۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۲۷۴۱۲۸
نماینده خبرگان رهبری:

اسلام با تنبلی و رفاه طلبی مخالف است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی گفت: مسأله تقدیر یا توکل که در اسلام مطرح است به معنای آن نیست که خداوند اگر چیزی را برای انسان تقدیر کند، بخواهد یا نخواهد تلاش کند یا نکند، نصیبش خواهد شد بلکه رسیدن به موضوع تقدیر و توکل نیز مشروط به کار و تلاش است.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري

حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، که همزمان با دهه سوم ماه مبارک رمضان ترتیب یافت، در پاسخ به این سؤال که عده‌ای یکی از رازهای عقب ماندگی مسلمانان را نداشتن روحیه کار و تلاش و واگذار کردن بسیاری از امور دنیا به دست تقدیر و دعا می دانند، اظهار داشت: تئوری دین عامل عقب ماندگی کشورهای اسلامی است یک تئوری کهنه، قدیمی و زنگ زده است تا آنجا که می گفتند دین افیون ملت هاست که باید با آن مبارزه شود.


وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران رشته این تئوری را پنبه کرد و مُهر بطلان بر آنان زد که دین نه تنها عامل رکود و عقب ماندگی و افیون ملتها نیست، بلکه عامل بیداری، هشیاری ملت‌ها، فرمان کار، تلاش و حرکت است، این‌که گفته می شود دین عامل رکورد، عقب ماندگی و اختلاف است، کاملا غلط و ادعایی بسیار سخیف است.


نماینده خبرگان رهبری افزود: به اعتراف دانشمندان غربی و غیرمسلمان، دین اسلام در وحشی ترین، جاهلی ترین و فقیرترین نقاط جهان طلوع کرد، در کم ترین مدت از نظر علمی، صنعتی، اجتماعی، ‌اقتصادی و فرهنگی اوج گرفت و سرآمد جهان و الگوی جهانیان شد. مسلمانان در قرون اولیه اسلام پیشرفته ترین ملل جهان بودند و بسیاری از علوم و فنون، هنر و فرهنگ نیک انسانی، اخلاق، حقوق، قضا و عدالت از افق اسلام به دیگر نقاط جهان صادر شد و این تاریخ گویای اسلام است که دانشمندان غیرمسلمان بدان معترفند.


وی ادامه داد: در اسلام و در قرآن، سنت و روایات اسلامی به کار و تلاش تأکید و کار، کوشش، علم، صنعت، تولید در اسلام عبادت محسوب شده است؛ رسول خدا دست کارگر را بوسیده و به روی چشمانش گذاشته و فرموده این دست رنجدیده و پینه گرفته، دستی است که آتش جهنم حق سوزاندن آن را ندارد تا آنجا که قرآن مجید به صورت یک قانون و قاعده کلی اعلان می دارد:  "و ان لیس للانسان الّا ما سعی".


این فقیه و حقوقدان کشور گفت: ائمه و پیشوایان دین، کار و تلاش فراوان و طاقت فرسا می کردند و عرق می ریختند. امام علی(ع) بیل و کلنگ می زد، با دسترنج خود باغات و مزارع زیادی را ایجاد کردند، قنات ها و چشمه های پرآب فراوان جاری ساخت. هنوز هم به عنوان "ابیار علی" در مدینه آثار آن ها باقی است که با محاسبات امروز هر کدام از آن ها میلیاردها ارزش داشت ولی همه آنها را در راه خدا و به فقرای مدینه و برای عام و خاص وقف کردند.


وی افزود: دعا نه تنها انسان را از کار و کوشش باز نمی دارد، بلکه به همت مضاعف نیز وامی دارد، زیرا یکی از مهم‌ترین شرایط دعا کار و تلاش در به دست آوردن آنچه داعی دعا کرده است؛ می باشد و خداوند نیز در اثر دعا کمکش می کند و اسبابش را فراهم می سازد یعنی دعا با کار و حرکت توأم است.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی افزود: مسأله تقدیر یا توکل که در اسلام مطرح است به معنای آن نیست که خداوند اگر چیزی را برای انسان تقدیر کند، بخواهد یا نخواهد تلاش کند یا نکند، نصیبش خواهد شد بلکه رسیدن به موضوع تقدیر و توکل نیز مشروط به کار و تلاش است، بنابراین انسان حرکت باید کند تا بدان برسد. در اسلام رسیدن به هر چیز و مقامی و نیل به دنیا و آخرت مرهون کار و تلاش و اعمال انسان است و بس.


نماینده خبرگان رهبری افزود: دین اسلام آیین حرکت، سعی، تلاش، کار و کوشش و مبارزه با تنبلی و رفاه طلبی است. این است که اگر مسلمانان به اسلام عمل کنند پیشرفته ترین ملل جهان بوده و عزیزترین،‌ ثروتمندترین، متمدن ترین با اخلاق‌ترین و متعالی ترین آنها در دنیا و آخرت خواهند بود و باید هم چنین باشند./935/ت302/ب4

ارسال نظرات