیر مرکز تخصصی علامه امینی:

جنایات داعش و تکفیری‌ها نتیجه تفکر وهابیت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام هم‌زبان، ضمن تشریح تاریخچه شکل گیری وهابیت، گفت: امروز نیز داعش نتیجه و زاییده همین تفکر وهابی و سلفی‌گری است که در منطقه شکل گرفته و عامل بسیاری از جنایات شده‌اند و قبور و اماکن مذهبی تعرض می‌کنند.
حجت الاسلام همزبان، مدير مرکز تخصصي علامه اميني(ره)
حجت الاسلام رحیم هم‌زبان، مدیر مرکز تخصصی علامه امینی(ره) تبریز، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، گفت: فرقه وهابیت بر اساس تفکر ابن تیمیه از علمای حنفی مذهب قرن هفتم شکل گرفته است.
 
وی افزود: ابن تیمیه، شاگردان و پیروان خود را موحد و یکتا پرست می دانست و به وسیله پندارها و خیال بافی هایی که به آن پایبند و معتقدند با تمام مسلمانان به مخالفت ورزیده اند و مدعی هستند که از ساحت قدس توحید حمایت کرده و نگذاشته اند آلودگی های شرک بر آن راه یابد و تنها آنها هستند که موحد و یکتا پرستند.
 
این استاد دانشگاه، ادامه داد: ابن تیمیه دیگر مسلمانان و فرقه های اسلامی را کافر و مشرک می دانست اما در حقیقت ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب و تابعان این دو با توحید به شدت مبارزه کرده و به مرزهای آن تجاوز کردند.
 
وی ریشه‌های وهابیت و سلفی گری را مشترک دانست و ابراز داشت: امروز سلفی گری و فرقه های هم فکر با وهابیت در هندوستان با نام دیوبندی، در مصر شاخه ای از اخوان المسلمین و در افغانستان، طالبان را شکل داده است.
 
مدیر مرکز تخصصی علامه امینی(ره)، تصریح کرد: وهابیت جنبشی مذهبی است که محمدبن عبدالوهاب در قرن دوازدهم در نجد عربستان بر اساس تفکرات ابن تیمیه بنیان گذاشت و از سال 1744 مورد پذیرش خاندان سعودی قرار گرفت، در عربستان وهابیت که از شاخه های سلفی گری محسوب می شود آل سعود جریان حکومتی و وهابیت جریان اعتقادی شبه جزیره را بر عهده دارند.
 
وی با بیان این‌که آیین وهابیت بر اساس افکار و آراء ابن تیمیه پی ریزی شد، خاطرنشان کرد: شناخت عقاید وهابیان در گرو شناخت ابن تیمیه و آراء و عقاید او است، البته محمد بن عبدالوهاب مؤسس وهابیت بخشی از عقائد او را گرفت، و قسمت‌های دیگر را رها کرد و به آن اهمیت نداد.
 
حجت الاسلام هم‌زبان با اشاره به انحرافات فکری ابن تیمیه، گفت: ریشه افکار ابن تیمیه در نوع تفسیر توحید و شرک است، بر همین اساس دیگر فرقه ها را مشرک می دانند و در بحث قبور احترام به آن ها را جایز نمی دانند؛ نتیجه همین تفکر باعث شد تا به قبور ائمه اطهار(ع) جسارت کرده و آنها را تخریب کنند و در آغاز کار خود هزاران نفر از شیعیان و اهل سنت را به خاک و خون کشیدند.
 
وی تأکید کرد: امروز نیز داعش نتیجه و زاییده همین تفکر وهابی و سلفی گری است که در منطقه شکل گرفته و عامل بسیاری از جنایات شده اند و قبور و اماکن مذهبی تعرض می کنند./854/ت302/ف
ارسال نظرات