۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۲۷۴۲۱۷
کارشناس تربیت اسلامی:

رفاه‌زدگی فرزندان را از بندگی خدا غافل می‌کند/ ساعت بازی کودکان باید مشخص و محدود باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که رفاه زدگی موجب دور شدن کودکان از تربیت عبادی و بندگی خدا می شود، گفت: کودکانی که از رفاه زیادی برخوردار هستند به دلیل مشغول شدن به این تجملات دچار عدم تمرکز شده و از بندگی خدا غافل می شوند.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در برنامه پرسمان کودک و نوجوان رادیو معارف با بیان این‌که رفاه زدگی موجب دور شدن کودکان از تربیت عبادی و بندگی خدا می شود، گفت: کودکانی که از رفاه زیادی برخوردار هستند به دلیل مشغول شدن به این تجملات دچار عدم تمرکز شده و از بندگی خدا غافل می شوند.

 

وی افزود: خانواده‌هایی که از رفاه زیادی برخوردار هستند و برای فرزندان خود عروسک و اسباب‌بازی های زیادی می‌خردند فرزندانشان به دلیل سرگرم شدن با این عروسک ها و اسباب‌بازی ها تمام روز مشغول هستند و وقت نمی‌کنند که در کنار والدین نماز خود را اقامه کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که حتی در مورد خود پدر و مادرها هم این موضوع صدق می کند، تصریح کرد: در خانه‌هایی که وسایل تجملی زیادی دارند خانم یا آقای خانه به دلیل رسیدگی به امور خانه آنقدر مشغول می‌شود که بندگی خدا را از یاد می‌برد به خاطر همین رفاه زدگی به جای این‌که وسایل را در خدمت انسان قرار دهد انسان را در خدمت وسایل قرار می دهد.

 

حجت‌الاسلام تراشیون ادامه داد: در تربیت عبادی اگر والدین می‌خواهند در دعوت فرزندان خود به نماز موفق باشند باید برای آن‌ها حتی در صورتی که پول کافی دارند اسباب ‌بازی های زیادی نخرند زیرا همان طور که گفته شد عروسک زیاد بچه را در تمام طول روز مشغول کرده و برای عبادت خداوند وقتی نمی گذارند.

 

وی افزود: در گذشته که کودکان تنها یک عروسک داشتند و مادران شان آن عروسک ها را تهیه می‌کردند کودکان هم با بازی چیزهای زیادی یاد می‌گرفتند در مسیر عبادت و بندگی خداوند هم موفق بودند.

 

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که میان بازی و رشد و تربیت عبادی کودکان ارتباط مستقیم وجود دارد، گفت: والدین نباید در اوج بازی، مانع بازی کردن کودک شده و او را به عبادت بخوانند چون موجب دلزدگی کودک می‌شود بهتر است برای کودک ساعت بازی مشخص کرده و در زمان عبادت بگذارند کودک با خیال راحت به عبادت ب‍پردازد تا از سخن گفتن و نماز خواندن لذت ببرد.

 

حجت‌الاسلام تراشیون تصریح کرد: متأسفانه براساس آمارهایی که توسط مرکز آمار ارائه می‌شود در کشور بیش از 20 میلیون نفر کاربر بازی‌های رایانه ای هستند که مدت زیادی را به بازی اختصاص می‌دهد و پس از بازی هم ذهنشان درگیر بازی است به همین خاطر زیاد بازکردن با رایانه سبب عدم تمرکز  دل مشغولی شده و فرد را از بندگی خدا دور می کند.

 

وی با اشاره به این‌که در مورد تماشای تلویزیون هم به همین صورت است و در ایران کودکان بیش از چهار ساعت را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند، گفت: چنین کودکی دیگر وقتی برای عبادت خداوند و نماز خواندن نداشته و تمام روز را سرگرم برنامه‌های مختلف است.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر می‌خواهیم فرزندان شایسته ای داشته باشیم باید از رفاه زدگی و ایجاد برنامه‌هایی که برای کودکان موجب دل مشغولی تمام وقت در طول روز می‌شوند خودداری کرده و ساده زیستی و تعادل را محور تربیتی خود قرار دهیم./837/پ202/ف

ارسال نظرات