۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۲۷۵۸۵۴
نماینده خبرگان رهبری:

اخلاق و تقوای سیاسی در جامعه مورد غفلت قرار گرفته است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با تأکید بر این‌که دین سیاسی درست نیست بلکه باید سیاست را دینی کنیم، گفت: اخلاق و تقوای سیاسی در جامعه و از سوی مسؤولان مورد غفلت قرار گرفته است.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر این‌که اگر دین را سیاسی کنیم تبدیل به ابزار خواهد شد، اظهار داشت: دین سیاسی درست نیست بلکه باید سیاست را دینی کنیم.


وی با بیان این‌که برخوردها در مسائل مختلف نباید سیاسی شود، گفت: سیاست در دین به معنای مدیریت انسان‌ها و جامعه و برنامه ریزی و تدبیر برای رساندن انسان به کمال است. سیاستی که در اسلام مطرح می شود در کتب اخلاقی ذکر شده است که علما آن را سه قسم کرده اند.


عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: قسم اول سیاست، مربوط به نفس است؛ سیاست نفس همان خودسازی و تزکیه است؛ در این قسم آمده است که هر کس می خواهد مسؤولیتی بپذیرد باید اول از سیاست نفس شروع کند و به خودسازی برسد، اگر در این رابطه ضعف داشته باشد ویران می‌کند و هم غرق می‌شود و هم غرق می‌کند.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی ادامه داد: در حکومتی که بر اساس معنویت بنا شده است، مسأله خودسازی بیش از هر مسأله دیگری نیاز است، ضمن این‌که سیاست البیت، قسمت دوم سیاست دینی است، در مرحله دوم باید خانواده را تربیت کرد و ساخت تا شایسته جامعه اسلامی باشد.


وی با اشاره به این‌که سومین مرحله سیاست المدن است که مربوط تدبیر شهرها و جامعه است، گفت: سیاستی که از دیانت جدا نیست، بر اساس این تقسیم بندی استوار شده است، جناح بندی‌ها، اختلافات، ایجاد تشنج و نفی افراد و آبروریزی ها هیچ کدام ربطی به سیاست اسلامی ندارد؛ این گونه سیاست را باید نفی کنیم، چرا که هر کجا قدم گذاشته ویران کرده است.


حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با تأکید بر این‌که اگر دین را سیاسی کنیم تبدیل به ابزار خواهد شد، گفت: دین سیاسی درست نیست، بلکه باید سیاست را دینی کنیم؛ همانطور که اخلاق نباید سیاسی شود بلکه سیاست را باید اخلاقی کنیم در حالی که الان دین و اخلاق را سیاسی کرده ایم.


نماینده خبرگان رهبری در پایان با ابراز تأسف از این‌که اخلاق و تقوای سیاسی گاه از سوی برخی مسؤولان مورد غفلت قرار می گیرد، افزود: گاهی مشاهده می شود که افراد بدون توجه به اصول اخلاقی همواره به فکر تخریب جناح مقابل هستند که هیچ‌گاه در اسلام چنین مسأله وجود ندارد./935/پ202/ح

ارسال نظرات