۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۲۷۶۱۲۶

اخبار کوتاه خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مشارکت 1.2 میلیارد ریالی مردم خراسان شمالی به طرح همیان مولا، تأکید بر دوری تئاتر مذهبی از دام کلیشه و تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره مطبوعات خراسان شمالی، از عناوین خبرهای فرهنگی و هنری این استان هستند.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، عباس اهرابی اصیلی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی گفت: با اجرای طرح «همیان مولا» در ماه رمضان بیش از 1.2 میلیارد ریال کمک مردمی در این استان برای نیازمندان جمع آوری شد.

 

وی با اشاره به اجرای طرح همیان مولا در خراسان شمالی همزمان با ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در راستای رفع نیاز محرومان و مددجویان تحت پوشش خود، اقدام به اجرای طرح همیان مولا طی ماه مبارک رمضان کرد.

 

اهرابی اصیلی ادامه داد: در این طرح با توزیع کیسه هایی در ایام ماه شعبان و رمضان، از مردم خیر و نوعدوست استان کمک هایی در قالب کالاهای اساسی، پوشاک و غیره به منظور کمک به نیازمندان جمع آوری می شود.

 

وی با بیان این که هدف از اجری این طرح ترویج سیره علوی در سطح جامعه است، اضافه کرد: مردم خیر و نوع دوست خراسان شمالی در سال های اخیر استقبال خوبی از این طرح کرده اند.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به این که در قالب این طرح 100 هزار کیسه برای جمع آوری کمک های مردمی برای نیازمندان طی ماه مبارک رمضان توزیع شد، افزود: در مرحله اول اجرای این طرح در مجموع یک میلیارد و 240 میلیون ریال برای نیازمندان جمع آوری شد.

 

به گفته وی از این میزان 540 میلیون ریال در قالب کمک های نقدی و 700 میلیون ریال نیز به صورت غیرنقدی کمک شده است.

 

اهرابی اصیلی اظهار کرد: البته مراحل دیگر اجرای طرح همیان مولا در خراسان شمالی در دست اجرا بوده و پیش بینی می شود تا پایان اجرای این طرح امسال در مجموع 9 میلیارد ریال کمک جمع آوری شد.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی یادآور شد: سال گذشته در قالب اجرای طرح همیان مولا در مجموع پنج میلیارد و 600 میلیون ریال کمک در استان برای نیازمندان اهدا شد.

 

900 میلیون ریال اعتبار مساجد خراسان شمالی برای اوقات فراغت

دبیر هیأت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی گفت: 915 میلیون ریال اعتبار برگزاری برنامه های اوقات فراغت به کانون های مساجد این استان اختصاص یافته است.

 

حسین ثابت قدم وحید اظهار کرد: این مبلغ به عنوان مرحله نخست سرانه حمایتی اوقات فراغت کانون ها از محل اعتبارات ملی ستاد عالی کانون های مساجد کشور منظور شده است.

 

وی افزود: هم اکنون 325 کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان وجود دارد که از این تعداد 111 کانون در بجنورد، 43 کانون در اسفراین، 35 کانون در مانه و سملقان، 32 کانون در شیروان، 23 کانون در فاروج، 27 کانون در جاجرم، 18 کانون در گرمه و 16 کانون نیز در شهرستان راز و جرگلان فعالیت دارند.

 

وی گفت: فعالیت های اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان در قالب طرح آسمانی ها در حال اجرا است.

 

به گفته وی، اولویت فعالیت برنامه های اوقات فراغت در تابستان بر محوریت قرآن و عترت و جذب جوانان و نوجوانان با اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه و خانواده است.

 

تئاتر مذهبی نباید به دام کلیشه بیفتد

رحمت امینی، مدیرمرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تأکید بر این که تولید و حمایت از تئاتر مهم است، نه برگزاری یک دوره جشنواره، تصریح کرد: در بحث تئاتر مذهبی باید تلاش شود که به دام کلیشه گرایی نیفتیم.

 

وی گفت: در بحث تئاتر مذهبی باید تلاش شود که به دام کلیشه گرایی نیفتیم و با توجه به اینکه کلیشه ها از متن شروع می شود، مهم ترین مرحله در تئاتر، نمایش نامه ای است که نوشته می شود و ایده ای است که باید به اجرا درآید.

 

امینی با انتقاد از اینکه در عرصه تئاتر، کمترین اهتمام به نمایشنامه نویسی وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه در تئاتر همه دچار ضرر هستند و به حق خودشان نمی رسند، اما از دست اندرکاران تهیه و تولید چنین جشنواره ای انتظاراست که تولید متن و حمایت از مولفان به ویژه در عرصه تئاتر رضوی را در دستور کارخود قرار دهند.

 

این نویسنده و کارگردان تئاتر با تاکید بر این که تولید و حمایت از تئاتر مهم است، نه یک دوره جشنواره  ادامه داد: برگزار کنندگان این جشنواره می توانند برگزیده های ادوار گذشته را مرور و آنها را بازشناسی کنند و در ادامه برگزاری جشنواره، حامی تفکرات و اندیشه های گروه های اجرایی دیگر باشند تا جشنواره رضوی در سطح کیفی بسیار بالاتر و تاثیرگذارتری قرارگیرد.

 

امینی گفت: در حال حاضر، تئاتری در حوزه هنری اجرای عمومی می شود که یکی از تولیداتی بوده که به واسطه جشنواره تئاتر رضوی شکل گرفته ولی حوزه هنری از اجرای آن حمایت می کند؛ در حالی که این گروه و گروه های دیگر که ماحصل تولیدات جشنواره تئاتر رضوی هستند باید توسط دبیرخانه جشنواره برای اجرا در سایر نقاط کشور مورد حمایت قرار گیرند.

 

وی به برگزارکنندگان جشنواره دهم تئاتر رضوی پیشنهاد داد که اگر در میان تئاترهای جشنواره چند اثر درخشان حضور داشت، آن ها تا یک سال حداقل به چهار یا پنج استان کشور اعزام و حمایت شوند.

 

گفتنی است، همایش علمی گفتمان تئاتر دینی کشور در قالب یکی از برنامه های دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی یکم و دوم مرداد ماه سال جاری با حضور اساتید و کارشناسان برجسته تئاتر کشور در بجنورد، مرکز خراسان شمالی برگزار می شود.

 

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره مطبوعات خراسان‌شمالی

مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان‌شمالی از تمدید دریافت آثار پنجمین جشنواره استانی مطبوعات و خبرگزاری های استان تا 5 مردادماه خبر داد.

 

سهراب ابراهیمی اظهار کرد: این جشنواره در دو بخش مسابقه و ویژه برگزار می شود که بخش مسابقه این جشنواره در قالب های یادداشت، مقاله و سرمقاله، خبر، مصاحبه، گزارش، تیتر، عکس و طنز(تصویری) برگزار شده و بخش ویژه نیز شامل مقالات تحلیلی مندرج در مطبوعات و خبرگزاری ها با موضوع شعار سال(دولت و ملت، همدلی و همزبانی) خواهد بود.

 

وی در مورد شرایط و مقررات شرکت در جشنواره، گفت: آثار ارسالی باید از تاریخ ابتدای مرداد ماه سال 93 تا پنجم مرداد ماه امسال در مطبوعات و خبرگزاری ها منتشر شده باشد.

 

ابراهیمی افزود: هر فرد می تواند حداکثر در دو رشته با ارائه حداکثر دو اثر در هر رشته در پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های خراسان‌شمالی شرکت کند.

 

وی عنوان کرد: در این جشنواره همانند دوره های پیشین آثار و مطالب بدون امضا و یا با امضای مستعار پذیرفته نمی شود.

 

ابراهیمی گفت: متقاضیان شرکت در جشنواره باید آثار خود را حداکثر تا تاریخ پنجم مرداد ماه امسال به دبیرخانه جشنواره واقع در خیابان ارتش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بجنورد، دفتر خانه مطبوعات خراسان شمالی تحویل دهند.

 

کتاب «شمس طوس» به چاپ دوم رسید

کتاب «شمس طوس» به نویسندگی اسفندیار مکرمی، یکی از مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی، به چاپ دوم رسید.

 

اسفندیار مکرمی، نویسنده کتاب شمس طوس گفت: کتاب شمس طوس به بررسی حکومت سیاسی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در زمان خلفای عباسی (امین و مأمون) می پردازد.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری چهارده معصوم(ع) شهرستان مانه و سملقان افزود: این کتاب در تیراژ هزار نسخه و به همت انتشارات جهانی بجنورد به چاپ دوم رسید.

 

وی اظهار کرد: این کتاب در دو بخش بررسی حکومت سیاسی امام رضا(ع) و احادیث گرانقدر ایشان جهت استفاده و بهره‌ مندی نوجوانان و جوانان منتشر شده است.

 

مکرمی اضافه کرد: چاپ اول کتاب شمس طوس در شهریور ماه سال گذشته انجام گرفت که در سومین کنگره نخبگان ملی برگزیدگان فرهنگی و هنری روستا و عشایر در مشهد مقدس، با حضور مشاور وزیر و دبیر ستادعالی مساجد کشور و معاون رییس جمهور در امور روستایی وزارت کشور از آن رونمایی شد./9314/پ203/ب5

ارسال نظرات