۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۲۷۵۶۵۳
نماینده خبرگان رهبری:

نفس دعا عین اجابت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان این‌که نفس دعا عین اجابت است و صرف وسیله و یک امر واسطی نیست که فقط وسیله اجابت و رفع مشکل باشد، گفت: دعا خود نعمت، فضیلت، قرب و عبادت است، وظیفه عبودیت و بندگی است، دارای اجر، پاداش بزرگ و فراوان است.
هاشم زاده هريسي

حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با تأکید بر حفظ روحیه معنوی کسب شده در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: برخی از گناهان و اعمال مانع اجابت دعاها است که در دعاها مکرر آمده است: «اللهمّ اغفرلی الذّنوب التی تحبس الدّعا؛ خداوندا! گناهانی را که دعاهایم را حبس و از اجابت باز می دارند ببخشای.


وی افزود: برخی از گناهان، دعاها و نداها را در زمین حبس می‌کنند، نمی گذارند صعود کنند و به ملکوت اعلی برسند و به مرحله اجابت نائل آیند، دعاها را خاکی می کنند نه آسمانی و ملکوتی، آداب و شرایط دعا، فراوان است که خالی از ثواب و آثار نیست، دستی که به سوی خدا بلند شده به رحمت خدا بی جواب، بی ثواب و خالی نمی ماند.


نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: گاهی به علل و مصالحی، پاسخ دعاها به تأخیر می افتد و یا به شکل های دیگر اجابت می شود که انسان متوجه نمی شود. این خیرات و توفیقات و شمول عنایات الهی در اثر آن دعاهایی است که مدت ها پیش انجام داده است یا خیری خواسته و به خیر دیگری نائل آمده است.


وی خاطرنشان کرد: آثار دعا را نباید فقط در اجابت، ارزیابی و متوقف کنیم که اگر به ظاهر حاصل نشد مأیوس شوی
م یا دعاهایمان را بی‌خاصیت و بی اثر بدانیم؛ دعا، آثار و برکات فراوان دارد که یکی و حتی شاید کوچک ترین آنها اجابت و رفع مشکلات است. چنانکه در روایت ها آمده است که دعا ردّ بلا می کند، ردّ قضا و قدر می کند، در تقدیر و سرنوشت اثرگذار است، روح انسان را صیقل می زند.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان این‌که دعا ایمان را پرورش داده و بهترین، قوی ترین و نزدیک ترین وسیله قرب الهی و تقرب به خداست، گفت: دعا سلاح مؤمن، کلید رحمت خدا، شفای دردهای جسمی و روحی، نور آسمان ها و زمین و موجب نورانیّت دل است.


نماینده خبرگان رهبری افزود: در برخی از روایت ها آمده که ثواب دعا بیش از ثواب قرائت قرآن است، در حقیقت دعا آموزش، تعالیم، حقایق و معارف، موجب کفاره و بخشایش ذنوب و گناهان است، بنابراین، دعا اگر به ظاهر به اجابت نرسد دارای آثار و برکات فراوان است. بی اثر و عاری از فایده نیست تا موجب یأس و ناامیدی شود و دعا را بی اعتبار سازد.


وی تصریح کرد: نفس دعا عین اجابت است، زیرا دعا صرف وسیله و یک امر واسطی نیست که فقط وسیله اجابت و رفع مشکل باشد. اگر نشد ارزش خود را از دست بدهد و بی اعتبار تلقی شود. دعا خود نعمت، فضیلت، قرب و عبادت است، وظیفه عبودیت و بندگی است، دارای اجر، پاداش بزرگ و فراوان است. به مجرّد این که دست به سوی خدا بلند می کنیم و نظری به سوی پروردگارمان می افکنیم به همه آنها می رسیم یعنی دعا خود هدف، عین رسیدن و اجابت است زیرا خود دعا، عمل، عبادت، نعمت و فضیلت مستقل است، دارای اجر و پاداش نیک و فراوان است و هر دعاکننده ای بدان می رسد.


نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که هیچ دعای خالی از اجابت و عاری از فوز و فیوضات نیست، گفت: نباید دعا را فقط به عنوان وسیله اجابت، قضای حوائج و حل مشکلات ارزیابی کنیم و با این عنوان برای مردم و جوانان مان معرفی، تبیین و تبلیغ کنیم و آموزش دهیم، شعر بگوییم و در قافیه اش گیر کنیم. دعا را باید به طور جامع و در افق بلند و دارای آثار و برکات فراوان مادی و معنوی، مطرح و تبیین کنیم.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی افزود: در معرفی و تشویق به دعا و نهادینه کردن فرهنگ دعا در جامعه به اهمیت و وظیفه عبودیت و بندگی بودن دعا و به آثار و برکات مختلف دنیوی و اخروی، مادی و معنوی دعا بپردازیم که یکی از آن ها نیز اگر خدا صلاح بداند اجابت و حل مشکلات است، یعنی به خود دعا موضوعیت دهیم و با دعا خدا را عبودیت و بندگی کنیم و نه معامله و سوداگری یعنی سود و اجابت و نیل به مقصود را از آثار جنبی و ضمنی دعا بدانیم نه هدف اصلی که اگر حاصل نشد دعا بی معنا تلقی شود./935/ت302/ح

ارسال نظرات