۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۲۷۵۸۹۶
استاد حوزه علمیه:

مردان هیچ وظیفه‌ای نسبت به پرداخت کفاره همسر خود ندارند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که همان‌طور که خداوند نماز و روزه و قضای این دو را بر عهده خود انسان گذاشته کفاره روزه را هم بر عهده فرد گذاشته است، گفت: مرد هیچ تعهدی ندارد که کفاره همسر و یا اعضای خانواده‌اش را بدهد و کفاره بر عهده خود فرد است اما مرد می‌تواند به‌حکم انسانیت و مَحبت کفاره زن و فرزندانش را پرداخت کند.
احکام روزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم روحانی، استاد حوزه علمیه قم، امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به این که همان‌طور که خداوند نماز و روزه و قضای این دو را بر عهده خود انسان گذاشته کفاره روزه را هم بر عهده فرد گذاشته است، گفت: مرد هیچ تعهدی ندارد که کفاره همسر و یا اعضای خانواده‌اش را بدهد و کفاره بر عهده خود فرد است اما مرد می‌تواند به ‌حکم انسانیت و محبت کفاره زن و فرزندانش را پرداخت کند.

 

 

وی افزود: در ماه مبارک رمضان برعکس افراد بیمار و حائض که نیاز نیست برای روزه‌هایی که بر آن‌ها حرام است کفاره بپردازند و تنها موظف به گرفتن قضای روزه تا ماه رمضان سال بعد هستند زنان باردار و شیرده که روزه برای جنین و نوزادان آن‌ها ضرر دارد باید در کنار قضای روزه، کفاره آن را نیز بدهند.

 

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخلاف زکات فطریه که می‌توان ما به ازای آن را پول به فقیر پرداخت کرد در مورد کفاره این‌گونه نیست و فرد باید به همان مقدار معین که در هر شهر مشخص‌شده طعام به فقیر ارائه دهد و اجازه پرداخت پول یا چیز دیگری را ندارد.

 

 

خانم روحانی با اشاره به این که بعضی از خانم‌ها و دخترخانم‌ها فکر می‌کنند که پدر و همسر آن‌ها موظف به پرداخت کفاره آن‌ها هستند، ادامه داد: در این زمینه هیچ دینی به گردن مرد نیست و زن اگر توان پرداخت کفاره را ندارد می‌تواند توبه کرده و کفاره را ندهد اما نمی‌تواند شوهر خود را مجبور به پرداخت کفاره کند زیرا کفاره مانند قضای روزه بر گردن خود فرد است؛ اما پدر و همسر می‌توانند در صورت توان مالی به ‌حکم محبت کفاره دختر و همسرشان را به نیابت از آن‌ها پرداخت کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که کسی که تا رمضان سال بعد می‌توانسته روزه بگیرد و قضای روزه خود را به ‌جا نیاورده باید کفاره تأخیر پرداخت کند اما کسی که به دلایل مختلف طبق فتوای رهبر معظم انقلاب نتوانسته روزه بگیرد مجبور به پرداخت کفاره تأخیر نیست البته توجه به این نکته لازم است که نظر سایر مراجع با نظر رهبر معظم انقلاب در این زمینه متفاوت است.

 

 

خانم روحانی یادآور شد: انسان باید در شب عید فطر زکات فطریه خود و خانواده‌اش را کنار بگذارد و اگر این کار را کرد و زکات فطریه را کنار گذاشت دیگر در آن پول حق تصرف ندارد و آن پول به فقیر اختصاص دارد و باید عین همان پول را در اختیار فقیر قرار بدهد./837/پ202/ف

ارسال نظرات