۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۲۷۴۲۲۴
حجت الاسلام و‌المسلمین انصاریان:

پر ارزش‌ترین میوه شجره هستی عدل است/ عقل حجت خداوند بر انسان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌ مطلب که در درخت هستی عدل بهترین ثمره است، گفت: اگر تمام جهان خلقت را به منزله یک درخت فرض کنیم، پر ارزش‌ترین شاخه این درخت خود انسان است، بقیه موجودات عالم نیز شاخه همان درخت هستند اما خداوند در بین تمام شاخه‌ها میوه‌ای را در شاخه آدمیت قرار داده است که آن عدل نام دارد.
شبهاي رمضان با حجت الاسلام حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و‌المسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه، عصر یک‌شنبه، 21 تیر در مسجد امیر(ع)، گفت: در کتب مهم علمای بزرگ اهل سنت به گفت‌وگوی بسیار با ارزش بین عبدالله بن عباس و معاویه درباره امام علی(ع) اشاره شده است که بسیار خواندنی است.

 

وی با بیان مقدمه‌ای درباره گفت‌وگوی ذکر شده، تأکید کرد: اگر تمام جهان خلقت را به منزله یک درخت فرض کنیم، پر ارزش‌ترین شاخه این درخت خود انسان است، بقیه موجودات عالم نیز شاخه همان درخت هستند اما خداوند در بین تمام شاخه‌ها میوه‌ای را در شاخه آدمیت قرار داده است که آن عدل نام دارد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان حدیثی از امام موسوی کاظم(ع)، ادامه داد: امام معصوم می‌فرماید؛ خداوند بر مردم دو حجت دارد، یک حجت ظاهری دارد که پیامبران و امامان هستند، و حجت دیگری دارد که عقل است.

 

حجت الاسلام و‌المسلمین انصاریان با تأکید بر موضوع عقل، خاطر‌نشان کرد: یکی از کارکرد‌های تشخیص خوب و بد، حق و باطل، راه راست و راه و سایر مسایل متضاد است، البته قبل از این‌که عقل وارد کار شود، خداوند متعال راه هدایت را برای بشر با توجه به آیات قرآن تبیین کرده است و اگر توجه کنیم می‌توانیم انتخاب کنیم.

 

استاد برجسته اخلاق درباره ارسال کتب آسمانی، تصریح کرد: کتب آسمانی بر این اساس ارسال شده‌اند که شکر خداوند را انجام دهیم و به غیر خدایان توجه نکنیم، البته ارزش این موضوع را عقل درک می‌کند.


وی با پر اهمیت دانستن انتخاب عاقلانه، گفت: باید با دید عاقلانه انتخاب کنیم، یعنی امامانی که در همه موارد از همه بالاتر هستند را باید انتخاب کنیم، حضرت علی(ع) که تمام فضایل را در خود دارند را باید انتخاب کرد، نه این‌که با تشخیص غلط به ‌سمت افرادی رفت که انسان معمولی هستند و حسنی در خود ندارند.

 

استاد برجسته اخلاق افزود: اگر کسی حضرت علی(ع) را انتخاب نکند و افرادی دیگری را مقدم بر ایشان بداند، در روز قیامت عقل انسان از انسان گله می‌کند و قطعا فرد راهی جهنم می‌شود، زیرا عقل انسان به انسان این قدرت را داده که بین موارد خوب و بد بهترین را انتخاب کند.

 

حجت الاسلام و‌المسلمین انصاریان در پایان با بیان مطلبی درباره علم مولای خوبی‌ها، تصریح کرد: امام علی(ع) به تمام کتب آسمانی قبل از خود اشراف کامل داشت، طوری که انگار این کتب به خود حضرت علی(ع) نازل شده است، ضمن این‌که این مطلب را باید در نظر گرفت که هیچ‌کس به اسرار کتب آسمانی مانند امیرمومنان(ع) اشراف نداشت./856/پ202/ح

ارسال نظرات